Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Mazda MX-5 1.8 & 2.0

1 / 11
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0
  • Mazda MX-5 1.8 & 2.0

Mazda MX-5 1.8 & 2.0

|

At have titlen, som verdens mest solgte roadster, kræver at man bliver ved med at forbedre sit produkt gang på gang – og for dem, der kender til Mazda MX-5 kan det godt virke umuligt, når bilen føles som toppen af køreglæde, hver gang man sætter sig bag rattet. Men, også den nyeste generation af MX-5 overrasker ved lige at være en lille bitte smule bedre end sidste generation – selvom det ellers virkede utænkeligt.

Design
Den nye MX-5 er blevet lidt mere muskuløs at se på. Skærmene er blevet lidt mere svulmende og den store ”fiskemund” foran giver bilen et meget potent udseende. Den lille potensbule i motorhjelmen gør samtidig sit for at fortælle at her kommer en seriøs sportsvogn. Seriøs ser MX-5 så bestemt også ud bagfra, hvor to udstødningsrør danner symmetri i det samlede billede.

Står man og kigger på MX-5 på afstand eller ser den på billeder, så virker den større end den i virkeligheden er. 124 cm i højden er ikke meget, men når man samtidig er 172 cm over skuldrende, så begynder det at ligne noget. MX-5 er præcis fire meter lang og med en akselafstand på 233 cm og en perfekt vægtfordeling, er der med garanti lagt op til sjov – for MX-5 kører stadig som en gokart.

MX-5 er stadig udstyret med manuel kaleche. Men er man rap på fingrene, så kan det faktisk lade sig gøre at tage toppen af eller sætte den på igen, på under fem sekunder. Og det vel og mærke mens man sidder i førersædet. Genialt, let og vægtbesparende.

Kabinen
Kabinen i MX-5 er simpel og velindrettet. Den er samtidig større end den tidligere version. Sæderne er gode og kørestillingen er perfekt, i det den femtrins gearkasse nærmest bliver en forlængelse af ens arm og derved giver gearskift i en meget naturlig bevægelse.

Et minus i kabinen er viseren for olietryk. Når man ved, hvad den er til er det ikke noget problem – men da den er udstyret med et logo, der er magen til det vi kender fra normal oliestand, så kan man godt undre sig over at viseren bevæger sig frem og tilbage ved acceleration og deceleration. Det er selvfølgelig en detalje – men samtidig en detalje, som alle førstegangskørere af bilen lod mærke til.

Motor og køreglæde
Køreglæde er det vigtigste ord, når det drejer sig om Mazda MX-5. Bilen opfører sig nemlig som en rigtig sportsvogn skal, den gør nemlig som den bliver bedt om. Derfor er det ikke så vigtigt om bilen har 100 eller 200 hk; så længe man sørger for at det man har, er nøje afstemt til hinanden. Derfor kan jeg også med ro i stemmen og smil på læben sige, at den mindste motorudgave af MX-5 byder på 100 % underholdning og egentlig gør den store motor overflødig. Dette skal selvfølgelig forstås sådan at man ikke behøver mere end de 126 hk for at have en ufattelig underholdende og velkørende bil. De ekstra hestekræfter i den 2,0 liters version (160 hk) er bare krydderi på en ellers perfekt ret. Har man råd til krydderiet, så er det lækkert, men retten er et mesterværk i sig selv uden.

Begge motorer spinder perfekt og gør MX-5 ganske kvik i alle situationer. Med 126 hk er sprintdisciplinen fra 0-100 km/t overstået på 9,6 sekunder – men det føles hurtigere, specielt med taget nede. Storesøster med 2,0 liters motor stryger forbi de 100 km/t på blot 7,9 sekunder.

Hemmeligheden bag køreglæden ligger altså ikke i størrelsen på motoren og hvor mange hk man kan hive ud af den, men derimod af, hvor perfekt man afstemmer de forskellige elementer til hinanden – og det er altså gjort helt perfekt med den nye MX-5.

Prisen
Hvad skal man så slippe for at få fingre i en ny MX’er? Tja, priserne begynder ved godt 360.000,- kroner og slutter lige over den halv million. Den reelle prisforskel på 1,8 og 2,0 liters udgaven er 47.000,- kroner – og hvis du har dem, så brug dem. Men, oplevelsen i 1,8’eren er ligeså god.

Fremtiden
MX-5 fornyer sig hele tiden, hvilket vi kan se på introduktionen af den nye MX-5 CC, der er udstyret med et smart metalfoldetag. Bilen er netop introduceret, men forventes først at slå rigtig igennem når foråret slå begynder og man rigtig kan nyde bilen. Takket være genial ingeniørkunst, så er mervægten i den nye MX’er med foldetag under 40 kg, hvilket ikke influerer på den samlede køreoplevelse.

Konklusion
Mazda MX-5 roadster er uden tvivl noget af det mest velkørende og underholdende man finder i denne klasse. Selvom konkurrenterne er blevet langt mere skarpe de sidste par år, så kan man ikke fjerne de mange års erfaring fra Mazda'en. Hvis man så samtidig kigger på prisen, så er der slet ingen tvivl - MX-5 er samlet set stadig det bedste køb.

 

Mazda MX-5 til salg på biltorvet.dk

Mazda MX-5 1,8i Jubilæum
kr. 105.800
Mazda MX-5 1,8 Cabriolet
kr. 115.000
Mazda MX-5 1,6i
kr. 98.800
Mazda MX-5 1,6i 16V 90
kr. 79.900
Mazda MX-5 1,6 Cabriolet
kr. 100.000
Mazda MX-5 1,6 Cabriolet
kr. 84.800
Mazda MX-5 1,6i 16V
kr. 79.800
Mazda MX-5 1,6 Cabriolet
kr. 78.800
Mazda MX-5 1,8 Cabriolet
kr. 74.800
Mazda MX-5 1,6I DOHC 90HK Cabr.
kr. 69.800
Mazda MX-5 1,6i 16V
kr. 89.800
Mazda MX-5 1,8 Cabriolet
kr. 85.800

Brugte biler fra alle bilmærker