Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Kia Picanto 1.1 ES

1 / 11
  • Kia Picanto 1.1 ES
  • Kia Picanto 1.1 ES
  • Kia Picanto 1.1 ES
  • Kia Picanto 1.1 ES
  • Kia Picanto 1.1 ES
  • Kia Picanto 1.1 ES
  • Kia Picanto 1.1 ES
  • Kia Picanto 1.1 ES
  • Kia Picanto 1.1 ES
  • Kia Picanto 1.1 ES
  • Kia Picanto 1.1 ES

Kia Picanto 1.1 ES

|

Efter bilprisernes himmelflugt er kampen om kunderne kun blevet endnu hårdere, især hvis man ser på småbils segmentet, hvor bl.a. de koreanske mærker gør en ihærdig indsats for at kapre kunder. Så introduktionen af Kia Picanto til en startpris på 99.999 sørger for at konkurrenterne bliver sat under yderligere pres, og de skal virkeligt tage sig sammen for ikke at miste markedsandele til Kia og den nye Picanto.

Inden Kia Picanto kom på banen var Danmarks billigste bil Suzuki Alto, som også kunne fås for under 100.000,-, men Alto har et stort problem - den burde være blevet pensioneret og det mærkes endnu tydeligere, når man først har kørt en tur i Picanto, som opleves som en meget mere moderne bil end Alto - men til samme pris.

Udstyret
KIA Picanto fås med to forskellige motorstørrelser og udstyrsniveauer. Den billigste til 99.999 med en 1.0 liters motor med 60 heste og LX udstyr – eller ”topmodellen” med en 1.1 liters på 65 heste og EX udstyr til 115.000. Begge fås udelukkende med 5 døre .

De 15.000,- ekstra for topmodellen virker ganske rimeligt, da man bl.a. får indfarvede kofangere, spejle og dørhåndtag samt fjernbetjent centrallås, højdejusterbart læderrat, elruder bag, selestrammere foran og utallige opbevaringsrum.

Sikkerhedsmæssigt byder Picanto på ABS bremser med EBD, 4 airbags, tågelygter for/bag, højtmonteret bremselys samt trepunktsseler og nakkestøtter på alle 4 pladser.

Kvaliteten
Materialevalget i kabinen er godt uden at være prangende - plasten er ikke hård og kabinen som helhed virker solid og uden dårlige samlinger og knirke lyde. Sæderne er en smule spinkle, og man kunne godt bruge lidt bedre sidestøtte.

Pladsen
Plads er ikke det, der er mest af i en Picanto. Med en bredde på 1,6 m og en længde på 3,5 m er pladsen på bagsædet og i bagagerummet meget begrænset. Ved forsæderne er pladsen udmærket og der er også plads til langbenede chauffører, men det er selvfølgelig på bekostning af pladsen til bagsædepassagerne. På bagsædet er der plads til to, ikke alt for store, voksne der ikke stiller krav om at kunne strække benene.

Bagagerummet klarer meget beskedne 157 liter, så hvis man skal have mere end 1½ sportstaske med sig, skal bagsædet tages i brug. Splitbagsæde er heldigvis standard, så man har mulighed for at udvidde bagagerummet til 882 liter.

Motoren
Med 65 heste og et moment på blot 98 Nm. er Picanto’en ikke just nogen kraftkarl, men når man kun har 875 kg at slæbe på, hænger tingene alligevel fornuftigt sammen. 0-100 km/t klares på 15,4 sek. og tophastigheden er 154 km/t, hvilket også betyder at ens kørekort ikke vil komme i fare på motorvejen, selvom speederen trædes helt i bund.

Køreegenskaber
I bytrafikken følger Picanto uden problemer med, og takket være den lave vægt og lille størrelse er den let at smide rundt i smalle gader og på parkeringspladser.

Motorvejskørsel i en lille billig bil med 65 heste er sjældent en fornøjelse, og jeg havde heller ikke de store forventninger, inden jeg satte mig i bilen, men efter få minutter på motorvejen med 130 km/t blev jeg meget positivt overrasket over, hvor godt bilen klarede opgaven.

Selvfølgelig tager det lidt tid at komme op på de 130 km/t, men både støjniveau og retningsstabilitet er meget bedre end jeg havde turet håbe på. Især retningsstabiliteten og en fast servostyring gør det til en fornøjelse at køre Picanto.

En relativ beskeden dækmontering, og valget af et discount dækmærke trækker dog lidt ned i den samlede bedømmelse af køreegenskaberne. Selv med kun 65 heste slipper det inderste forhjul let taget i asfalten når et sving tages i rask fart.

Økonomi
Som en af de få benzin biler i Danmark lyder EU-mixet for Pincato på 20,4 km/l, og det udløser den laveste grønne ejerafgift på blot 520 kr. om året. En normal mellemklasse bil koster omkring 2.500-3.000,- om året i grøn ejerafgift, så sparer man altså et par tusinde om året.

At det så kan være svært at få bilen til at køre 20,4 km/l er en anden sag. Ved jævn landevejskørsel er det nok ikke umuligt at nå de 20 km/l , men testugens forbrug landede på 16,1 km/l, hvilket også inkluderede et par 100 kilometers motorvejskørsel.

Der er 3 års fuld garanti, uanset hvor mange kilometer det måtte blive til og gennemtæringsgarantien er på 6 år, hvilket dog er i underkanten.

En rigtig god lille bil
Der er ingen tvivl om, at KIA har været meget heldige med den nye Picanto. Bilen er godt udstyret, kører godt, er økonomisk og mest af alt billig, så hvis Kia Picanto ikke inden for nogle måneder ligger på Top 5 må det være på grund leveringsproblemer.


Kia Picanto til salg på biltorvet.dk

Kia Picanto 1,0 MPI Attraction 66HK 5d
kr. 109.498
Kia Picanto 1,0 MPI Attraction 66HK 5d
kr. 109.498
Kia Picanto 1,0 MPI Style Plus Clim 66HK 5d
kr. 111.298
Kia Picanto 1,0 Motion Plus 69HK 5d
kr. 59.900
Kia Picanto 1,0 Active 69HK 5d
kr. 49.900
Kia Picanto 1,0 MPI Style Plus Clim 66HK 5d
kr. 99.900
Kia Picanto 1,0 MPI Style Plus Clim 66HK 5d
kr. 111.498
Kia Picanto 1,0 MPI Style Plus Clim 66HK 5d
kr. 104.900
Kia Picanto 1,0 MPI Style Plus Clim 66HK 5d
kr. 104.900
Kia Picanto 1,0 MPI Style Plus Clim 66HK 5d
kr. 111.498
Kia Picanto 1,0 MPI Style Plus Clim 66HK 5d
kr. 111.498
Kia Picanto 1,0 MPI Style Plus Clim 66HK 5d
kr. 99.900

Brugte biler fra alle bilmærker