Små multi-biler er en populær klasse i Danmark, da størrelse, fleksibilitet og pris som regel hænger godt sammen. Kia har introduceret endnu et alternativ i dette segment for små MPV’ere, og kalder den Venga.

Stort bagagerum
Kia Venga deler platform med den kommende Kia Rio, og det betyder at man nærmer sig Golf-klassen rent størrelsesmæssigt. Akselafstanden er reelt 4 cm længere end i Golfen, så pladsmæssigt overrasker Venga faktisk en smule. Bagagerummet på 440 liter er det største blandt konkurrenterne, og kabinen rummer glimrende vokse personer på alle pladser. Den lidt højere bil betyder fin indstigningshøjde, god oversigt under kørsel, og samtidig vinder man ekstra benplads i det man sidder en smule højere over gulvet. Sæderne virker velpolsterede og yder ganske fin støtte.

Generelt er kabinen velindrettet - især førerpladsen, med højt placeret radio og ventilation, samt et stort centreret og let læseligt speedometer. På rattet er styring af radio og fartpilot fint integreret.

Udstyr
Testbilen her har det mellemste udstyrsniveau der kan fås til Venga, så du er forholdsvis godt dækket ind. Udover ovennævnte fartpilot, som er ekstraudstyr til 4.999 kr., kan du glæde sig over a/c, fjernbetjent centrallås, multijusterbart førersæde, el-spejle med varme, gearknop i læder og sædevarme. I forhold til billigste model ”Active” er denne ”Motion” noget bedre udstyret, hvorfor det godt kan betale sig at finde de 15.000 kr. en ”Motion” koster ekstra.

Sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt følger Venga tidens standard og byder selvfølgelig på 6 airbags, ESP, bremseassistent, aktive nakkestøtter og ISOFIX-beslag på bagsædet.

Den passive sikkerhed er blevet testet via crashtesten hos EuroNCAP, og den faldt desværre ikke så heldigt ud. Vi er efterhånden vant til, at alle nye større biler får tildelt de maksimale 5 stjerner, men Venga måtte nøjes med 4 styk. Det skyldes blandt andet, at førerens bryst kom i kontakt med rattet, og at der var risiko for skader på knæ og ben på grund af hårde kanter ved instrumentbordet.

Motor
Motormæssigt byder Venga på 2 benzinmotorer med henholdsvis 90 hk og 126 hk, samt 3 dieselmotorer med enten 90 hk, 115 hk eller 128 hk.

Den lille benzinmotor på 90 hk klarer sig ganske fint i de fleste situationer, men hvis man forventer godt kraftoverskud, selv med en tungt læsset bil, så skal man klar gå efter en af dieseludgaverne.

Støjniveauet med den 1,4 liters motor er helt i orden, mens tørsten er lige i overkanten. I løbet af ugen nåede gennemsnittet kun op på knap 13 km/l – ikke just imponerende på trods af start/stop teknik og dæk med lav rullemodstand. Her burde dieselversioner klare sig bedre, så hvis kørselsbehovet er stort, eller byder på meget motorvejskørsel er dieselalternativet at foretrække.

Køreoplevelsen
En Kia Venga er hverken en gokart eller racerbil, men kører forudsigeligt og komfortabelt. Undervognen er afstemt til den bløde side, og den konservative (fornuftige) dækmontering absorberer fint de fleste ujævnheder, men fremmer ikke skarpe styreegenskaber. Gearskiftet fungerer rigtigt fint – let og præcist – og det er rart når motoren kræver hyppige gearskift for at yde sit bedste.

Konklusion
Den nye mini MPV fra Kia er en fornuftig og fleksibel bil til rimelige penge. Der er 5 års garanti, hvilket er bedre end de fleste konkurrenter, og 12 års garanti mod gennemtæring. Den skiller sig ikke specielt ud fra mængden, men det store bagagerum, og den fine garanti trækker op i det samlede indtryk, mens det dårlige resultat i crashtesten, og forholdsvis høje forbrug trækker i den anden retning.