Hos japanske Lexus stræber man efter at gøre hver eneste detalje perfekt. Dette er ikke altid lige nemt, når man også har noget, der hedder økonomi at tænke på. Kunsten at skabe en bil, der læner sig op ad det perfekte, men som også er til at betale er meget svær – men alligevel er det den opskrift Lexus forsøger sig med hver eneste gang. Det er ikke alt, der lykkedes – men meget af det gør. Et eksempel er den nye Lexus IS250.

IS modellen er indgangsmodel til den berømte japanske luksus mærke. Selvom vi snakker om indgangsmodel, så er der altså stadig tale om en bil, hvor priserne starter ved godt 566.000,- kroner. Vil man så samtidig have noget af det udstyr, der gør Lexus til en speciel oplevelse – ja, så ender vi nemt omkring de 7-8-900.000,- kroner.

Finesser
Lexus kan det der med teknik og finesser. Deres ønske om at skabe noget der virker og virker godt, afspejler sig virkelig i det færdige produkt. Det kan godt være at det er en forfinet Toyota man sidder bag rattet i – men, hvad gør det når det hele virker så godt, som det gør. Et godt eksempel er navigationspakken (ekstraudstyr), der med sin bluetooth forbindelse, kalenderfunktioner og GPS bare er i en klasse for sig. Tingene virker, er nemme at finde rundt i og kræver ikke den store tekniske begavelse, hvis man er nybegynder. Rigtig godt sat sammen af Lexus.

Andre detaljer, der er værd at fremhæve er varme og køling i sæderne, der er med til at øge komforten afhængigt af vejret. Sæderne i sig selv og den kvalitet de er udført i, skiller sig også ud. Kvaliteten af interiøret, herunder plast og knapper er også rigtig lækker – ja, der er faktisk ikke så meget at sætte en finger på, når det drejer sig om kvaliteten. Men, der er også minusser, når man begynder at bruge bilen i hverdagen.

Minusser
Pladsen på bagsædet er ikke imponerende, selvom den nye IS model er større end den tidligere. Det er vanvittig irriterende at have så lækker og detaljeret en kabine, når man så må skuffe folk på bagsædet med den ringe plads. Mangel på plads ses også i bagagerummet, hvor Lexus IS250 kun byder på 378 liter. Det er næsten 100 liter mindre end konkurrenten BMW 325i. Et af de helt små, men totalt uforståelige minusser er det lille digitalur, der skiller sig helt ud fra resten af kabinen. Hvorfor har man ikke valgt noget, der matcher de andre lækre detaljer – hmm…

Designet
I forhold til forrige model, så har IS modellen virkelig skiftet stil. Man er gået fra en lettere anonym konservativ bil, til et frækt, sporty og ganske macho ydre. At man så må leve med at designet næsten er 100 % identisk med den amerikanske version af Toyota Camry er så noget helt andet. IS250 er under alle omstændigheder vanvittig vellykket at se på.

Motoren
IS250 er udstyret med en meget lækker V6 motor, der yder 208 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 252 Nm ved 4.800 o/min. De 208 hk hentes helt oppe ved 6.800 o/min, hvilket gør at man virkelig skal sparke til bilen, før der kommer knald på. Om man vælger automatgear eller manuel gør ikke en mærkbar forskel ved fuld acceleration. Men, ved motorvejskørsel, hvor en hurtig overhaling godt kan finde sted, der kan automatgearet godt virke lidt besværet og gearer meget hurtigt ned. Men, når man først har fundet sin hastighed og cruiser derudaf – ja, så er motoren virkelig en perle.

IS leveres herhjemme også med den vidunderlige 177 hk dieselmotor med partikelfilter, som vi kender fra Toyotas modelprogram. En herlig motor, der har gjort Lexus IS langt mere attraktiv på det europæiske marked.

På vejen
Den samlede køreoplevelse i Lexus IS250 er meget høj. Den lækre kabine og detaljerne, hvor alt bare virker er selvfølgelig med til at hive niveauet op. Men også når det drejer sig om køreegenskaberne, er den nye IS lysår foran den gamle. Lexus har lyttet til den kritik forrige model fik og har skabt en ny og unik bil, i stedet for at forsøge at lave noget, som konkurrenterne har lavet. At skabe sit eget er vejen frem, specielt når man har så gode ingeniører bag sig, som det er tilfældet med Lexus.

Køreegenskaberne er gode og nærmer sig toppen af klassen – dog ikke helt endnu. Den nye undervogn gør sit til at sikre en god blanding af sport og komfort, men det sekventielle gearskifte matcher dog ikke helt den sporty fornemmelse – så bare hold den i automatik.

Samlet set
IS250 er en virkelig vellykket bil, der skiller sig ud ved at kræse om chaufføren og de tekniske detaljer. Desværre har man glemt passagererne lidt og det er et minus. Køreegenskaberne er gode, men ikke helt på niveau med de bedste i klassen. Jeg er dog overbevist om at det nok skal komme. Motoren er sprød, men halter lidt pga. det sekventielle gearskifte, hvilket får en til at drømme om IS350, som Lexus desværre ikke tager til Danmark lige med det første.

Vil du gerne skille dig ud fra de mange BMW og Audi modeller, så er Lexus IS et godt sted at starte. Du skal bare passe på at du ikke forelsker dig i alt det udstyr, man kan proppe i bilen, for så bliver den dyr – rigtig dyr, hvilket selvfølgelig hænger sammen med de kvalitetsvalg, som Lexus laver. Bare se anlægget, der er produceret af Mark Levinson - lækkert!

Lexus lider en smule under at der kun er en forhandler i hele Danmark. Men, det skal ikke holde nogen tilbage, for Lexus IS250 er en rigtig dejlig bil!