Lamborghini Gallardo Speciel Edition

Automobili Lamborghini står nu klar med en begrænset produktion på 250 enheder af Lamborghini Gallardo SE (Special Edition). Det er naturligvis den ekstreme og kompromisløse Lamborghini Gallardo, der ligger til grund for Lamborghini Gallardo SE. Model får en dobbelt-tonet karrosserilakering, et endnu mere sporty interiør samt tekniske modifikationer.

Gallardo SE er således udstyret med permanent firhjulstræk, 6-trin gearkasse, aluminum space frame, ESP og ASR, ABS, ABD, air conditioning samt to front- og to sideairbags.

Den leveres i seks forskellige farver: to grå nuancer, Grigio Altair og Grigio Proteus, Balloon White (hvid), Giallo Midas (gul), Arancio Borealis (orange) og Verde Ithaca (grøn). Taget, motorhjelmen, front- og hækspoiler samt sidespejlene er alle lakeret i Nero Noctis (sort), som sætter dem i kontrast til karrosserifarven. Baglygterne er let tonede, og de nydesignede “Callisto” fælge giver det overordnede ydre et ekstra touch, som fuldendes af de farvede bremsekalibre (leveres i grå eller gul).

Alle indvendige syninger matcher karrosserifarven, og således afspejler interiørets design det to-farvede koncept. Lamborghini-skjoldet er trykt i begge nakkestøtter og Lamborghini-tryk er elegant præget ned i instrumentbordet. Måtterne er sorte, men med kanter, der matcher bilens farve. Det er næsten overflødigt at sige, at hele interiøret er håndlavet i delvist perforeret læder. Interiørdesignet understreger Gallardo SE’s nye og mere aggressive personlighed.

Den begrænsede model er rig på standardudstyr såsom bak kamera, der kombineret med den indbyggede multimedieskærm, letter parkeringsmanøvre. Sportsaffjedring, P Zero Corsa dæk (særligt udviklet af Pirelli til en mere sporty kørsel) samt sportsrat.

Der kan desuden bestilles en betydelig mængde ekstraudstyr, ligesom kunder kan vælge e-gear gearkasse, navigationssystem (afhængigt af markedet), opvarmede sidespejle og sæder. Der kan også bestilles en vinterpakke (opvarmede sæder, sidespejle, opvarmede sprinklerdysser, gummimåtter, 12 Volt stik), og et hævesystem i undervognen. Der kan uden beregning monteres standarddæk i stedet for sportsdæk.

Gallardo SE nyder godt af en række tekniske modifikationer. Den 10-cylindrede motor har samme ydelse som den nye Gallardo Spyder, dvs. 520 Hk (382 kW) ved 8000 omdr./min. Resultatet ses i den forbedrede acceleration fra 0-100 km/t på 4,0 sekunder (mod tidligere 4,2 sekunder), mens topfarten nu er 315 km/t (mod tidligere 309 km/t). Den forbedrede ydeevne mærkes i særdeleshed på en bil udstyret med e-gear og “thrust mode”-funktion, så acceleration og gearskifte således optimeres fra stående start op gennem alle gear.