Forgængeren til CLC var bestemt ikke nogen succes for Mercedes-Benz. Bilen havde et uheldigt design, der aldrig faldt i forbrugernes smag, samtidig havde den ikke de bedste køreegenskaber, og prisen var meget høj. Det har Mercedes tænkt sig at rette op på med den nye CLC - i hvert fald nogle af tingene.

Designet
CLC anno 2008 er meget smukkere end den forrige bil. Man har beholdt fronten fra den eksisterende C-klasse, hvilket er en optisk nydelse af de helt store. Derefter har man tilføjet detaljer, som f.eks. de små luftåbninger i siderne. Man har samtidig forsøgt at fremhæve bilens bredde og derved give fornemmelse af sport. Bagenden er samtidig domineret af lys, da baglygterne er enorme, og det ekstra bremselys, der er integreret i hækken, næsten har hele bilens bredde. Det ser rigtig godt ud.

Indvendigt er CLC også godt designet. Meget er hentet direkte fra C-klassen, der jo, som vi ved, er et meget behageligt sted at opholde sig. Værd at fremhæve er sæderne i sportstrim - de er nemlig standard. Samtidig er instrumenterne sportsligt designet og rattet har tre eger, for igen at fremhæve det sportslige. Generelt er kabinen et godt sted at være - også selvom du vælger den billigste version uden læder etc.

CLC er jo en sports coupé, hvilket betyder at den jo har bagsæder. Lad os slå fast med det samme, at pladsen absolut ikke er imponerende. Man kan sagtens sidde der - også som voksen. Et benstræk, med jævne mellemrum, er dog nødvendigt.

Pladsen i bagagerummet er ganske glimrende, når man tænker på bilens udformning og funktion. Der er plads til 310 liter.

Køredynamisk
CLC er meget bedre end sin forgænger. Den brede sporvidde og den stramme undervogn er to gode udgangspunkter for god køredynamik. Vil du have det mere råt, så kan du vælge CLC med sportsundervogn, hvor den er sænket og strammet yderligere op. Styretøjet er skrapt og især med sportspakken, reagere det på dit mindste vink. Der er ingen tvivl om at CLC er en velkørende vogn.

Motoren
Når man lige kigger på bagsmækken af vores testbil, så tænker man "Wow... Kompressor!". Og der kom da også mange kommentarer fra forbipasserende, der mente at bilen mindst måtte have 250 hk og være mega hurtig. Men kender man lidt til Mercedes, så ved man også at en CLC 180 Kompressor betyder 143 hk og 0-100 km/t på omkring 10 sekunder. Dette virker som ganske meget, når man kigger på den sportslige bil - og det er det også. Men jeg lærte hurtigt at affinde mig med det, da motoren imponerede mig på bedste vis. Der gik ikke længe, før man fandt ud at, hvornår der skulle trykke lidt tidligere på speederen, og hvornår den glimrende 5-trins automatiske gearkasse gearede op og ikke mindst ned. Faktisk virker den 1,8 liters motor ganske dynamisk, når man lige lærer den at kende.

Rent benzinøkonomisk lover Mercedes cirka 12 km/l - et tal som vi absolut ikke havde problemer med at holde.

CLC tilbydes med fire benzinmotorer og to dieselmotorer. Topmodellen er indtil videre CLC 350, der med sin lækre 3,5 liters V6'er med 272 hk, gerne skulle være hurtig nok for de fleste. Hvorvidt der dukker en AMG version op, skal være usagt. Men det kunne da være sjovt med en CLC 63 AMG med 457 hk. Man har vel lov at håbe!

Rent sikkerhedsmæssigt er CLC naturligvis også med helt fremme. ESP, ABS og BAS (bremseassistent) er alle standard. På den passive side, er der airbags hele vejen rundt - sideairbags til bagsæderne er dog ekstraudstyr.

Konklusion
CLC er en virkelig lækker bil. Den har et smukt og samtidig dynamisk design, der virkelig skiller bilen ud fra mængden. Køreegenskaberne er rigtig gode og det er lykkedes Mercedes at skabe en bil, der ikke bare ser dynamisk ud, men også kører dynamisk.

Det helt store problem for Mercedes er prisen. Denne CLC 180 Kompressor koster lige over 550.000,- kroner. Det er mange penge, når vi fluks hiver den største konkurrent af dem alle op ad hatten, nemlig Audi A5. Mindste A5 koster under 550.000,- kroner, og er udstyret med en 1,8 liters turbomotor med 170 hk. Så begynder det at se lettere træls ud for CLC. Men ser vi bort fra det og kigger isoleret på bilen, så er det en lækker vogn, som jeg varmt kan anbefale på alle punkter.

Af