Det har ikke været nemt, at være SUV siden den finansielle krise satte ind for nogle år siden. De store komfortable biler har oversvømmet brugtvognsmarkedet til uhørt lave priser, og markedet har nærmest stået stille. Men, når man har vænnet sig til at køre SUV, er det svært at hoppe ned i f.eks. en Golf eller en Focus. Dette har betydet, at de mindre SUV’er har fået nyt liv – og da du får det samme, som i de større modeller, bare i lidt mindre målestok – ja, så er det bare med at komme ud og se markedet igennem. Priserne er stadig i den lidt højere ende, men enkelte mærker viser, at de godt kan levere en lækker SUV til fornuftige priser. Et af disse mærker er KIA, som tilbyder Sportage-modellen.

Sportage er i sit nyeste antræk en fræk og moderne bil. Designet er futuristisk og absolut værd at vise frem. Udvendigt viser Sportage sig fra sin bedste side, hvor specielt den aggressive front med de skarpe lygter, store grill og mage kromdetaljer skiller sig ud.

Sportage fås i tre forskellige udstyrstrin – Active, Sport og Exclusive. Derudover har du to benzinmotorer og to dieselmotorer at vælge imellem, en tredje dieselmotor dukker op senere på året. Vi har testet Sportage med 2,0 liters dieselmotor på 136 hk i udstyrsvarianten Exclusive.

Motor
Motoren gør det godt, om end det faktum at du kører diesel er meget tydeligt, specielt når bilen er kold. De 136 hk er yderst passende til Sportage størrelse og du føler egentlig ikke, at du mangler muskler på noget tidspunkt. Sportage er udstyret med en 6-trins manuel gearkasse, der fungerer glimrende, men godt kan virke lidt knoklet i de først par gear når bilen er kold. Den 2,0 liters dieselmotor kan også parres med en 6-trins automatisk gearkasse mod en merpris på 30.000,-. Men, for at få automatgear skal din Sportage også være udstyret med firehjulstræk, hvilket koster yderligere 30.000,-. Apropos firehjulstræk, så er det ærgerligt, at Sportage ikke har det som standard. Jeg ved godt, at det er de færreste der bruger sin SUV i terræn – men det vil man nok ikke gøre med en Sportage alligevel. Firehjulstrækket giver bare nogle ekstra sikkerhedsmæssige muligheder i vintervejret eller på en regnvåd dag.
Rent miljømæssigt og økonomisk, er motoren, som standard, udstyret med ISG – Stop and Go, som slukker motoren når du holder stille ved f.eks. et lyskryds. Dette skulle bl.a. give en bedre økonomi, og KIA lover da også hele 18,2 km/l i gennemsnit. Dette kunne vi ikke helt holde ved en uges testkørsel. Vi endte i stedet på 16,1 km/l i gennemsnit.

Interiør
Indvendigt ser Sportage absolut heller ikke dårlig ud. Specielt med en farvekombination der matcher bilens farve, får du et moderne og ungdommeligt udseende på kabinen. Jeg er dog ikke helt tilfreds med plastkvaliteten, som jeg synes halter flere steder. Det må simpelthen kunne gøres bedre – specielt hvis man ønsker at vippe nogle af de mere etablerede mærker af pinden.
Bag rattet sidder du glimrende og det er nemt at finde sig tilrette. Pladsen foran er glimrende, mens den ved bagsæderne er acceptabel.

Exclusive
Vælger du Exclusive varianten, får du bl.a. fartpilot, sædevarme, tågelygter, dual zone klimaanlæg, parkeringssensor, LED-positionslys og regnsensor som standard. Ønsker du yderligere udstyr må du have tegnebogen frem. Umiddelbart virker Exclusive som den variant, hvor du får mest ”value-for-money”.

Priser
Sportage er et glimrende bud, hvis du ønsker at køre SUV, men ikke umiddelbart ønsker at hive over en halv million op af lommen. Billigste Sportage koster 279.000,-, mens du må hive 399.999,- op ad lommen, hvis du ønsker den testede Exclusive model. Det er også muligt at vælge den mindre 1,7 liters CRDi-motor, der koster 40.000,- mindre end den 2,0 liters. Umiddelbart er motoren stærk nok til almindeligt brug.

Konklusion
KIA Sportage er en flot bil, der vil tilfredsstille de flestes behov i SUV-mellemklassen. Nærmeste konkurrent er søsterbilen iX35 fra Hyundai, som dog ikke tilbydes med 7 års garanti, som det er tilfældet med Sportage. Der er et stykke vej endnu, før Sportage kan være med blandt storspillerne i klassen, her tænker jeg på biler som VW Tiguan og Audi Q3. Og problemet er måske, at sammenligner man prislisterne, så koster en VW Tiguan med forhjulstræk, 140 hk dieselmotor og tilsvarende udstyr kun 60.000,- mere. Og jeg tror, at brugtprisen er bedre hos konkurrenten, selvom KIA, som den eneste, tilbyder hele 7 års garanti. Det burde dog være muligt at presse din KIA forhandler lidt på prisen, så du kan komme ud og køre SUV til fornuftige penge.