Så er Mazda6 kommet til landet, og det er den i 3 varianter (Sedan, CombiCoupe og Stationcar).
Den længe ventede afløser for Mazda 626 har fået et mere sporty design og langt mere sportslige køreegenskaber, Præsentationen af den nye bil foregik da også på JyllandsRingen og vejene omkring denne.

Mazda har valgt at sende 3 modeller på marked som fås i forskellige versioner. Sedan modellen kommer i en Exclusive udgave med en 1,8 liters motor med 120 Hk. Stationcar modellen kommer i både Exclusive med den førnævnte motor og i en Touring udgave med en 2,0 liters motor med 141 Hk. CombiCope modellen fås ud over Exclusive og Touring udgaverne også i en Sportive udgave, hvor den har fået en 166 Hk 2,3 liters motor. Prisen starter ved ca. kr. 250.000 for Sedan modellen med 1,8 liters motor og topper med ca. kr. 330.000 for CombiCoupe modellen med den 166 Hk stærke motor,

De nye motor, der er blevet udviklet til den nye Mazda6, har alle den fordel at de har ca. 90 % af det maximale drejningsmoment til rådighed i omdrejningsområdet 2.000 – 5.000 o/min. Det betyder at der er masser af kræftoverskud og mulighed for hurtige mellemaccelerationer.

Mazda har også valgt at gøre mere ud af det indvendige. Der er blevet plads til en masse udstyr, både på det sikkerhedsmæssige område og på komfort siden. 6 airbags, DSC antiskridningssystem, klimaanlæg og et integreret musikanlæg, der er bygget op i moduler, som man kan udvide, ved tilkøb af enten cd modul eller et modul med kassebåndoptager eller med minidisc. I topmodellen er der et high-end musikanlæg med CD changer til 6 CD’ere og Bose forstærker, 6 højtaler og 100 W subwoofer.

Efter en tur på Jyllandsringen og de små snoede landveje, som ligger i nærheden der af, kan jeg kun medgive Mazda at de har fået lavet en bil med meget sportslige køreegenskaber. Jeg fik prøvet den i Stationcar udgaven med den 120 Hk motor og i CombiCoupe udgaven med den 2,0 liters 141 Hk stærke motor og ikke mindst den kraftige 2,3 liters med de 166 Hk.