Da Kia cee’d blev introduceret på det danske marked i 2006 blev den med det samme vurderet til at være en de bedste biler i sit segment, og det viste sig også hurtigt i salgsstatikken, for cee’d gik som varmt brød. Modellen bød på en utrolig kvalitetsforbedring i forhold til tidligere Kia-modeller, og de 7 års garanti betød selvfølgelig at bilen blot blev endnu mere attraktiv.

Facelift
Efter 4 år på markedet er KIA stadig meget populær, og for at holde dette ved lige fik cee’d først på året et lille facelift. Udseendet har fra starten ikke kunne fornærme nogen, ej heller vende hoveder på gaden, så et facelift var på tide.

Det er primært fronten, som har ændret karakter. En skarpere profil, og lidt krom har gjort Kia'en lettere genkendelig og langt flottere.

Kofanger og lygtehuse er også blevet nænsomt redesignet. Indendøre er man også gået forsigtig til værks. Det er blevet til en redesignet midterkonsol, rødt lys i instrumenturene, et bedre musikanlæg med indbygget bluetooth samt generelt bedre støjdæmpning.

Vælg undervogn
Også med hensyn til køreegenskaber er der sket et par ændringer med cee’d. Som noget nyt kan man vælge bilen med 15” hjul og en blød/komfortabel undervogn, eller en mere sporty undervogn med dertilhørende 17” hjul.

Den ”grønne linie” mht. stop/start teknik, som man først introducerede på benzinmodellerne, er nu også at finde på dieseludgaverne. Der er nu også, som standard, monteret Michelin dæk med lav rullemodstand, som burde hjælpe med at køre en lille smule længere på literen. 

Forbedringerne
De kosmetiske ændringer er forholdsvis begrænsede, men nok til at man tydeligt kan se, at der er sket noget med cee’d – mens de tekniske forbedringer er mere dybtgående og giver uden tvivl en bedre køreoplevelse alt efter hvad man vælger i forhold til sit temperament– komfort eller sport.

Brændstoføkonomi
KIA er blevet dygtige på mange områder, men omkring motor og brændstoføkonomi så skal der arbejdes noget endnu for at nå de bedste konkurrenter som Skoda/Seat/VW. Kia lover meget flot et gennemsnitsforbrug på 21,7 km/l for den testede model med 115 diesel hk (17" hjul). Men i løbet af en uge nåede vi blot et gennemsnit på 15,2 km/l. Det skal selvfølgelig bemærkes, at det var i vinterperiode, hvor man altid vil have et lidt højere forbrug. Men trods det, så er der langt op til knap 22 km/l.

Komplet udstyr
Denne ”Sport” model i SW-version er den dyreste cee’d der fås, og det kan blandet andet mærkes på mængden af komfortudstyr i bilen. Der mangler faktisk kun en enkelt ting, for klimaanlæg, sædevarme, læderrat og el-indklappelige sidespejle er standard. Så eneste mangel er faktisk lige regnsensoren.

Også sikkerhedsmæssigt er cee’d komplet med ESP, 6 airbags og top score hos EuroNCAP.

Der er også kommet et par ekstra tilføjelser. HAC (Hill-start Assist Control), der forhindre tilbagerulning ved start på bakker, og VSM (Vehicle Stability Management), der reducerer bremselængden med op til 10%. Især HAC er rigtigt smart, men ikke helt nogen verdensnyhed, da det er set på mange andre modeller.

Generelt
Generelt er der ikke mange kritikpunkter at notere sig om den nye cee’d - og det er selvfølgelig også derfor at bilen bliver rost og KIA kan nyde de flotte salgstal.

Hvis Kia hurtigt får forbedret brændstoføkonomien, ikke blot på papiret, så er cee’d en bil uden minusser. Pris og garanti er i orden, og kvaliteten er som følge af europæiske underleverandører, og at bilen også produceres i Europa, helt i top. Pladsmæssigt er cee’d stadig med i toppen, så der er god plads til familie og alles bagage.