Mazda var lidt langsomme i optrækket til at introducere deres SUV ”CX-7” på det europæiske marked. Den kom først i 2008, og ved introduktionen var det eneste motoralternativ den hidsige og kraftige 2,3 liters turbomotor på 260 hk. Motoren var desværre ikke passende i denne type bil, så selvom CX-7 generelt er en lækker bil, så trak den voldsomme motor ned i det samlede indtryk.

Nu med dieselmotor
Heldigvis har Mazda omsider udstyret CX-7 med en 2,2 liters dieselmotor, som yder 173 hk – og se nu harmonerer teknikken langt bedre!

Vi har tidligere testkørt Mazda 6 med samme motor, og lige så glade som vi var for den i 6'eren - ligeså glade er vi for den i CX-7.

I forhold til den hidsige turbomotor, så mangler dieselmotoren ikke kræfter, på trods af at den på papiret har 73 hk i underskud, men de bliver udfoldet på en langt mere brugbar og stilfærdig måde, og med et drejningsmoment på 400 Nm. ved 2.000 o/min (turbo benzin: 380 Nm. v. 4.000 o/min.). Dette giver en langt mere positiv oplevelse af bilen samlet set, og så er denne motor langt at foretrække i forhold til benzinmotoren.

De tørre tal lover 0-100 km/t på 11,3 sekunder, tophastighed på 200 km/t, og et forbrug på 13,3 km/l. Især det noget lavere forbrug betyder jo også at brændstoffet ikke vejer så tungt i budgettet. Testforbruget endte på 11,5 km/l i forhold til 7,1 km/l med benzinmotoren.

CX-7 er udstyret med dieselpartikelfilter, så man behøver ikke bekymre sig om afgiften på 1.000 kr. ved manglende filter.

Den resterende teknik er stadig den samme med et let og velfungerende 6 trins manuelt gear.

Attraktive gulpladepriser
En bil i denne kaliber vil altid have en relativ høj pris, og vil som regel ikke normalt indgå i bilparken hos børnefamilien. Men der er dog en lille genvej til en billigere CX-7, hvis man altså kan nøjes med 2 sæder.

Priserne for en gulpladet CX-7 starter ved 297.895 kr. incl. moms for en dieseludgave med ”Advance” udstyr. Samme model på hvideplader koster 490.000 kr. – altså en besparelse på knap 200.000 kr..

Testbilen med ”Sport” udstyr koster på hvide plader 565.000 kr. i forhold til 337.348 kr. inkl. moms - altså en besparelse på knap 230.000 kr.. Besparelsen skal selvfølgelig sættes op imod de 5.000 kr. om året man skal betale i privatbenyttelsesafgift, et højere værditab, og de manglende bagsæder.

Generelt set
Mazda CX-7 er kvalitetsmæssigt på fuld højde med konkurrenterne i samme prisleje. Et fornuftigt materialevalg i kabinen, og en høj samlekvalitet betyder en god kvalitetsoplevelse, når man hopper ind i bilen.

Udstyrsmæssigt er man med ”Sport”-udstyret fuldt ud tilfredsstillet, men med den lækre og komfortable dieselmotor ville muligheden for, at vælge et automatgear være rart. Ikke fordi den 6-trins gearkasse er dårlig – for den fungerer perfekt, men fordi et automatgear næsten er forventet og ville bidrage yderligere til en lækker køreoplevelse i denne type bil.

Også på vejen gør CX-7 en god figur, hvor støjniveuet er lavt, undervognen stram og køreegenskaberne upåklagelige.

Konklusion
CX-7 har endelig fået den motor den fortjener. De 173 diesel hk passer fint til bilen – og med pæne præstationer og et acceptabelt brændstofforbrug, så der er ingen tvivl om at dette er den rette motor til CX-7.