Små runde katteøjne, der stirrer en lige i nakken. Det må absolut være den fornemmelse man har, hvis man ser en Jaguar X-Type i sit bakspejl.
I X-Type's tilfælde, er man på ingen måde i tvivl om, hvilket bilmærke det er man står og kigger på. Den geniale streg går igen både på ydre- og indersiden, mens ord som kvalitet og nostalgi snurrer rundt i hovedet.
X-Type er en meget smuk bil, der på ingen måde står tilbage for f.eks. storebror S-Type.

Bilen
Den testede model af X-Type er noget ganske specielt. Det er nemlig første gang at Jaguar producerer en forhjulstrukket bil og så oven i købet med en 2 liters V6'er.
Da Jaguar fortalte verdenspressen om deres kommende bil, vakte det stor bekymring. Ville man virkelig introducere en "billig" model? Var Jaguar virkelig ved at bevæge sig væk fra de gamle traditioner?
Alle disse spørgsmål blev besvaret, da Jaguar løftede sløret for X-Typen's udseende og ikke mindst motor.

Motoren
Jaguar valgte at "smide" en neddroslet version af deres berømte 2.5 liters V6 grundmodel i X-Typen. Litereffekten blev nu ændret til 2 (2099cc)) liter og motorens ydelse er nu på 156 Hk.
De 156 Hk leveres ved 6.800 o/min og motoren moment er på 196 Nm og leveres ved 4.100 o/min.
Mange tunger påstår, at X-Typen i den 2.0 liters udgave er undermotoriseret. Men, jeg har sådan en ide om, at det er folk der ikke har kørt bilen, der kommer med sådanne udtalelser.
Ved en enkelt prøvetur, får man ikke lov til at mærke bilens potentiale. Man når ikke at stifte bekendtskab med gearskiftet og undervognen. Man lærer ikke, hvordan man udnytter motorkraften i en overhaling. Alt dette sker automatisk, når man har haft bilen i et stykke tid og den derved er blevet en del af ens hverdag. Man skal nemlig ikke køre Jaguar X-Type 2.0 som en Jaguar med 200+ Hk, hvor kraftoverskuddet i 5. gear er enormt. Næh, man skal geare ned i en hurtig overhaling og udnytte den omdrejningsvillige motor. Bilen trækker gerne forbi 120 Km/t i 3. gear - hvilket fortæller lidt om, hvordan man skal køre for at opnå maksimal udnyttelse af motoren.
X-Type 2.0 er ikke undermotoriseret - den skal bare køres anderledes end en "normal" Jaguar - hvilket det udmærkede manuelle gearskift er tilpasset rigtig godt til.

Brændstoføkonomisk set er den lille 2 liters version ikke helt så imponerende, som den større 2.5 liters udgave. Men, med en fuld tank V-Power og stort set altid godt læsset, er lidt over 10 kilometer på literen ganske godt, når man tænker på, at vi i 60% af testtiden befandt os på motorvej og måske også lidt for meget i ydresporet.

Kabinen
Interiøret i den mindste Jaguar er, næsten, som det plejer. Grundmodellen er nemlig udstyret med stofindtræk. Men, selvom stoffet er ekstremt godt og slidstærkt, så tager bilen sig bedst ud med læderindtræk. Selvfølgelig har det en merpris, men det er det værd.
Sæderne er formidable og kørestillingen er meget afslappet og behagelig. Det er helt igennem Jaguar på alle punkter.
Pladsen foran er meget tilfredsstillende og de el-justerbare sæder gør det til en leg at finde sig tilrette i bilen.
På bagsædet kniber det dog lidt med pladsen. Jeg prøvede selv at sidde på bagsædet i tre timer, hvilket gik fint. Men, er man bare fem centimeter højere end mine 1.76 m, så kan det godt blive et problem med pladsen til benene. Samtidig savner man virkelig et midterarmlæn - hvilket gør at selve "lænestol" effekten udebliver.
Naturligvis er der masser af "træ" og gennemførte detaljer i kabinen. En lille detalje, jeg gerne så overført fra storebror S, er det lille vippehåndtag til håndbremsen.
Desværre er der ikke plads til en vandflaske, eller en kop kaffe. Om det er fordi at man ikke skal spilde på læderet vides ikke, men en eller anden løsning ville være en stor fordel her.
Aflæggeplads er der ikke det helt store af. En boks i midterkonsollen med to rum og et handskerum er hvad det er blevet til. Bag på forsæderne er der en magasinlomme.

Udstyr
Vores X-Type var udstyret med en såkaldt ”luxus” pakke. Det betyder, at den udover alt standard udstyret og er forsynet med bla. 8-vejs elektrisk justerbare forsæder. El-ruder bag. Træ-beklædning på sidedøre. Fuldautomatisk aircondition med pollen og lugtfilter.
Justerbart midterarmlæn foran. Læderindtræk. Multirat med fartpilot. Og sidst, men ikke mindst, en tripcomputer.

Prisen
At indgangsmodellen til Jaguarprogrammet er blevet en "billigmodel" er ikke sandt. Med ordet billigmodel mener jeg alle de negative ting, som det medfører. Jeg har meget meget svært ved at finde noget negativt omkring X-Type 2.0 - når jeg testede bilen fra et neutralt udgangspunkt. Man skal jo på ingen måde sættet sig ind i bilen og forvente en V8'er med firhjulstræk, for så bliver man skuffet. Man skal sætte sig og forvente en 154 Hk's forhjulstrukket bil. Så bliver man nemlig meget positivt overrasket.
Overrasket bliver man også over prisen. 499.000,- for indstigningsmodellen. Og det vil jeg mene er yderst rimeligt. At man herefter så kan købe sig fattig i en meget omfangsrig udstyrsliste, er så et andet problem.

Konklusion
X-Type 2.0 V6 er helt igennem en dejlig bil. Den har udseendet, samlekvaliteten og lyden. Den imponerer gang på gang, hvis man fra start har en neutral indgangsvinkel til den. Og det bedste af det hele er, at man nu kan køre ny Jaguar for under en halv million. Og, der er ikke gået på kompromis nogen steder, selvom der blev rynket på næsen og brugt udtryk som "Mondeo i kattedress" og "Dyr Mondeo". For selvom X-Type er bygget på sammen platform som Ford Mondeo, så er det kun en promille af den samlede bil der er identisk med Mondeo. Så alle påstande om det modsatte kan godt smides tilbage i de blade de er kommet fra. Det er jo nok heller ikke tilfældigt, at Jaguars salg, globalt set, er steget med 60% procent. I England er salget stedet med hele 192% i forhold til sidste år. Det må jo være fordi folk er tilfredse med det de har set/prøvet.

X-Type 2.0 V6 er helt igennem en herlig Jaguar.