Den lille MPV Kia Venga, som blev introduceret i midten af 2010 kan nu også fås i en Van udgave, hvor du i stedet for bagsædet får et varerum på 1.680 liter. Den kompakte MPV/Van har allerede vundet indpas hos kommunerne, hvor eksempelvis Ringkøbing-Skjern Kommune har fået leveret 27 stk. Kia Venga vans på diesel, der skal køre som hjemmeplejebiler.

Flot varerum
Udover det manglende bagsæde adskiller van versionen sig ikke yderligere fra den almindelige MPV model. Selve ombygningen til van er lavet rigtig flot fra KIA. Stålkassen som nu agerer bund i varerummet er fint tæppebeklædt og beskyttelse op til fører- og passagersæde er lavet pænt og solidt – og hæmmer ikke udsynet bagud.

En detalje som giver indtryk af en gennemarbejdet ombygning er, at man har ladet modelnavnet skære ud af stålkassen, så det står Venga når bagdøren åbnes.

Eneste minus ved varerummet er, at man ikke har undgået en mindre læssekant, så der skal løftes lidt ekstra, når ting skal ind og ud af varerummet.

Kritikpunkt forbedret
I vores test af MPV modellen kritiserede vi blandt andet Venga for kun at have opnået 4 stjerner i EuroNCAP crashtesten. Kia ingeniørerne tog dog heldigvis det dårlige resultat alvorligt og fik ganske hurtigt forbedret Venga på en rækker områder. Blandt andet blev fronten ændret, airbag- og selesystemet optimeret, og et nyt bagsæde kom der også til.

Ændringerne betød, at Venga, da den blev testet endnu engang hos EuroNCAP, med lethed fik alle 5 stjerner i hus – flot klaret. Sikkerheden burde dog have været i orden fra produktionsstart.

Generelt er Kia’s biler, på trods af optimeringer, start-og-stop system, andre dæk osv., stadig ikke så brændstoføkonomiske som mange konkurrenter er. I vores første test af Venga nåede vi 13 km/l med en 90 hk benzinmotor, mens vi i denne van, med en 90 hk dieselmotor, klarede 15,9 km/l. Kia stiller et gennemsnit på 23,2 km/l i udsigt.

Det er ikke resultater som er beundringsværdige, og et område som ingeniørerne burde kigge nærmere på.

Fin motor
Den 1,4 liters dieselmotor gør, bortset fra det høje forbrug, en ganske god figur. Ydelsen på 90 hk kan dog i visse tilfælde med tung last eller på motorvejen være i underkanten, men et solidt drejningsmoment gør det generelt en fornøjelse at køre Venga’en med dieselmotor.

Udover denne 90 hk version findes der også 2 alternativer på diesel med henholdsvis 115 og 128 hk. Motoren i disse versioner er på 1,6 liter, og vil givetvis levere de ekstra kræfter, som savnes i den svageste version.

Som nævnt i vores test af MPV udgaven, så leverer Venga en ganske stilfærdig køreoplevelse, og det bliver ikke ret meget anderledes i en van. Der er en smule mere støj fra det nu store varerum, men ellers er der ikke noget at bemærke.

Den 1,4 liters motor er fin støjsvag, og den 5-trins gearkasse leverer upåklagelige gearskift.

Priserne
Den billigste Venga Van (90 hk, benzin) koster 119.999 kr. + moms på 21.359 kr.. Den testede version med 90 hk dieselmotor og ”Active” udstyr koster 134.999 + moms på 27.221.

Med i prisen er 7 års garanti (max 150.000 km.), og et serviceinterval på 20.000 km for benzin og 30.000 km for diesel.

Hvis man overvejer en van til privatkørsel, skal man selvfølgelig huske på privatbenyttelsesafgiften på 5.040 kr. årligt - og der skal også betales moms.

Konklusion
Fordelen ved at bygge en personbil om til van er selvfølgelig, at man i en stor grad bibeholder den luksus og komfort en personbil normalt tilbyder, hvilket da også tilfældet med Venga.

I forhold til Venga MPV sparer man på en van omkring 60.000 kr. i indkøbspris. Det er selvfølgelig en god portion penge, som dog skal holdes op i mod, at man hvert år fremover skal betale de 5.040 kr. i ekstra afgift. Som privat person vil de 60.000 kr. i besparelse langsomt blive spist op, og man må også forvente et højere værditab på en van i forhold til at MPV, da efterspørgslen på van’s vil være mindre.