Mazda 6 var modellen. der for alvor fik gang i salget af Mazda’er igen, og 6’erens popularitet har holdt fornuftigt igennem årene. Det er blevet til et mindre facelift, men ikke med de store ændringer til følge. Introduktionen af to diesel varianter gør dog Mazda 6 aktuel for endnu en test.

2x diesel
De to dieselvarianter bruger samme 2.0 liters common-rail motor, men med en lille forskel i ydelse. Den svageste yder 121 hk, mens Touring/Sport versionen får 143 hk fra samme motor. Priserne starter ved 349.756 kr. for den 121 hk Comfort model. Med touring-udstyr og 143 hk er prisen 364.755 kr., mens prisen topper ved testbilen med sport-udstyr og 143 hk til 394.757 kr.

Udstyr
De ekstra tusinder man giver i forhold til Comfort modellen kan ikke retfærdiggøres med at man får 22 hk ekstra. Her er det primært det ekstra komfort/luksus udstyr med betaler for, og det er da heller ikke fordi man savner noget i det daglige, hvis man vælger Sport-modellen. Her får man bl.a. 16” alu fælge, regnsensor, xenon forlygter, fartpilot, varme i forsæderne, læderrat, klimaanlæg og BOSE lydanlæg samt meget mere.

Sikkerhedspakken er komplet lige meget hvilken udstyrsmodel man vælger af Mazda6.

Perfekt til motorvejen
Mazda 6 2.0 er helt klart bilen, der hører hjemme på motorvej og er perfekt til lange ture. Affjedringen er fint afstemt og med 6 gear, en kultiveret dieselmotor og fartpilot er det ingen sag at køre 5 timer i et stræk. De 143 hk rækker til at 0-100 km/t klares på 9,8 sek. og hastigheden topper ved 201 km/t. Mellemaccelerationen 80-120 km/t klares i 4. gear på 6,5 sek..

Forbruget skuffer
På et enkelt punkt skuffer motoren dog lidt – forbruget. Ifølge specifikationerne burde den kunne gå 16,7 km/l, men det faktiske forbrug endte på 14,3 km/l – acceptabelt men heller ikke mere, når kørselsmønstret tages i betragtning. Det er dog ikke så unormalt for de lidt højtydende dieselmotorer. Eksempelvis løber en Toyota Sportsvan med 177 hk omkring 12,5 km/l og en Alfa Romeo 159 med 200 hk er nede på omkring 10 km/l.

Roser
Mazda 6 er ikke den mest rummelige bil i den store mellemklasse, hvor bl.a. Ford Mondeo eller VW Passat byder på mere plads, men der er stadig rigelig god plads på bagsædet til voksne og bagagerummet klarer 492 liter.

Mazda’s geniale løsning med at et tryk på 2 knapper sørger for at skabe en plan udvidelse af bagagerummet fortjener stadig roser. Her skal man ikke døje med at fjerne nakkestøtter, løfte sædehynder, osv. – med Mazda’s system bliver det ikke lettere. Med sæderne foldet ned er der i denne 5-dørs model god plads til at transportere en stor lænestol eller lignende. 
 
121 hk eller 143 hk
Om man vælger sine nye Mazda6 med enten 121 hk eller 143 hk gør ikke den store forskel – præstationerne er næsten de samme, og de løber lige langt på literen. Det man skal kikke på er udstyrsniveauet, for med Comfort-udstyret kan man måske føle, at bilen mangler det sidste for at blive rigtig lækker. Det problem får man ikke i sport-modellen, hvor man ikke mangler noget luksusudstyr. Det koster 45.000 kr. ekstra for at få den følelse med, men så får man også et rigtigt lækkert BOSE-anlæg med i købet.