Der er ingen tvivl om at den mest kendte og mest brugte model fra Mercedes-Benz er E-klassen. Dette hænger naturligvis sammen med at E-klassen har mere end 60 år på bagen, hvoraf den i rigtig mange af disse år har været det foretrukne køretøj for taxavognmænd. Men, der er sket meget igennem disse år og specielt igennem de seneste af slagsen – derfor fremstår seneste generation af E-klassen, som et mere sporty og eksklusivt køretøj end tidligere set. Mercedes siger selv af E-klassen er synonym med komfort, sikkerhed og elegance – kan vi med den seneste ansigtsløftning tilføje ordet ”sport” til denne beskrivelse?

Designet
Der er ingen tvivl om at designerne hos Mercedes-Benz har haft held med det sidste face lift af E-klassen. Bilen står smukkere end nogensinde, takket være små detaljer, som den ændrede front, hvor specielt de gennemgående kromlister i tågelygterne er værd at fremhæve. Samtidig har man på fornemmelsen at designerne har tænkt at når nu vi laver en masse lækre designdetaljer, så må finishen også hellere følge med. Det føles i hvert fald, som om at kvaliteten er forbedret betydeligt, når man sætter sig ind bag rattet. Jeg ved ikke hvad I har gjort, men godt gået Mercedes!

Stilen
Vælger man en Mercedes-Benz, så har man oceaner af muligheder for at tilpasse bilen, så den til mindste detalje er præcis, som man gerne vil have den. Dette demonstrerer den danske importør på bedste vis med vores testbil – den er nemlig præcis, som jeg vil have den.

Den udvendige farve er sort og detaljerne er fremhævet takket være de eksklusive kromlister. Fælgene er sporty og samtidig elegante og giver et klart signal om at der her kommer en bil, hvor man har tænkt sig om mht. designet.

Åbner man døren og kigger ind, bliver man mødt af et syn for guderne. Kabinen er holdt i en kombination af hvidt læder med sorte detaljer, hvilket får bilen til at se helt vandvittig godt ud. Kvaliteten af materialerne er perfekt og detaljer, som f.eks. det bølgesyede læder i dørene er genialt lavet og perfekt udført. Selv gulvmåtterne følger designstilen og fremtræder i en flot kombination af sort med lyse kanter.
Denne kabine viser, hvad der er muligt, hvis man gerne vil kræse lidt for sig selv når man køber bil.

Indvendigt var det muligt at nyde godt af alskens elektronisk udstyr, hvor bl.a. det lækre todelte panorama soltag skilte sig ud, som en lækker detalje. Desværre var bilen ikke udstyret med COMAND navigationssystemet, hvilket var synd, når man nu var gået ”hele vejen” med de andre detaljer.

Pladsen
E-klassen byder på rigtig god plads og sædernes komfort er rigtig god. Sæderne er et godt miks af sport og komfort og de bliver ikke ubehagelige at sidde i – heller ikke efter en tur fra København til Skagen i et stræk. Komforten på bagsædet er også i top og selvom man ikke vælter sig i plads, så sidder voksne personer glimrende og uden at støde sine knæ mod forsæderne.

Med sine 540 liter i bagagerummet, skulle der være plads nok til de mest krævende opgaver. Samtidig er åbningen til bagagerummet ganske fornuftig og ligetil – specielt hvis man sammenligner med nogle enkelte af konkurrenterne.

Motoren og den generelle kørsel
E-klassen fås med 10 forskellige motorer, hvoraf de 5 er diesel. Vores testbil var udstyret med benzinmotor, nærmere betegnet E-280. Dette er ensbetydende med en 3,0 liters V6 motor med 231 hk og et drejningsmoment på 300 Nm fra 2.500 o/min. Det betyder 0-100 km/t på blot 7,3 sekunder og en topfart på 250 km/t. Den 7-trins automatiske gearkasse er en fryd og den skifter næste ubemærket – det mærkes tydeligt at de mange års erfaring med automatgear kommer til sin ret her.

Lyden fra den lækre V6’er er næsten ikke til stede, med mindre man trykker klampen i bund og lader motoren få frit løb igennem de to forkromede udstødningsrør. Det lyder godt og på ingen måde anstrengt.

Seneste generation af E-klassen er blevet mere skarp og direkte i sit styretøj, dog uden at være nogen racerbil. Men det er vel heller ikke det man går efter, når man vælger en E-klasse. Det er vel egentlig den behagelig mellemvej imellem sport og komfort, hvilket jeg må sige at Mercedes har ramt ret godt.

Sikkerheden
Jeg føler næsten af det ikke er nødvendigt at tale om sikkerhed i den seneste generation af E-klassen. Mercedes har tænkt på det hele og bilen har alt, hvad der er brug for. Det avancerede Pre-Safe system gør at bilen hele tiden analyserer situationen og sikre optimal beskyttelse i tilfælde af en kollision. Det er genialt og ganske interessant læsning, hvis man er lidt teknisk interesseret.

Konkurrenter
E-klassen har flere oplagte konkurrenter og det er en svær klasse at befinde sig i, når man har Lexus GS, BMW 5-serie og Audi A6 holdende ved siden af sig. Men E-klassen skiller sig bestemt ud og chaufføren har en helt speciel følelse, når man sidder bag rattet. Jeg ved ikke om det er stjernen på motorhjelmen eller måske bare navnet, der gør det – men en ting er sikkert, der er noget helt specielt over det at sidde bag rattet i en så gennemført E-klasse, som det er tilfældet med denne testbil.

Konklusion
Efter en uge og et par tusinde kilometer bag rattet i Mercedes-Benz E-280 er jeg ikke bange for at sige at ordet sport godt må tilføjes til beskrivelsen. Takket være den vidunderlige V6-motor og det lækre gearskifte kan E-klassen godt vise tænder når man beder den om det. Samtidig skader det heller ikke at man ser godt ud mens man gør det. For er der nogen bil, der gør det, så er det min sorte E-280 med hvid læderkabine og krompakke. – og med ”min” mener jeg selvfølgelig Mercedes-Benz.