Da KIA tidligere på året introducerede den nye cee'd blev bilen modtaget med lutter klapsalver og stor ros, især fordi denne KIA nu var på samme kvalitetsmæssige niveau som de fleste konkurrenter, men til en favorabel pris, og en garantiperiode på hele 7 år.

Efter at vi også har skamrost cee'd i den almindelig 5-dørs version kommer turen nu til SW udgaven, ”Sporty Wagon” eller på godt dansk, stationcar modellen. Og vi kan hurtigt konkludere, at cee'd blot er blevet endnu mere interessant efter introduktionen af SW modellen.

Design og fleksibilitet
Den almindelig 5-dørs cee'd vækker ikke ligefrem opsigt i gadebilledet, men SW modellen gør sig en del bedre bagfra, og man må sige at designet både er flot og funktionelt – i forbifarten kan man godt blive snydt, og tro at det er en ny Volvo stationcar, da baglygtedesignet lægger sig tæt op ad Volvo-stilen.

Den nye bagende betyder også en stor udvidelse af bagagerummet med hele 194 liter, til 534 liter, eller 1.664 liter hvis bagsæderne lægges ned - helt perfekt til en børnefamilie. En af konkurrenterne, Peugeot 307 stationcar, som ellers byder på et stor bagagerum for denne klasse, kan kun prale med 503 liter, og lillebroren 207 SW må nøjes med 337 liter.

Det rigtige valg
Vi har i tidligere tests af cee'd prøvet de forskellige motorer, og vi holder fast ved vores anbefaling af denne fine dieselmotor på 115 hk. Lyden af dieselmotor er næsten elimineret, kræftoverskudet rigeligt, og forbruget ligger i den pæne ende, selvom det kunne være bedre.

I SW modellen koster dieselmotoren blot 10.000 kr. ekstra i forhold den 1,6 liters benzinmotor, så der burde ikke være nogen tvivl om, at valget skal falde på dieselversionen.

KIA ceed' fås også med en 140 hk dieselmotor, som vi dog endnu ikke har testet - men vælger man denne motor skyldes det vist kun at man ikke kan få hk og Nm nok. Den ekstra ydelse er også forholdsvis kostbar – 35.000 kr..

5 stjerner
Da vi testede cee'd som hatchback i sommers, havde den endnu ikke været hos EURONcap for at blive crashtestet - men det har man så nået nu. De maksimale 5 stjerner blev det til, dog med visse bemærkninger. Beskyttelsen ved knæ og ben er ikke helt optimal, og som fodgænger skal man også helst undgå at blive ramt af en cee'd, da den ikke er så blød som EURONcap kunne drømme om. Blandt andet Toyota Avensis, Ford Mondeo, og den nye Peugeot 308 har en knæairbag, som beskytter knæ/ben mod at blive skadet ved instrumentbordet, og det giver ekstra point ved crashtesten. En detalje, som KIA kunne overveje - selv om det vil betyde en merpris.

Konklusion
Det er svært ikke glæde sig meget over den nye cee'd og cee'd SW, for det er to rigtig fine biler der er lige til, og uden dikkedarer. Den umiddelbare kvalitet virker helt i orden, priserne er fine, og garantien fås ikke bedre. Så hvis man mangler en fornuftig, veldesignet, velkørende, rummelig, veludstyret, og helt i orden bil, så prøv en cee'd.

Læs også vores test af KIA cee'd - 1,4 - 1,6 - 1,6 CRDI