Det japanske luksusbilmærke Lexus sætter salget af fabriksnye biler i Danmark på standby. Det sker som følge af, at luksusbilmærkets muligheder på det danske marked er yderst begrænsede med den nuværende lovgivning på registreringsafgiftsområdet.


Lexus’ fremtidige strategi er baseret på avanceret hybridteknologi. Denne teknologi giver lav udledning af CO2, stort set ingen udledning af sundhedsskadelige kvælstoffer og farlige partiker og dermed renere luft.
”Men den avancerede hybridteknologi er dyrere at udvikle og producere end den traditionelle benzin- eller dieselteknologi,” siger Kristian Krapper, adm. direktør for Toyota Danmark, der står for importen af Lexus i Danmark.
”Det gør, at avanceret hybridteknologi desværre har for svære kår i Danmark, hvor registreringsafgiften på biler beregnes ud fra bilens værdi,” fortsætter han.

Beslutningen om at sætte salget af fabriksnye Lexus-biler i Danmark på standby ærgrer direktøren hos Toyota Danmark. Døren står dog fortsat på klem for det japanske luksusbilmærke.

”I det øjeblik vilkårene for den avancerede og miljørigtige hybridteknologi i Danmark bliver bedre, står vi klar til at genoptage salget af nogle af de mest miljørigtige biler på markedet i Danmark igen,” fastslår Kristian Krapper.
Lexus-salget i Danmark bliver sat på standby pr. 1. juli 2013, og beslutningen er truffet i enighed med den danske Lexus-forhandler MLA-Gruppen i København. Det er udelukkende salget af fabriksnye Lexus-biler, der bliver sat standby.

MLA-Gruppen vil fortsat være Lexus-reparatør, og det er således her fortsat muligt at få udført service og reparationer, ligesom fabriksgarantien naturligvis fortsat opretholdes uforandret.