Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Mercedes-Benz C63 AMG

1 / 11
  • Mercedes-Benz C63 AMG
  • Mercedes-Benz C63 AMG
  • Mercedes-Benz C63 AMG
  • Mercedes-Benz C63 AMG
  • Mercedes-Benz C63 AMG
  • Mercedes-Benz C63 AMG
  • Mercedes-Benz C63 AMG
  • Mercedes-Benz C63 AMG
  • Mercedes-Benz C63 AMG
  • Mercedes-Benz C63 AMG
  • Mercedes-Benz C63 AMG

Mercedes-Benz C63 AMG

|

Igennem de seneste år har konkurrencen for fabrikstunede biler i den dyre ende af mellemklassen stået lidt stille - ja man havde faktisk tendens til at tro at interessen slet ikke var tilstede. Modellerne har godt nok været der, men opmærksomheden omkring dem har været begrænset. Men nu ser det ud til at alt dette har ændret sig, for da BMW lancerede deres nye M3 med V8-motor og 420 hk blev der straks svaret igen fra konkurrenternes side. Lexus sendte deres IS F ind i ringen - også med en V8-motor, men med 423 hk. Mercedes-Benz valgte at svare igen på en lidt anden måde - nemlig med en AMG version af deres anmelderroste C-klasse, kaldet C63 AMG.

BMW og Lexus er begge udstyret med en V8-motor med cirka 420 hk. Men det var ikke nok for Mercedes-Benz - de valgte derfor at give deres C-klasse en 6,2 liters V8'er med 457 hk og et monster drejningsmoment på hele 600 Nm.

Motoren er håndbygget og imponerer i en sådan grad at man ikke kan undgå at elske den. De 457 hk peaker ved 6.800 o/min og drejningsmoment ved 5.000 o/min. Trykker du speederen i bund, bliver du med det samme omgivet af en lydkulisse, som ingen af konkurrenterne på nogen måde kommer i nærheden af. Samtidig gør drejningsmomentet, at accelerationen føles så ekstrem og brutal, at man ikke kan undgå at smile konstant. Der er da heller ingen af konkurrenterne der bare kommer i nærheden af de 600 Nm - BMW'en kan mønstre 400 Nm og Lexus'en 505 Nm.

Tidligere har AMG-modellerne fra Mercedes-Benz været absolut bedst når det gik ligeud. Den rå muskelkraft på baghjulene og nogle til tider lidt for bløde køreegenskaber, var ikke optimalt og tilfredsstillende for folk, der satte den køretekniske oplevelse i højsædet. Men det har ændret sig betydeligt med den nye C-klasse, der jo selv i standardtrim er blevet en yderst velkørende bil. AMG folkene har finpudset undervognen og styretøjet, så C63 styrer imponerende godt i forhold til tidligere tiders modeller.

De mange muskler bliver sendt til baghjulene via en 7-trins AMG Speedshift gearkasse, baseret på den lækre 7G-Tronic, som vi finder i standardmodellen. Først havde jeg min betænkeligheder ved den 7-trins gearkasse, da den i visse tilfælde har taget lidt af reaktionstiden og de sportslige køreegenskaber, set i forhold til den 5-trins automatiske gearkasse, som Mercedes bruger i nogle af deres modeller. Men dette er absolut ikke tilfældet med Speedshift versionen. Den er hurtig i sine skift og reagerer på dit mindste vink. Vælger du at skifte via, de ved rattet monterede "paddles", så får du også ganske hurtige skift - dog ikke så imponerende, som dem i den automatiske sport-version. Sammenlignet med konkurrenterne, så er gearkassen en smule langsommere ved manuelt skifte.

Langsom kan man dog på ingen måde kalde C63 AMG. Den er absolut den hurtigste i sin klasse og stryger da også forbi de 100 km/t på blot 4,5 sekunder og stopper først når den elektroniske begrænser sætter ind omkring de 250 km/t. Fjernes begrænseren, så snakker vi om 300 km/t - men det kræver modifikationer fra AMG og et tilrådeligt kørekursus.

Vores testbil var udstyret med spærredifferentiale på baghjulene - dette er ekstraudstyr og en del af en AMG Performance pakke, der også består af AMG bremsesystem og AMG Performance undervogn. Denne "pakke" koster godt 100.000,- kroner - penge der er givet rigtig godt ud - specielt hvis du sætter køreglæde i højsædet.

Vi har testet C-klassen i utallige varianter, og det er derfor unødvendigt at gå i gang med en længere beskrivelse af interiør og samlekvalitet. Vi elsker kabinen og den følelse man får bag rattet. Man kan mærke at det er gennemtænkt ned til mindste detaljer - det er virkelig godt! Jeg vil hellere rette fokus på det C63 i virkeligheden er - en køremaskine.

En stor krølhåret, engelsktalende kollega (som ellers forbliver navnløs) udtalte, at C63 AMG er et monster, sammenlignet med konkurrenterne. En bil så brutal og underholdende, at det næsten var for meget af det gode - og det er den også, lige med undtagelse af det sidste. C63 AMG bliver aldrig for meget. Den bliver aldrig kedelig, eller bare en almindelig del af dagligdagen - og dem der vil påstå dette, fortjener ikke bilen. Hvis ikke man begynder at smile, hver eneste gang nøglen drejes, så har man ingen følelse i kroppen - for C63 AMG er ren magi!

Samlet set, så er C63 AMG den nye konge i klassen. Den vinder ikke pga. sine køreegenskaber og finpudsede detaljer - men på sin geniale kombination af brutalitet, muskler, praktiske indretning og smukt design. Åh ja, så er der lige det med prisen. 1.415.000,- kroner er alt, hvad du skal have op ad lommen - hvilket er (helt imod sædvane) billigere end begge konkurrenter. Imponerende!

Af

Mercedes-Benz til salg på biltorvet.dk

Mercedes-Benz B 180 1,8 CDI BlueEfficiency 109HK 6g
kr. 239.900
Mercedes A180 d 1,5 Urban 5d
kr. 334.900
Mercedes 450 SL 4,5 V8 Cabriolet 2d
kr. 199.900
Mercedes A180 1,5 CDi Urban
kr. 244.900
Mercedes-Benz C 200 2,0 Kompressor 163HK 3d 6g
kr. 99.900
Mercedes C200 2,2 CDi st.car aut. BE
kr. 319.800
Mercedes-Benz SL 500 5,0 320HK Cabr. Aut.
kr. 195.000
Mercedes C250 2,2 CDi Avantgarde st.car aut. BE
kr. 359.900
Mercedes-Benz CLA 220 Shooting Brake AMG 2,1 CDI 7G-DCT 177HK Stc
kr. 549.800
Mercedes-Benz Sprinter 213 CDI BE aut 129HK Van
kr. 134.900
Mercedes-Benz A 180 CDI 109HK 5d
kr. 79.900
Mercedes-Benz C 200 2,1 CDI BlueEfficiency 136HK Stc
kr. 249.500

Brugte biler fra alle bilmærker