Fra marts måned 2009 kan den populære Mazda2 leveres med 1.6-liters dieselmotor i Danmark, og det bliver uden merpris for dieselpartikelfilter, gardinairbags og aircondition. Alle 3 ting er nemlig standardudstyr. Man skal heller ikke betale ekstra for to ekstra sidedøre, idet Mazda2 1.6 DE kun vil blive markedsført med 5 døre.

Med 1.6-liters dieselmotoren kører Mazda2 hele 23,8 km/l svarende til et CO2-udslip på 112 g/km. Men et lavt forbrug og CO2-udslip alene er ikke nok til at gøre en bil miljøvenlig, og derfor er dieselpartikelfilteret standard på Mazda2 1.6 DE.

På trods af det lave brændstofforbrug og CO2-udslip har Mazda2 1.6 DE meget flotte præstationer. Det skyldes dels ydelsen på 90 hk og dels et drejningsmoment på 215 Nm, der er med til at give bilen et fornemt bundtræk. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er 11,4 sekunder, og tophastigheden er 173 km/t.

Mazda2 produceres også med en mindre dieselmotor på 1,4 liter med 68 hk – men den har Mazda i Danmark valgt ikke at tage hjem, da den udelukkende produceres uden dieselpartikelfilter og ESP. Den er fravalgt for ikke at gå på kompromis med hverken miljø eller sikkerhed.

Til gengæld er prisen på Mazda2 med 1.6-liters dieselmotor yderst attraktiv, idet den begynder ved kr. 178.039 for den 5-dørs Mazda2 1.6 DE Advance med aircondition. Af øvrigt standardudstyr kan nævnes el-ruder for, fjernbetjent centrallås, el-spejle med varme og elektrisk indklapningsfunktion, CD-radio og varme i forsæderne.

Mazda2 1.6 DE fås også med Sport-udstyr, der blandt andet omfatter automatisk klimaanlæg, Sport Appearance-pakke, 16” letmetalfælge, regnsensor og fartpilot. Prisen er kr. 206.039.