Den meget populære Kia cee’d, som har været på markedet i et par år efterhånden, har nu også fået tilføjet den brændstofbesparende start og stop teknik, hvilket skulle være ensbetydende med mindre CO2-udledning, og at bilen kører lidt længere på literen.

ISG
Indtil videre er det kun den 1,4 og 1,6 liters benzinmotor, der tilbydes med start og stop systemet ”ISG – Idle Stop and Go”, men i løbet af 2009 udstyres den 1,6 liters dieselmodel også med ISG-systemet. I alle tilfælde er det dog uden merpris i forhold til tidligere.

Systemet fungerer ligesom konkurrenternes ved, at motoren automatisk stopper, når man fx standser ved at lysregulering, sætter bilen i frigear og slipper koblingen. Så snart koblingen trædes ned igen starter motoren med det samme.

ISG kan frakobles manuelt via en knap, hvis man ikke ønsker at benytte det. Systemet har også den indbyggede sikkerhed, at det ikke kan ”tappe” batteriet helt for strøm. Kun hvis batterietkapaciteten er over 75% er systemet aktivt – hvis man bruger meget strøm (A/C, varme i spejle, elbagrude osv.) eller hvis motoren ikke er varm, bliver systemet også automatisk inaktivt.

Vores oplevelse af ISG
ISG-systemet skulle ifølge EU-mixet give en forbedret brændstoføkonomi på 7% i forhold til uden ISG.

Den 1,4 liters model som vi her tester, skulle ifølge EU-mixet klare 16,9 km/l – vi nåede 13,5 km/l. I den daglige bykørsel fungerer systemet upåklageligt, og motoren starter hurtigt efter et stop. At man skal koble ud for at systemet kan fungere, vil nok kræve tilvænning for de fleste bilister, men man lærer det hurtigt.

Hvor stor besparelse man kan opnå med ISG er selvfølge helt afhængigt af ens kørselsmønster. Kun ved hyppige start og stop kan man nå en besparelse, men alt andet lige, så vil den være svær at måle. Den største fordel er mindre forurening i byen og mindre støj.

Generelt om Kia cee’d
Vi har lige fra starten været imponeret af og tilfredse med Kia cee’d. Bilen er et meget fint kompromis mellem plads, pris og kvalitet – og den 7 års garantiperiode er en meget betryggende sikkerhed imod uventede overraskelser.

Prisen for denne 1,4 liters stationcar, med det næstlaveste udstyrsniveau ”Active”, er 209.999 kr.. En yderst fornuftig pris for en stationcar med plads til det meste. Bagsædepladsen er tilstrækkeligt til voksne, og det store bagagerum på 534 liter overgår mange andre biler; selv i den større klasse.

Udstyrsmæssigt er man dækket forholdsvis pænt ind med fjernbetjent centrallås, aircondition, køling i handskerum, læderrat og sædevarme.

Sikkerheden følger dagens standard med ESP og 6 airbags, hvilket resulterede i et flot crashtest resultat hos EuroNCAP med 5 stjerner.

Motoren yder 109 hk, hvilket er tilstrækkeligt, selvom man selvfølgelig kan savne lidt sejtræk og flere kræfter på motorvejen. Derudover er motoren fin støjsvag ved motorvejskørsel.

Konklusion
Ligesom for 2 år siden kan vi igen konkludere, at KIA cee’d stadig er en dejlig og fornuftig bil. Tilføjelsen af ISG-systemet gør ikke den store økonomiske forskel, men små besparelser er også velkomne, og eftersom at systemet ikke koster ekstra i indkøb, så kan vi kun være tilfredse med det.

cee’d får dog et par minuser i karakterbogen, og det er for et ikke helt tilfredsstillende forbrug, og fordi sæderne er lige lovligt hårde.