Når muligheden for at være blandt de første til at teste en ny Mercedes-Benz topmodel på dansk grund byder sig, så siger man ikke nej tak. Det var derfor en ekstra stor fornøjelse, da transporteren ankom med en af de helt store nyheder i den tyske bilproducents modelprogram. Navnet er A45 AMG, og dækker over den første AMG-version af Mercedes-Benz mindste model.

Der er dog ikke noget småt over A45 AMG, specielt ikke hvis vi kigger i motorrummet. For selv om bilen er den samme rent optisk, så er det under hjelmen at der for alvor er sket noget. Her gemmer sig nemlig verdens kraftigste 2,0 liters serieproducerede turbomotor. Med hele 360 hk er der ingen der kommer i nærheden af den håndsamlede motor i A45 AMG – og det er der heller ikke rent praktisk. For de mange hk sendes perfekt igennem asfalten takket være det avancerede performance-orienterede firehjulstræk 4Matic, der selv justerer hvor meget kraft der skal overføres til hvilke hjul. Det kan variere fra 100 % forhjulstræk til 50:50 fordeling. Du har som fører af bilen mulighed for at regulere hvor stor ”indflydelse” firehjulstrækket skal have via en 3-trins regulering af ESP-systemet. En interessant feature i denne sammenhæng er Launch Control, hvor bilen selv sørger for optimal acceleration fra stilstand. Benytter du denne funktion stryger A45 AMG forbi de 100 km/t på blot 4,6 sekunder (er testet og verificeret af redaktionen, red.). Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Ligesom A250 Sport, som med sine 211 hk også er en heftig fætter, så er A45 AMG udstyret med en 7-trins automatgearkasse. Forskellen er dog, at A45’s er en AMG Speedshift, hvilket giver nogle ekstremt hurtige skift. Vælger du at skifte manuelt via shift paddles, har du fuld kontrol og kan køre motoren helt ud i alle sammenhæng. Vi oplevede dog enkelte gange, at gearkassen ikke helt var enig når det galt nedgearing. Den automatiske gearkasse er dog at foretrække i hverdagen. Jeg valgte at køre i ”Sport” det meste af tiden, da denne indstilling virkede mest passende.

Ingeniørerne hos AMG har virkelig moret sig med konstruktionen af bilens udstødningssystem. Aldrig, og jeg mener virkelig aldrig, har jeg kørt en bil, hvor udstødningen var så perfekt til bilens udseende og performance. Ved start brummer motoren herligt og spytter engang imellem lidt ekstra bad ud. Ved almindelig acceleration brummes der dybt og ved gearskifte ekstra dybt, som et skud fra en kraftig pistol. Men, ved fuldacceleration går bilen helt amok. Bassen stiger og når gearskiftet kommer, tror man at der står en bag bilen og sender et dobbelt skud af sted fra en shotgun. Og sådan bliver den ved, hvis du holder pedalen i bund – hele vejen op til bilens maksimale hastighed. Det er ekstremt underholdende, og jeg blev aldrig træt af det under en hel uges test. Jeg tager virkelig hatten af for AMG i denne sammenhæng. Det er verdensklasse det der!

AMG modeller har mange gange fået klasket i nakken, at de kun er gode til at køre ligeud. Det er på ingen måde tilfældet med A45 AMG. Takket være firehjulstrækket æder den sig ind i ethvert sving, og har så meget grib på vej ud af svinget, at man tit fristes til at knibes sig selv i armen og tænke – kunne den virkelig det! Jeg er dybt imponeret og havde inden testens start ikke forventet så aggressiv en køremaskine. Wow!

Tænker du lidt på det økonomiske efter sådan en omgang, så er det fuldt forståeligt. Men, her bliver du nok ganske overrasket. A45 AMG har et gennemsnitlig brændstofforbrug på 14,1 km/l ved blandet kørsel, hvilket er helt vandvittigt for så kraftig en motor.

Rent optisk skiller vores Edition 1 sig lidt ud fra en almindelig A45 AMG. Den voldsomme hækspoiler og de ekstra stafferinger giver bilen et mere baneracer look, end normalt. Personligt ville jeg nok vælge at få bilen leveret i stealth black, en farve vi virkelig blev imponeret af, da vi testede SL500 sidste sommer.
Bagtil signalerer de fire afgangsrør, at du nok ikke skal udfordrer, men hellere nikke anerkendende, hvis du ønsker at overhale.

Kabinen er pladsmæssigt som en standard A-klasse. Interiøret er der dog kræset ekstra meget for, bl.a. med instrumentpanel i sort læder med røde syninger, 3 eget ret i Nappa-læder, røde sikkerhedsseler og røde elementer omkring luftdysserne.

A45 AMG koster 875.000,-, hvilket må siges at være lidt af et scoop. Hvor finder du ellers 360 hk med sekventiel sportsgearkasse og firehjulstræk, pakket ind i læder og aluminium til den pris? Og som samtidig kan nøjes med en grøn afgift på 1.380,- halvårligt? Absolut ingen steder! Kraftigste model fra BMW er M135i med 320 hk og fra Audi er det S3 Sportback med 300 hk til henholdsvis 672.500,- og 717.000,-. Om BMW sender en M2 på banen på et tidspunkt skal jeg ikke kunne sige – men den skal da op og kysse de 360 hk for at være med. Audi har jo muligheden for en RS3 – men så skal de hive mere end 60 hk mere ud af deres nuværende 2,0 TFSI motor. Absolut muligt – men gør de det, og hvad bliver prisen så.

Lige nu er A45 AMG den absolutte konge – der er ingen sammenligning! En kollega fra et andet medie udtalte, at ”det jo ikke er en V6’er”. Dertil kan jeg kun sige, at nej det er det ikke, og det giver den på heller ingen måde udtryk for at være. Det er verdens kraftigste 2,0 liters serieproducerede motor, og kan man ikke acceptere og derved også nyde det, så fortjener man heller ikke at sidde på rattet.

A45 AMG – et pletskud fra Mercedes-Benz!