Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.

1 / 13
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.
  • Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.

Land Rover Freelander 2.5 V6 Aut.

|

Freelander er Land Rovers mindste 4x4, der bl.a. skal konkurrere med Toyota Rav4, Jeep Cherokee, Hyundai Santa Fe, og flere andre. Vi tester i denne omgang Freelander’en med den 2.5 liter store V6 motor og automat-/Steptronicgear. Motoren yder 177 Hk ved 6500 o/m og 260 Nm ved 4000 o/m.

Selvom Freelander’en er den mindste 4x4, i Land Rovers produkt linie, er den ikke spor lille. Med en længde på 4,48 m og en bredde på 1,81 m (2,10 m incl. spejle) fylder den godt på en parkeringsplads. Og med en højde på 1,76 m er det ikke let at nå taget, når man vasker bilen i hånden. For at lette terrænkørselen, på fx smalle veje kan man, som ekstra udstyr, få spejle der automatisk kan klappes ind.

Designmæssigt ligner en Freelander ikke en traditionel Land Rover. De skarpe hjørner er skåret væk og bilen’s design er meget nutidigt. Designet udtrykker dog stadig det som en Land Rover står for: et solidt, sejt og brugbart køretøj.

Jeg må nok indrømme, at da jeg kikkede i kabinen for første gang blev jeg lidt skuffet over designet af instrument panelet og plast kvaliteten. Selve designet vænnede jeg mig dog til, da det giver mange aflægningsmuligheder. Som bagsædepassager har man fx mulighed for gemme at småting i bagagenettet i loftet. Ved både passager og fører findes et handskerum med bl.a. indbygget CD-holder; meget praktisk.

Udstyrsmæssigt mangler man ikke noget i kabinen, lige udover airconditionering som burde være standard i en bil til over en ½ million.

Både for- og bagsæderne er der plads til personer på 1.85, men at kunne opnå et perfekt kørestilling, mangler man muligheden for at kunne indstille sædet i højden, og rattet i længden.

Den passive sikkerhed er ikke helt i top. Der findes airbags til fører og passager, men hverken sideairbags eller ”gardiner” er med på udstyrslisten. Desuden er nakkestøtterne på forsæderne meget langt fra hovedet, uden mulighed for at justere afstanden. På bagsædet er 3 nakkestøtter og 3 3-punktsseler.

Bagagerummet rummer i 5 dørs versionen 540 liter med bagsæderne i normal position og med sæderne lagt ned 1320 liter. Når man har lastet bilen med 3 fadøls tønder, hvad man nu ellers vil transportere, har man mulighed for at fastgøre tingene til 4 solide beslag i bunden af bagagerummet.

På asfalten kører Freelander’en meget lignende en almindelig personbil. Den store V6’er arbejder fint sammen det 5 trins automatisk gear. I byen og på landevejen er bilen behagelig, og den kan sagtens følge med i lyskrydsduellerne; især pga. 4 hjulstrækket. På motorvejen er der heller ingen problemer. Freelander’en ligger stabilt og støj niveauet er ikke ubehageligt. Der er dog lidt ekstra hjulstøj i forhold til en almindelig personbil, men det er pga. det kraftigere dækmønster.

Automatgearkassen har 5 gear og mulighed for, når der køres i terræn, at begrænse gearvalget til kun 1., både 1. 2. gear eller 1.-4. gear. Desuden har man mulighed for selv at skifte mellem de 5 gear. Dette har Rover valgt at kalde Steptronic. Total kontrol har man ikke, da den selv gearer ned ved kick-down, hvilket kan være lidt upraktisk.

Freelander’en har en frihøjde op 18,6 cm og skulle uden problemer kunne ”vade” igennem 40 cm vand. Firhjulstrækket er bygget op omkring en viskso-kobling, hvilket betyder, at trækkraften automatisk fordeles mellem de fire hjul, når der er brug for det. Desuden er der traction-control og ”Hill Descent Control”. HDC bruges til at ”klatre” ned fra stejle bakker, hvor systemet så sørger for at holde bilen stabil og bremse når det er nødvendigt.

Freelander’ens første test i terræn var en køretur i ”Sandormens” fodspor ud på Grenen nord for Skagen; Danmarks nordligste punkt. Sandormens fodspor var dog lidt for dybe til Freelander’en så det var ikke kun dækkene, der rørte sandet.

2. test var en oversvømmet vej, hvor vi fint kunne teste vade egenskaberne, men da der på en tidspunkt var så meget damp i kabinen, at ikke ikke kunne se hvor vi kørte, valgte vi at vende om. Dampen stammede naturligvis fra den varme motor, som fik en motorvask.

Tilbage på stranden nød vi det gode vejr, men pludselig var sandet altså lidt for blødt; Freelander’en sad fast. Med et venligt og bestem skub fra co-driveren kom vi dog fri igen. Bredere dæk kunne måske have forhindret dette. Standard monteringen er 195 mm, hvor fx Suzuki Grand Vitara kører på 235.

Når man vælge at køre off-road kan man godt indstille sig på, at bruge mindst en ½ time til rengøring bagefter. En tur i vaskehallen er ikke altid nok; især ikke hvis man har været ude i sumpen. Vi kunne fjerne flere kilo sump- og sivplanter fra undervognen efter vi havde været off-road.

Man vænner sig utrolig hurtigt til at sidde højt hævet over trafikken, og når bilen kører så godt som den gør on-road, tænker man ikke over det er en 4x4 man sidder i. Benzinforbruget er nok som man kan forvente, når V6’eren skal flytte de 1550 kg. Vores forbrug lå mellem 6,7-7,9 km/l.

Hvem kunne så finde på at købe en Freelander V6 på hvide-plader? Ikke mange i Danmark, tror jeg. Med standard udstyr koster denne 525.000,-. Den noget mere attraktive Freelander er van’en med diesel-motor: pris 225.000. V6’eren koster 255.000 som van.

 

 

 

 

Brugte biler fra alle bilmærker