Land Rover salg scorer hattrick

For tredje år i træk opnåede Land Rover rekordstort salg med 226.395 solgte biler verden over - svarende til en stigning i forhold til året før på 17,6 procent.

Samtidig var det første gang i den 60-årige virksomheds historie, at salgstallet oversteg 200.000.

De forholdsvis nye markeder fortsatte med at vise deres potentiale - i form af en salgsstigning i Rusland på 96 procent til 12.268 biler og i Kina på 143 pro-cent til 6.573.

2007 blev således året, da Land Rover solgte 30.000 biler i lande, hvor mærket slet ikke var repræsenteret for blot fem år siden. Med øget fokus på disse mar-keder er det hensigten at fortsætte udviklingen og udnytte potentialet, oplyser Land Rover’s administrerende direktør Phil Popham.

I Storbritannien nåede salget op over 50.000 for første gang nogensinde, idet der blev solgt syv procent eller 3.248 biler mere end i 2006. Med 50.664 solgte biler er Storbritannien Land Rover’s største marked.

Freelander 2 fik en imponerende start i sit første hele produktionsår - med lige under 19.000 solgte biler i Storbritannien, svarende til en stigning på 34 pro-cent i forhold til året før. Introduktionen af V8 turbodieselmotoren i Range Ro-ver Sport og Range Rover, som leverer ydelser i benzinmotorklassen men med 32 procent bedre brændstoføkonomi, hjalp med til at fastholde mærket i toppen af luksus SUV segmentet.

”At gennembryde ”50.000 bilers barrieren” og sætte ny salgsrekord i Storbri-tannien er en stor bedrift. Salgsstigningen viser, at Land Rover i sit 60. år er mere relevant end nogensinde,” siger John Edwards, administrerende direktør for Land Rover i Storbritannien.