Når snakken tidligere faldt på den "mindste" Mercedes-Benz, nemlig C-klassen, kunne man ikke komme udenom det faktum at bilen havde det rigtig svært overfor ærkekonkurrenterne fra BMW og Audi. Der var lidt for meget blød hat over C-klassen, til at den rigtig kunne gå ind og gøre sig gældende på det køredynamiske område. Mercedes-Benz var godt klar over dette, og derfor skiller deres nye C-klasse sig ud på en række punkter - eller skal vi bare sige ALLE punkter.

Designet
For det første er C-klassen rykket flere klasser op når det drejer sig om design. Man har mulighed for at vælge imellem tre forskellige modeller, nemlig Classic, Elegance og Avantgarde. Dette er der såmænd ikke noget revolutionerende i - hvis ikke lige det var for det faktum at bilerne ikke er ens rent designmæssigt. Classic-modellen er, som navnet antyder, ganske klassisk at se på. Flotte former, lidt konservativ, og med en flot stjerne som kølerfigur.

Elegance-modellen lever også op til sit navn. Den har flere krom-detaljer omkring kofanger, sider og bagende end det er tilfældet med Classic-modellen.

Vælger du derimod Avantgarde, så sker der ting og sager. C-klassen forvandles til en sporty og yderst fræk bil med ganske få midler. Den lille stjerne (kølerfigur) er fjernet og en større en af slagsen dominerer nu kølergitteret, der samtidig består af 3 forkromede lameller, og ikke normale 5. Snuden har altså fået designmæssige detaljer, som vi blandt andet kender det fra SLK, SL, SLR etc. En ekstremt flot og gennemført detalje, der virkelig gør C-klassen attraktiv for en helt ny målgruppe - de unge!

Indvendigt
Interiøret har fulgt den udvendige stil, og C-klassen fremtræder virkelig gennemført indvendigt - specielt hvis du har valgt en af de øverste udstyrstrin. Den helt billige Classic-model kan nemlig fås i en meget trist grå farve, der virkelig ikke er attraktiv for særlig mange købere. Vores testbil var derimod udstyret med en lækker sort kabine, hvor sæderne var delvist monteret med læder, og panelerne var af børstet aluminium. Samtidig var bilen udstyret med det helt igennem lækre og velfungerende COMAND navigationssystem med tilhørende HD-CD-afspiller. Afspilleren skiller sig ud fra mængden, ved bl.a. at være udstyret med en 40 GB harddisk, hvor man har mulighed for at lagre sine mp3-filer, billeder, etc.

Ingeniørerne hos Mercedes-Benz har virkelig gennemtænkt alle detaljer i den nye C-klasse. Ting man ikke umiddelbart tænker over, har gennemgået den helt store forvandling. Tag for eksempel alle knapperne i instrumentpanelet - de har alle den samme specialudviklede overflade og nøjagtig samme trykfølsomhed - gennemtænkt!

Jeg vil gerne fremhæve instrumenteringen i C-klassen. Der er ikke noget nyt over den, da man finder den samme effekt i flere Mercedes-modeller. Men det ser altså ekstremt godt ud, når viseren i speedometeret bare hænger og svæver, når man accelererer. Med dette mener jeg, at selve viseren ikke sidder fast i midten, som man normalt ser det med de fleste former for ure. Samtidig er den bløde, næsten hvide belysning virkelig behagelig at sidde foran.

Pladsen er samtidig blevet bedre end tidligere. Specielt på bagsædet mærkes dette tydeligt. Med den ekstra plads følger også ekstra komfort, da sæderne også har fået en overhaling, og nu byder på virkelig behagelig siddekomfort.

Kraftwerk
C-klassen fås med en væld af motorer - seks benzin- og tre dieselmodeller. Vi har i dette tilfælde testet den 231 hk stærke V6-model på 3,0 liter - i det daglige kaldet C280. Sammen med en af verdens absolut bedste automatiske gearkasser, nemlig den 7-trins 7G-Tronic, leverer C280 præstationer i særklasse. 0-100 km/t er overstået på 7,2 sekunder og topfarten er med automatgear 244 km/t. Disse tal er pæne i sig selv - men det interessante er måden, hvorpå motor og gearkasse sørger for at man opnår tallene. Accelerationen er stort set gnidningsfri, dog uden at miste den sportslige følelse. Lyden ved fuld acceleration er lige så sprød og lækker, som bilen er stille ved almindelig cruising.

Det geniale ved 7G-Tronic er, at gearkassen springer gear over ved nedgearing, hvilket giver hurtigere nedgearing og endnu hurtigere acceleration, når du igen træder pedalen ned. Med 7G-Tronic har du også mulighed for at skifte gear manuelt på rattet, eller ved små ryk med gearvælgeren.

Dynamik
I den nye C-klasse har man mulighed for at vælge en såkaldt Advance Agility-pakke, som ekstraudstyr. Med denne pakke installeret, sænkes bilen 15 mm og undervognen opleves endnu mere sporty. Ved tryk på en knap, tilpasser bilen automatisk det elektronisk styrede dæmpningssystem til chaufførens kørestil eller vejens beskaffenhed. Også speeder-respons og gearskifte ændre sig, når sportsfunktionen vælges. Advance Agility-pakken omfatter også hastighedsafhængig servostyring.

Sikkerhed
C-klassen fås med hele udstyrspakken, når det drejer sig om sikkerhed. Både Pre-Safe og Pro-Safe tilbydes - alle funktioner, som vi tidligere har gennemgået. Men ganske kort fortalt, så fik C-klassen de maksimale 5 stjerner i EuroNCAP's crashtest.

Prisen
C-klassen er ikke en billig bil - men det vidste vi på forhånd, da Mercedes-Benz ikke giver rabat til den danske importør, som vi ser det hos de fleste andre importører. Billigste C-klassen er C180 sedan, der med en pris på 613.000,- kroner virker meget dyr, sammenlignet med konkurrenterne. Men jo længere vi kommer i modellerne, des mere udligner priserne sig - dog uden på noget tidspunkt at blive billig. En C280 koster som udgangspunkt 785.000,- kroner. Vil man så gerne have lidt udstyr, så ender prisen nemt på 900.000,- kroner. Til sammenligning, så koster en BMW 325i, som udgangspunkt, 628.000,- kroner - altså godt 150.000,- kroner mindre. Det er mange penge at spare - rigtig mange.

Konklusion
Der skal ikke den helt store eksamen til at regne ud, at jeg er fuldstændig vild med den nye C-klasse. Bilen har fået tilført alt det den tidligere manglede, og fremstår nu som en dynamisk, velkørende og ekstremt gennemført bil. Det helt store minus er selvfølgelig prisen - men hvis vi ser bort fra den, så vælger jeg gerne den nye C-klasse frem for konkurrenterne.