Den nye Mazda 6 ændrede hurtigt og effektivt på, at Mazdas mellemklasse bil (før 626) blev anset som et halvkedeligt gammelmands køretøj. Topmodellen med 166 heste og 16” alufælge understreger yderligere det nye image, som Mazda er ved at opbygge.

Vi har tidligere testet Mazda 6 med 1.8- og 2.0 liters motor, og der fandt vi ud af, at den 1.8 liters motor er lidt tam, mens den 2.0liters motor giver bilen et strejf af sport. Med en større 2.3 liters motor og 30 Hk mere i forhold til den 2.0 liters, samt et noget større moment, er der lagt op til endnu mere sport og underholdning i topmodellen, den 2.3 liters Sport version.

I forhold til de billigere modeller er der bl.a. blevet tilføjet xenon-lygter, 17” alufælge med 215/45 dæk og Bose premium audiosystem, til listen over standardudstyr. Det vigtigste at bemærke er, at ESP (DSC i Mazda termer) er standard i denne topmodel – og det burde heller ikke være overraskende, når man kikker på konkurrenterne. Derudover er der selvfølgelig 4 airbags, airbaggardiner og ABS med bremseassistent.

Kabinen i denne Sport-version ligner til forveksling de andre modeller med alu/sølv look i midterkonsollen og gode faste sæde med fin sidestøtte.

Men det vigtigste er selvfølgelig motoren. Mazda har valgt at bruge en relativ ”stor” motor på 2.3 liter til denne model i stedet for at gøre som andre producenter, der presser motoren til at yde flere heste ved at lade den køre flere omdrejninger. 166 Hk ud af en 2.3 liters motor er ikke meget, men det betyder altså at motoren ikke er presset så hårdt. De 166 Hk ydes ved 6.500 o/min., men der er mange kræfter til rådighed ved lavere opdrejninger. Momentet på 207 Nm. nås ved 4.000. 0/min. 100 km/t klares på 8,9 sekunder og tophastigheden er opgivet til 214 km/t. Mellemaccelerationen 80-120 km/t klares i 3. gear på 5,8 sek.

De ekstra heste i forhold til 1.8 og 2.0 modellen giver lige det sidste, så bilen føles oplagt og parat til narrestreger. Den gode undervogn og sportslig dækmontering kombineret med DSC sørger for at narrestregerne ikke bliver til unoder. Retningsstabiliteten på motorvejen er god, og bilen ligger godt og stabilt i selv hårdt pressede sving. Den lidt rå motorlyd passer godt sammen med resten af bilens udstråling - ved normal og afslappet kørsel er støjniveauet ganske lavt.

Den kraftige motor er relativ tørstig. Mazda lover 11,0 km/l som EU-mix, mens vi opnåede 10,1 km/l under testen.

Prisen for Mazda 2.3 Sport ligger på 319.000, og i dette prisområde finder man mange konkurrenter – det er bl.a. Ford Mondeo, Honda Accord, Toyota Avensis og Nissan Primera. Den nye Mazda er stærk på mange områder – design, sikkerhed, køreegenskaber og driftssikkerhed, så der er ingen umiddelbare grunde til at denne bil ikke bliver en bestseller.