Volkswagen Touran introduceres på det danske marked

Volkswagen forhandlerne præsenterer i weekenden 24.-25. maj den innovative og multifleksible Volkswagen Touran. Den nye kompakte MPV fra Volkswagen byder på spændende indretningsmuligheder i kabinen, nye og interessante motorer samt omfattende standardudstyr. I Danmark fås Touran også som van på gule plader.

Fleksibel kabine
Ved beskrivelse af kabinen er nøgleordet fleksibilitet. Volkswagen Touran har fem sæder som standard. De tre enkeltsæder i anden sæderække kan nemt rykkes frem og tilbage, klappes sammen eller helt afmonteres, hvis der skulle være behov for den maksimale bagagerumsvolumen på 1.989 liter. Med fem sæder i kabinen rummer bagagerummet over 600 liter. Det midterste sæde i anden sæderække kan omdannes til et bord, hvis ryglænet bliver lagt ned.

Touran leveres desuden med en tredje sæderække med to enkeltsæder. Så er der plads til i alt 7 personer. Når sæderne ikke benyttes, kan den nedfældes i vognbunden, og derved give mere bagagerumsvolumen.

Kabinens fleksibilitet understreges ydermere af de mange opbevaringsrum. Der er rum under sæderne, i midterkonsollen, i instrumentbordet, i loftet, i dørene og i bagagerummet. Der findes desuden kopholdere ved alle sæderækker.

Yderligere kan den nye Touran leveres som varevogn med to komfortable sæder og et regulært varerum på omkring 2 kubikmeter. Der er let adgang til varerummet gennem den store bagklap og de to sidedøre. Varerummet har et plant tæppebeklædt gulv. Læssehøjden på 571 mm gør det let at anbringe selv større stykker gods (maks. bredde 940 mm og højde 1.220 mm).

Omfattende komfort- og sikkerhedsudstyr
Volkswagen Touran har et omfattende sikkerhedsudstyr – passivt såvel som aktivt. Sikkerhedsudstyret i kabinen omfatter 3-punktsseler ved alle fem sæder, fire airbags ved forsæderne og hovedairbags ved 1. og 2. sæderække. Hovedstøtterne ved forsæderne er aktive, og derved formindskes risikoen for piskesmæld betydeligt. Børnenes sikkerhed er også i fokus, i det der er Isofix-beslag på bagsædet. Den aktive sikkerhed sikres ved ESP med bremseassistent, ABS, EDS og ASR.

Volkswagen Touran leveres i tre udstyrsversioner: Basis, Trendline og Highline. Allerede fra Basis-versionen er udstyrsniveauet omfangsrigt. Af komfortudstyr kan nævnes Climatic, tagræling, forlygte-højttryksspuling, el-ruder foran, el-opvarmelige sidespejle, fjernbetjent centrallås, 5 sæder, varme i forsæderne, højdeindstilleligt førersæde og radio inkl. cd-afspiller. Ved valg af Trendline udstyrsversionen er der ydermere el-ruder bag, fartpilot, kørecomputer og klapborde på forsædernes ryglæn. Highline, som er top udstyrsversionen, har desuden 16” alufælge, sportssæder foran, læderrat, -gearknop og håndbremsgreb.

Innovative motorer og gearkasser
Ved introduktionen tilbydes Volkswagen Touran med to TDI-motorer og en FSI-benzinmotor med direkte indsprøjtning. En nyhed er den avancerede 2,0 liters TDI-motor med fire ventiler pr. cylinder og en ydelse på 136 hk. Det maksimale drejningsmoment er 320 Nm i hele området fra 1.750-2.500 omdr./min., og er derved nøglen til denne motors enestående præstationer. 10,6 sek. er hvad 2,0 TDI-motoren behøver for at accelerere fra 0-100 km/t, og topfarten er på 197 km/t. Motorens fantastiske bundtræk ses på accelerationstiden fra 80-120 km/t, som er på blot 9,5 sek. - i 5. gear. 2,0 TDI-motoren udmærker sig desuden også ved et meget lavt brændstofforbrug på 5,9-6,0 l/100 km, samt ved at den, som den første dieselmotor, opfylder EU4 emissionskravene. Den anden store nyhed er den innovative og kraftige 1,6 FSI-motor (direkte benzinindsprøjtning), som yder 115 hk. Accelerationen fra 0-100 km/t er på 11,9 sek., og tophastigheden på 186 km/t. Det maksimale drejningsmoment er på 155 Nm ved 4.000 omdr./min. Den tredje motor, som er i programmet ved introduktionen, er den velkendte og velkørende 1,9 TDI motor med 101 hk. I løbet af sensommeren bliver den velkendte 1,6 liters motor med 102 hk føjet til Tourans motorprogram.

Alle FSI- og TDI-motorer har en 6-trins gearkasse som standardudstyr. På et senere tidspunkt bliver det også muligt at bestille den avancerede 6-trins DSG-gearkasse (direct-shift-gearbox) til TDI-versionerne.

Dynamisk undervogn og elektromekanisk servostyringTakket være den nye affjedring i Volkswagen Touran vil føreren opleve både god affjedringskomfort og optimal vejkontakt. McPherson forakslen har dobbelt triangler og direkte forbindelse mellem fjederbenet og stabilisatoren, hvilket optimerer vejgrebet. Forhjulsophænget er monteret på en aluminiumshjælperamme. Baghjulene er ophængt uafhængigt i en ny, kompakt 4-ledet konstruktion. På grund af den uafhængige montering af fjeder og støddæmper er undervognen afstemt meget nøjagtigt. Det giver først og fremmest fremragende køreegenskaber og dertil bedre plads inden i kabinen.

Touran bliver den første Volkswagen-model, som har elektromekanisk servostyring som standard. Den fartafhængige elektromekaniske servostyring tilpasser automatisk servovirkningen efter kørselsforholdene. Ved parkering føles servostyringen let, og bilen manøvreres derved nemt, og ved høj fart føles servostyringen fast og direkte. En anden fordel ved den elektromekaniske servostyring er, at den er brændstofbesparende.

Kraftfuldt design
Volkswagen Touran er kendetegnet ved et selvstændigt, kraftfuldt design. Det galvaniserede karrosseri er 4,391 mm i længden, 1,794 mm i bredden og 1,652 mm i højden. Karrosseridelene er svejset sammen ved hjælp af laser-teknologi, hvilket giver en høj vridningsstabilitet. Dørenes design og størrelse gør indstigningen til kabinen meget let.

Prisen for Volkswagen Touran begynder ved 313.998 kr. for fem-personers MPV med basisudstyr og 1,6 liters FSI-motor. Den tilsvarende syv-personers version koster 328.210 kr. Som to-personers van kan Touran erhverves for 142.327 kr. ekskl. moms. Omkring september følger Touran MPV med 1,6 liters motor og fem sæder til ca. 305.000 kr.