KIA cee’d, som kom på markedet i 2006, fik sidst i 2009 et mindre facelift, som gav bilen et mere frisk og skarpt design. Siden dette facelift er der ikke komme de store nyheder, før nu.

Eco Dynamics PLUS
Det store nye er ”PLUS” i modelbetegnelsen som står for ekstra miljøvenlig. Plus-modellen kører 3 km længere på literen end den normale ECO-model, så EU-mix’et lover nu hele 25,5 km/l.

KIA har vredet de ekstra km ud af tanken ved at forhøje 5. og 6. gear, forbedre bilens generator, samt ved at gøre bilen mere aerodynamisk for derved at mindre luftmodstanden.

Drivkraften
Der findes kun én motorversion til PLUS modellen, og det er en 90 hk 1,6 liter commonrail diesel.

Vi har tidligere testkørt KIA biler med denne motor, og har konkluderet, at motoren generelt gør et fint stykke arbejde, men også har været for tørstig i alle vores tests.

Vi blev derfor positivt overrasket over, hvad denne nye udgave kunne præstere. Efter en uges blandet kørsel nåede vi et forbrug på over 20 km/l – helt nøjagtigt 20,8 km/l. Selvom det stadig er et stykke fra det opgivne forbrug er vi godt tilfredse, da vi tidligere har oplevet forbrug på omkring 15-17 km/l.

Det skal dog bemærkes, at vi ikke har kørt lange og hurtige motorvejsstrækninger – i sådanne tilfælde kan forbruget ikke holdes over 20 km/l.  

De 90 hk er ikke overvældende meget til en bil i denne klasse, så i nogle tilfældes føles KIA cee’d lidt sløv – også på grund af den højere slutgearing i 5. og 6. gear – et ekstra gearskifte er derfor nogle gange nødvendigt, hvis man vil lidt hurtigere frem. Den 6. trins gearkasse skifter heldigvis perfekt.

Kabine og udstyr
Interiøret fik i forbindelse med sidste facelift også lidt forbedringer og nyt look, og det holder sig stadig frisk. Nogle steder kunne vi godt ønske os bedre materialekvalitet og andre steder pænere samlinger, men totalt set føler vi os godt tilpas i kabinen – også med hensyn til støj, som holdes fint ude.

Du sidder godt i sæderne, instrumenterne er tydelige og betjeningen let og logisk opbygget. På bagsædet er det rigtig fin benplads til voksne personer, mens bagagerummet er på gennemsnitlige 340 liter.

Både komfort- og sikkerhedsudstyret er i orden i forhold til prisen.

Garanti
KIA cee’d var den første bil på det danske marked, som kunne prale med 7 års garanti. Her i 2011 omfatter denne super garanti nu alle KIA modeller, og det er et vigtigt salgsargument, især når mange konkurrenter kun leverer deres biler med 2, 3 eller 5 års garanti.

De 7 års garanti er en dejlig sikkerhed, og tit sælges bilen igen som brugt mens der stadig er garanti på den – "måske" garanti i hvert fald. KIA forlanger nemlig meget strengt, at alle service intervaller overholdes 100%, og det vil kræve en nøje gennemgang af servicebogen for, at man er sikker på, at bilen stadig er under garanti, når man køber brugt.

Konklusion
Det er lykkedes for KIA, at få lanceret en model, som kan konkurrere på lige fod som konkurrenterne på et af de hotteste parametre i øjeblikket – nemlig brændstoføkonomien. At kunne klare godt 21 km/l ved reel blandet kørsel må siges at være ganske fint for en bil i den lille mellemklasse – ros til KIA for dette, selvom det tog lidt tid.