Vi har vist skrevet det før om KIA bilerne – hver gang der kommer en ny model, så er det kvalitetsmæssige skridt fremad imponerende, og det gør sig for alvorlig gældende for den nye KIA cee'd. Selvom KIA er et koreansk mærke, så er bilen designet og konstrueret i Tyskland, og det gør åbenbart en meget stor forskel rent kvalitetsmæssigt.

Konkurrenter og varianter
KIA cee'd fås allerede fra starten med et bredt motorudvalg 1.4 (109 hk) og 1.6 (122 hk) benzin samt 1.6 (115 hk) og 2.0 (140 hk) diesel. Priserne strækker sig fra 179.999 kr. til 269.999 kr.
cee'd hører til den lille mellemklasse, og skal dermed konkurrere med den nye Toyota Auris (tidligere Corolla), VW Golf, Seat Leon og Ford Focus.

Europæiske linier
Man er ikke længere i tvivl om, at koreanerne ved, at de skal tilpasse designet efter europæisk smag, for at man skal op nå succes her. Og det er lykkes meget godt – cee'd ligner meget godt alle andre i klassen; især Toyota modstykket, og man kan da godt være lidt fræk og kalde den halvkedelig, men på den måde fornærmer den heller ikke nogen.

Indendøre
Indvendigt er kvaliteten høj, linierne klassiske, og mere funktionelle end højt ragende design. Detaljer som at drejeknapperne til ventilationen bare føles lækre gør, at man får fornemmelsen af en virkelig kvalitetsbil. Samtidig er materialevalgt lækkert, instrumenteringen fin, med et stort speedometer placeret imellem omdrejningstæller og tankmåler/temperaturmåler. Sæderne er faste og giver god støtte, og nakkestøtterne sidder tilpas tæt på hovedet/nakken. Sæde og rat er multijusterbart.

Et omfattende informationsdisplay er placeret højt sammen med radioen, og det er let aflæseligt. Og selvfølgelig kan radioen styres fra rattet.
En anden fin detalje er muligheden for at tilslutte en USB lagerenhed med MP3 musik, så man ikke længere behøver, at rode med 300 CD’ere i bilen, der samtidigt er godt blikfang for tyveknægten.

Pladsmæssigt er cee'd helt konkurrencedygtig, og pladsen på bagsædet er tilstrækkelig til de fleste, dog ikke de største vikinger. Bagagerummet klarer 340 liter, hvilket også er på niveau med konkurrenterne.


Forskelligt udstyr
De forskellige motorvarianter fås med 3 udstyrsniveauer: Motion, Active og Exclusive – og jeg må altså sige, at det laveste udstyrsniveau ”Motion” ikke er imponerende. Man må blandt andet undvære el-justerbare spejle, sædevarme, aircondition, lommer på forsæderne, USB tilslutning til anlæg og mange andre detaljer. Jeg mener, at de 15.000 kr. for det næste udstyrsniveau er givet godt ud, da man får meget ”luksus” for pengene.

Heldigvis er sikkerhedsudstyret ens for alle varianter, og der mangler ikke noget. 6 airbags, ESP med traction control, aktive nakkestøtter foran, selealarm på alle pladser (dog kun 2 stk. på 1.4 motorvarianten).
KIA cee'd er desværre endnu ikke testet hos EuroNCAP - men hvis sikkerheden er lige så gennemført som resten af bilen, kan det kun blive et fint resultat - vi må vente og se.
 
Motorer
Vi har testkørt 3 motorvarianter: 1,4, 1,6 og 1,6 diesel - og konklusionen er at dieselmodellen er det bedste bekendtskab, og nok mest fornuftige. De nye afgiftsregler betyder nemlig, at prisforskellen mellem benzin og dieselmodellerne er blevet meget mindre.

Den 1,4 liters motor gør sådan set sit job fint, men den føles meget lavt gearet, så selv inden man er kommet over 50 km/t er 4. gear lagt ind. På motorvejen bliver støjen hurtigt påtrængende pga. de mange omdrejninger, og man roder efter det manglende 6. gear. Forbruget endte på 14,2 km/l.

Den 1,6 liters motor yder nogle få hk mere, men også et højere drejningsmoment, hvilket og det gør køreoplevelsen en del bedre. Kørslen er mere afslappet, og kraftoverskuddet ved overhalinger er tilstrækkeligt. Forbruget endte her på 12,3 km/l.

Den 1,6 liters common-rail dieselmotor var den motor, der gjorde det bedste indtryk. Motoren spinder fint, og følelsen af at køre diesel er næsten ikke eksisterende - i hvert ikke den negative side af det. I forhold til den 1,6 liters benzinmotor yder denne motor 7 hk mindre, men har et drejningsmoment, der er 65 % større, og det gør en enorm forskel. Gearingen er meget højere, og på motorvejen er det denne motor, der giver den mest afslappende kørsel. Forbruget endte på 15,7 km/l.

Godt gearskifte og ordentlige dæk
For alle varianter gælder det, at gearskiftet imponerer, og det er vist første gang, at vi siger det om en KIA med manuelt gear. Retningsstabilitet og køreegenskaberne generelt er upåklagelige - og blandt andet beslutningen om at leverer cee'd på Michelin dæk, i stedet for et billigt mærke, er et stort plus.

Garanti
Og historien bliver bare bedre – KIA tror så meget på den nye bil, at man yder hele 7 års garanti eller max 150.000 km. De normale sliddele (dæk, kileremme, pærer osv.) er selvfølgelig ikke under garantien. Garantien følger naturligt nok bilen, så efter 5 år har man en fin mulighed for at sælge en let brugt bil med endnu 2 års fabriksgaranti.

Konklusion
Det er lidt svært, at finde noget negativt at skrive om den nye KIA cee'd, da bilen er så gennemført på de fleste punkter. Men en ting er sikkert – cee'd er en rigtig fin bil, og er pt. og sikkert også langt frem i tiden, det bedste tilbud i den lille mellemklasse. Interessant bliver det også, når cee'd, til efteråret, kommer som stationcar.

KIA cee’d

 

1,4

1,6

1,6d

Pris

179.999

209.999

234.999

Udstyrsniveau

Motion

Active

Exclusive

Motortype

R4, 16v

R4, 16v

R4, 16v

Slagvolume

1.396

1.591

1.582

Antal hk

109

122

115

Hk v. Omdr.

6.200

6.200

4.000

Moment (Nm.)

137

154

255

Moment v. omdr.

5.000

4.200

1.900

Drivende hjul

Forhjul

Forhjul

Forhjul

Antal gear

5

5

5

Tophastighed

187

192

188

0-100 km/t

11,6

10,8

11,5

0-100 km/t (målt)

-

-

-

80-120 km/t

-

-

-

80-120 km/t (målt)

-

-

-

0-402 m. (målt)

-

-

-

Forbrug EU-mix (km/l)

16,4

15,6

21,3

Forbrug (km/l) (målt)

14,2

12,5

15,7

Tankkapacitet (l)

53

53

53

Antal døre

5

5

5

Bagagerum (l)

340/1.300

340/1.300

340/1.300

Antal airbags

6

6

6

ESP

Ja

Ja

Ja

EuroNcap (max 5 *)

Ej testet

Ej testet

Ej testet