På grund af vores høje registreringsafgift, ser vi desværre ikke så meget til luksus SUV’er i Danmark – hvilket er synd, da denne klasse har så meget at byde på. Anderledes ser det ud på den anden side af Atlanten, hvor SUV’er trives i bedste velgående – og Lexus RX 300 er ingen undtagelse.

Finpudset
Med den seneste facelift, er RX300 blevet endnu mere luksuriøs end tidligere. Nye features er blevet tilføjet og eksisterende er blevet finpudset. Motoren er den eminente V6’er med 204 Hk og et moment på 283 Nm – og traditionen tro, så er den lige så tyst, som et lille barn til et trylleshow.
De 204 Hk gør RX300 i stand til at nå de 100 Km/t på 9 sekunder. Ganske glimrende for den godt 1.800 Kg tunge bil. Samtidig sikre den 5 trins automatiske gearkasse, at det hele føles stille og roligt og uden problemer – ja, man fristes næsten til at sige ”selvfølgelig”.

I Danmark fås RX300 kun som 4x4 på hvide og gule plader. I USA er det f.eks muligt at få en forhjulstrukket version, for dem der gerne vil spare – men, det er helt klart det forkerte sted at spare sine penge. Ikke fordi at RX300 er nogen ørn i terræn – men simpelthen fordi det avancerede firhjulstræk og den luftaffjerede undervogn er med til at sikre nogle imponerende køreegenskaber for den ellers store bil.

Rent udstyrsmæssigt mangler der ikke noget i RX300. Og hvis der gør, så er jeg overbevist om at det er muligt at finde det på listen over ekstraudstyr. Køber man ”Prestige” udgaven med luksuspakke, er det kun fantasien der sætter grænserne. En herlig detalje, er den automatiske lukning af bagageklappen, der absolut gør det lettere at slæbe rundt på indkøbsposer o. lign. Bakkamera og voice-navigation er blot nogle af de ting, der er med til at gøre livet lettere.

Komforten
Komforten er vidunderlig. Sæderne er meget behagelige og man skal sidde meget længe, før det mindste tegn på træthed begynder at melde sig. Og med det multijusterbare rat og tilsvarende lædersæder, er det meget nemt at finde en god kørestilling.

Rent sikkerhedsmæssigt er RX300 godt med. Ganske som sin fætter ”Avensis”, er den udstyret med 7 airbags og kollisionsforstærkede døre. Fem trepunktsseler, ABS, ESP etc. Det er der det hele.

Et minus ved RX300 er helt klart motorens tørst efter brændstof. Med et EU-mix på 8,2 Km/l, er det ikke just her at man skal finde argumenter for at køre RX’er i Danmark. Men, på den anden side, så adskiller forbruget sig ikke meget fra konkurrenterne, som blandt andet tæller BMW X5, Mercedes ML og Volvo XC90.

Hybridmotor
I 2005 sker der spændende ting omkring Lexus RX. Som den første SUV, vil den blive udstyret med en hybridmotor. Det vil sige, at den kommer til at køre på en kombination af el og benzin – ganske som Toyota Prius. Lexus forventer sig meget af denne model – specielt i USA, hvor Prius er at finde i toppen af salgslisterne.

Priserne for RX 300 starter i Danmark ved godt 900.000,- kroner og slutter først når udstyrslisten er tom. Det er dog muligt at komme til at køre Lexus RX300 for lidt færre penge, hvis man altså kan undvære bagsæderne. RX 300 Van starter ved 438.000,- Kroner, inklusiv moms.

Kort fortalt, så er det intet under, at Lexus RX 300 er blandt favoritterne hos det amerikanske SUV folk. Den har alt det den skal have – og lidt til. Den kan alt det den skal – og lidt til. Det eneste du ikke må, det er at købe den pga. dens egenskaber i terræn.