Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Land Rover LRX

1 / 2
  • Land Rover LRX
  • Land Rover LRX

Land Rover LRX

|

Land Rover konceptmodel skærer 30 procent af brændstofforbruget

Land Rover’s LRX konceptmodel, som netop har haft verdenspremiere på den internationale biludstilling i Detroit og bliver vist på Geneve udstillingen i marts, er udtryk for mærkets fremtidsvisioner på en række områder. Ikke mindst det miljø- og klimamæssige, hvor LRX går foran og introducerer ny og banebry-dende teknologi, der reducerer brændstofforbruget med 30 procent i forhold til sammenlignelige mærker.

”Hemmeligheden” bag det markant mindre brændstofforbrug - og en CO2 emission på kun 120 g/km - er en højeffektiv 2,0 liters turbodieselmotor, der kan køre på biodisel, og et integreret eldrev på bagakslen (ERAD), som tager over ved lave hastigheder.

Endvidere medvirker bilens kompakte størrelse, lave vægt og aerodynamiske design til at nedbringe forbruget.

Land Rovers hybridteknologi er enestående og anderledes end konkurrenter-nes, idet den indbefatter en klassisk Land Rover kerneværdi - det permanente firehjulstræk.

Når eldrevet er koblet til, vil LRX således fortsat have træk på alle fire hjul, og offroad egenskaberne vil endda være forbedrede i forhold til kørsel med die-selmotoren. Det er med andre ord lykkedes Land Rover at styrke mærkeidenti-teten gennem indsatsen mod klimaforandringerne.

Offroad leverer ERAD (Integrated Electric Rear Axel Drive) alene ekstra mo-ment, når der er behov for det, og da det højeste drejningsmoment er til stede lige fra start, giver denne løsning forbedret kontrol og større trækkraft på glatte overflader og ved bugsering.

På vejen trækker ERAD LRX op til en hastighed på 32 km/t. ISG (Integrated Starter-Generator) starter dieselmotoren, som imidlertid først tager helt over, når den har nået sit mest effektive driftsniveau. Arbejdsdelingen mellem de to motorer medvirker også til at spare brændstof og minimere CO2 udledningen.

ISG sørger endvidere for at slukke dieselmotoren, når bilen holder stille i trafik-ken - og starte den hurtigt igen.

Det elektriske system bruger et højeffektivt lithium-ion batteri, som er uafhæn-gigt af bilens almindelige 12 volts batteri.
 
Terrain Response System med ”Eco-mode”
Ligesom den nye energibesparende teknologi har styrket firehjulstrækket, er klimabevidstheden resulteret i en udvikling af en anden Land Rover specialitet, det højt roste og patenterede Terrain Response System. I LRX versionen har systemet således fået en femte ”Eco-mode”, som optimerer alle bilens syste-mer til optimal brændstoføkonomi primært ved kørsel på vej.

Brugte biler fra alle bilmærker