Den nyeste genereration af Mazda 3, som første gang så dagens lys i 2004, er nu på gaden, og vi har kigget nærmere på både sedan og hatchback-versionen med henholdsvis, den afdæmpede, 1,6 liters motor på 105 hk, samt den sportslige 2,0 liters motor med 150 hk og ”sports outfit”.

Design
Som det var tilfældet med den tidligere generation af Mazda 3, lægger designet sig tæt op af storesøster Mazda 6, hvilket kun er et stort plus, for det er bestemt nogle flotte linier der diskes op med.

Ofte har vi set, at de ”små” sedans ikke altid gør sig så godt i gadebilledet, men 3'eren gør sig ganske udmærket som sedan, men er dog stadig ikke helt så fuldendt, harmonisk og frisk at se på som den 5-dørs hatchback.

Fælles for de to biler er blandet andet, de smukke flot svungne lygter med klart glas, som er en stor del af det strålende visuelle indtryk man får af begge biler.

Den hvide 5-dørs model gør sig selvfølgelig mere bemærket pga. farven, men også på grund af dens ”sports outfit”.

Når man vælger det højeste udstyrsniveau Sport (incl. Premium) betyder det blandt andet: 17” alufælge, special designet frontgrill, aerodynamisk kofangere for/bag, sideskørter og bagspoiler, tågeforlygter, Bi-xenon forlygter samt sportsæder – og det giver alt i alt en bil der er rigtig, rigtig fræk at se på.

Udover alt det visuelle får man selvfølgelig også fartpilot, 2-zones klimaanlæg, regnsensor, baksensor, og bakspejl med automatisk nedblænding.

Som basis (Go) er Mazda 3 fint udstyret med aircondition, elruder foran, elspejle med varme, 5-trins sædevarme, fjernbetjent centrallås og tonede ruder.

Kabinen
Man opdager hurtigt hvilket stort fremskridt, der er sket fra den ene generation til den næste hos Mazda 3. Kabinen er vokset noget, og den generelle kvalitet på alt er blevet utroligt meget bedre.

Instrumenteringen er dejlig tydelig med 2 store dybtliggende instrumenture, og i kombination med triptæller sidder en digital tankmåler. Lidt specielt har man valgt at udstyre bilen med yderligere 2 skærme i forskellige farver – #1 som bl.a. fortæller om bilens status/kørecomputer, og #2 som viser radio/cd informationer. Det virker som lidt dobbelt konfekt, da skærm #1 også kan vise radio informationer – og at den ene skærm er i sort/grå og den anden i rød/sort ser også besynderligt ud.

Forgængeren havde to minusser, når det drejede sig om kabinen, og det var bagsædeplads samt støj. Selvom den nye Mazda er blevet større, så pladsen på bagsædet ikke overvældende, men kan dog godt rumme et par voksne – det er jo standarden i den kompakte mellemklasse. Bagagerummet er dog vokset med ca. 40 liter, og er nu i ganske fin størrelse.

Det andet minus – motorstøj - som forgængeren var meget plaget af, er blevet væsentligt bedre på grund af en bedre isolering, og især i modellerne med 6 gear, hvor man får taget toppen af omdrejningerne på motorvejen.

På trods af de nye tiltag, så er den større Mazda 6 på alle måder en meget mere støjsvag bil – så selvom 3'eren gør sit bedste for at efterligne sin storesøster, så lykkes det altså ikke helt.

Køreoplevelsen
For år tilbage var det ikke en sprudlende fornøjelse at køre i Mazda, men med de seneste generationer er der virkelig lagt vægt på, at man kan mærke, at man køre bil, og at der er god føling med bilens adfærd. Det kræver et direkte styretøj, og en undervogn som er strammet noget op – det er ikke alle der kan lide dette, men i den lille motorversion (1,6) er kompromiset mellem komfort og køreegenskaber velafbalanceret.

Den sporty version er med sin hårdere undervogn, og 17” lavprofildæk ikke helt så tilgivende overfor hullede veje, men den elsker sving og leverer en kanon retningsstabilitet, og sporsikkerhed ved acceleration, og derfor er en lækkerbisken, hvis man elsker at køre bil.

Både den 5- og 6-trins gearkasse leverer varen fuldt ud tilfredsstillende, med korte og hurtige gearskift - det har Mazda virkelig styr på.

Forbrug
Begge biler leverede kun et middelmådigt brændstofforbrug 12,1 km/l (15,9 EU-mix) og 11,6 km/l (14,9 EU-mix). Ved en smule pænere kørsel end i løbet af en uge som testbil kan de sikkert opnå et pænere resultat, men ved større kørselsbehov bør man, som altid, overveje diesel alternativet. 

Sikkerheden
Hos EuroNCAP har man netop lige teste den nye Mazda 3, som opnåede de maksimale 5 stjerner.

Nutidens standard for sikkerhedsudstyr er ”selvfølgelig” opfyldt i Mazda 3 med ESP, bremseassistent, 6 airbags og ISOFIX beslag til børnesæder.

Konklusion
Priserne for den nye mini "6'er" starter ved med 220.000,- (1,6 benzin) eller 247.000,- (1,6 diesel med partikelfilter). De to testede biler koster henholdsvis 230.000,- og 284.800,-.

Den nye Mazda 3 er på alle måder blevet en bedre bil end sin forgænger – og det er især det lækre design, den fine kvalitet, og de gode køreegenskaber som gør 3'eren til en lækker bil.

Det eneste væsentlige minus er det noget høje forbrug, som gør at man skal overvejen dieseludgaven nøje. Man kan dog håbe, at Mazda får lavet en mere økonomisk afløser for den halvgamle 1,6 liters motor. 

Af