Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Lexus GS 430

1 / 10
  • Lexus GS 430
  • Lexus GS 430
  • Lexus GS 430
  • Lexus GS 430
  • Lexus GS 430
  • Lexus GS 430
  • Lexus GS 430
  • Lexus GS 430
  • Lexus GS 430
  • Lexus GS 430

Lexus GS 430

|
At noget så hurtigt kan være så stille, er stadig en gåde for de fleste. 4.3 liters V8'er med 283 Hk, der ikke siger en lyd - det er hvad man får, hvis man gør sig den investering, der hedder Lexus GS 430.

Med 480 cm i længden og 180 cm i bredden, så er Lexus GS 430 ikke en lille bil. Den går dog på ingen måde hen og bliver "stor" i trafikken og man føler hele tiden, at man ved, hvor bilen er. Den, i mine øjne, meget nær perfekte servostyring gør samtidig sit til, at det er en fornøjelse at glide rundt i bilen.

Det er utrolig nemt at finde en behagelig kørestilling, når man har sat sig bag rattet. De MULTIjusterbare lædersæder og det ligeledes indstillelige rat gør, at man hurtigt slapper af. Der er støtte langt op under låret og den store armstøtte imellem sæderne gør det til en udsøgt fornøjelse af køre bilen. Et lille minus ved kabinen er, at kontakterne til elruderne også findes i en Toyota til 1/5 del af prisen.

Men, selvom den behagelige kabine gør sit klare indtryk, glemmer man det hurtigt, når nøglen først bliver drejet. Og jeg vil ikke påstå, at den store V8'er springer i gang - for jeg har ærlig talt svært ved at høre den. Naturligvis kan man høre motoren - men lyden er så svag, at det næsten lydløse airconditionanlæg er nok til at overdøve den. Og det sjove ved det hele er, at når du først er sat i gang, så kan du ikke høre noget fra snuden af bilen. Vores bil var desværre udstyret med vinterdæk, hvilket gjorde at man da fik en smule fornemmelse af at man kørte.

Man kan så spørge sig selv, hvad sjovt der er ved at have en V8'er, hvis den ikke siger noget. Svaret finder vi, hvis man knalder pedalen i bund. Motorlyden høres godt nok i det fjerne - men glem alt om lyd og koncentrer dig hellere om at holde dine indvolde indenbords. 0-100 Km/t er overstået på blot 6.3 sekunder - og det er vel og mærke med automatgear.

Topfarten er begrænset til 250 Km/t. De 283 Hk leveres ved 5.600 o/min og det enorme moment på hele 417 Nm, leveres ved 3.500 o/min. Det er tal som disse, der får en til at smile.
Den enorme kraft holdes blandt andet på plads af TCS (Traction Control System) og VSC (Vehicle Stability Control). Sidstnævnte kan slås fra, hvis man ønsker at "lege" lidt med de mange kræfter. Men muligheden for at lege er nu også tilstede uden elektronikken slået fra - Lexus har gjort deres til, at det elektroniske udstyr ikke ødelægger morskaben.

GS 430 har dobbelt Wishbone hjulophæng både foran og bagtil. Og undervognen er faktisk sat mere hårdt op, end man umiddelbart vil tro. De standard monterede 235/45ZR17 dæk sikre dig samtidig et godt greb i asfalten, når baghjulene sætter fra. GS er det for sport, som LS er for komfort.

GS430 er ikke nogen økonomisk bil. Men køber man bil i denne klasse, er benzinøkonomien nok ikke det store problem. Det lykkedes os at holde 7.1 Km/l i snit. Da tanken rummer 75 liter, skal man altså tanke efter godt 500 Km.

Lige så imponeret man kan blive over motoren og komforten i GS430, lige så meget må man rynke på næsen, når man åbner bagagerummet. KUFFERTKNUSERE. Nej, nej, nej, Lexus - det går ikke i 2002. Og slet ikke i en bil til 1 million kroner.

Det jeg godt kunne savne i Lexus GS430, er lidt elektronik. En Board-Computer, en regnsensor, og måske et navigationssystem. Navigationssystemet er ekstraudstyr og koster 89.000,- kroner. Men på den anden side, så er navigation næsten unødvendigt - for der er så stille og roligt i kabinen, at fruen nok kan finde ro til at læse kortet korrekt.




Brugte biler fra alle bilmærker