I forbindelse med den internationale biludstilling i Frankfurt har Lamborghini netop lanceret den ultimative supersportsvogn blandt åbne roadster modeller. Lamborghini Reventón Roadster er en fascinerende supersportsvogn med ekstreme kræfter og kompromisløs performance. Identisk med Lamborghini Reventón Coupé, der blev præsenteret ved selvsamme udstilling i 2007 og øjeblikkeligt udsolgt, er der tale om en begrænset og yderst limiteret produktion. Under 20 eksemplarer vil Lamborghini fremstille af Reventón Roadster, der kommer til at koste 1,1 million Euro før afgifter.

"Lamborghini Reventón Coupé er den mest ekstreme model i vores historie og med den nye Roadster model tilfører vi et yderligere emotionelt element kombineret med vores teknologiske ekspertise. Modellen forener overlegen performance med den seksuelle glæde, det er at køre åben supersportsvogn," fortæller Stephan Winkelmann, Præsident og CEO for Automobili Lamborghini S.p.A.

Lamborghini Reventón Roadster har samme skarptskårede design som coupé-versionen, mens den specielle farve "Reventón Grey" er holdt i en mere mat nuance. De kantede linjer gemmer over en kraftig modificeret aerodynamisk udformning tydeligt visualiseret af forkofangerens spidse profil og sideskørternes store luftindtag. For at generer tilstrækkelig downforce ved høje hastigheder har Lamborghini udstyret Revontón Roadster med en hækspoiler, der automatisk skyder op, når farten overstiger 130 km/t og sågar drejer til en mere spids vinkel, når hastigheden passerer 220 km/t.

Under den gennemsigtige motorhjelm ånder Lamborghinis legendariske 6,5-liters V12-motor. Et italiensk mesterværk med fire knastaksler, 48 ventiler med variabel timing og tørsumpssmøring med ekstern olietank. I alt yder V12-motoren 670 hk ved svimlende 8.000 o/min og det maksimalt drejningsmoment er på 660 Nm ved 6.000 o/min. Resultatet er en accelerationstid fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder, mens tophastigheden er hele 330 km/t. Til at overføre motorens kræfter og sikre optimalt vejgreb i enhver situation er Lamborghini Reventón Roadster udstyret med firehjulstræk og spærredifferentialer på både for- og bagakslen med henholdsvis 25 og 45 procents spær. Som standard benytter modellen Lamborghinis sekventielle gearkasse e-gear, der har seks trin og betjenes via to skiftearme placeret bag rattet.

De voldsomme præstationer skyldes ikke mindst at Lamborghini Reventón Roadster kun er 25 kilo tungere end den tilsvarende coupé model. Forklaringen skal findes i karrosseriet, der allerede som coupé har så høj en vridningsstabilitet at kun få modifikationer var nødvendige ved transformationen til roadster. Ligesom coupé-versionen er cellen i den nye roadster udarbejdet i højstyrke stålprofiler og komponenter i kulfiber. Selve karrosseriet er fremstillet næsten udelukkende af kulfiber og har kun stålplader i det yderste af sine to karakteristiske saksedøre.

Interiøret i Lamborghini Reventón Roadster har samme udtryk som modellens udvendige design. Kabinen er indrettet til den entusiastiske kører med en generøs anvendelse af læder, blød alcantara, aluminium og glinsende kulfiber. Samtidig har cockpittet mange ligheder med moderne kampfly, som f.eks. instrumenteringen, der kan skifte mellem analog og digital aflæsning. Endvidere kan de g-kræfter, der opstår under acceleration, nedbremsning og i sving aflæses i et display i toppen af instrumenteringen.