Det var ikke længe, at Mercedes-Benz holdt fast i deres nye kantede designstil, som ellers vakte begejstring hos mange verden over. Specielt E-klassen havde fået mere kant og dobbelt forlygter, som virkelig gjorde at bilen ikke lignede alle andre modeller i klassen. Men, når man kigger på den nye E-klasse, så forstår man godt, at den tyske bilproducent valgte ny stil allerede igen. E-klassen har nemlig aldrig været flottere end den er nu. Flotte kurver, der stadig er skarpe, men altid afrundet på sportslig men samtidig sofistikeret måde. De dobbelte forlygter er væk, og afløst af nye smukke lygter med et af markedets absolut smukkeste LED-designs.

Vi har netop testet coupé-udgaven af den nye E-klasse – og her er virkelig tale om et veldesignet køretøj, der ved første øjekast minder utrolig meget om dens meget dyrere søster CL. Specielt med AMG-styling er der ikke et øje tørt, når blikket falder på den aggressive front med de store luftindtag og den frække bagende. Her er virkelig tale om en bil, der får folk til at vende sig om på gaden, blot for at følge vidunderet køre forbi.

En anden designmæssig detalje, som fortjener at blive fremhævet, er den manglende b-stolpe, hvor forreste og bagerste sideruder møder hinanden. Åben begge vinduer og du får en åben kile igennem hele kabinens længde.

9 af slagsen
Ganske som den almindelig E-klasse sedan, så fås coupé-modellen med et væld af forskellige motorvarianter. Faktisk hele ni af slagsen, hvilket dog kun er cirka halvdelen af antallet af motorer til f.eks. sedanen. 3 diesel og 6 benzinmotorer har fundet vej til E-coupé. Største motor er E500 med 408 hk – der er altså ingen E63 AMG når det drejer sig om coupéen. Gad vide om det er et spørgsmål om intern konkurrence mellem CL og E-coupé?

Vi tester i denne omgang den mindste dieselmotor, nærmere betegnet E220 CDI. Her er der tale om en 2,1 liters dieselmotor med 170 hk og et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm allerede ved 1.400 o/min. Sidstnævnte kan virkelig mærkes på motorvejen, hvor man ved 130 km/t ligger på omkring 1.500 o/min i syvende gear. Imponerende, men samtidig godt for økonomien. E220 CDI har nemlig et gennemsnitlig brændstofforbrug på 21,7 km/l, hvilket må siges at være ganske imponerende. Specielt når man tager i betragtning, at E220 CDI ikke er nogen sløv bil. 0-100 km/t er overstået på 8,3 sekunder og topfarten er 235 km/t.

Vores testbil var udstyret med den suveræne 7G-Tronic Plus automatgearkasse, som virkelig er en fornøjelse. Sport-mode og paddles på rattet er dog unødvendige, da dieselmotoren ikke ligefrem lægger op til den form for kørsel.

Motoren er faktisk rigtig god, og reagerer i samarbejde med den automatiske gearkasse på det mindste vip med foden. Men, den har én ulempe, og det er lyden. På intet tidspunkt (med undtagelse af cruise på motorvejen, red.) er du i tvivl om, at du sidder i en dieselbil – faktisk er lyden ret grov, hvilket er synd, når man sammenligner med et par andre tyske bilproducenter, som virkelig har formået at hive lyden ud af deres dieselmaskiner. Umiddelbart vil jeg tro, at Mercedes kunne have mindsket problemet med noget så simpelt som bedre lydisolering fra motorrummet og ind til kabinen.

Indvendigt
Lige så lækker designet er set udefra, præcis lige så lækkert er der også inde i kabinen. Følelsen af luksus er 100 % til stede, og der er ikke sparet ved at bruge billig plast på mindre synlige steder. Alle materialer er lækre, lige fra instrumentpanelet til de behagelige lædersæder. Og når vi nu taler om sæder, så er der jo fire af slagsen i E-coupé. Og modsat visse konkurrenter, så er sæderne ikke bare til pynt. Der er faktisk plads til fire voksne personer i kabinen – og alle sidder behageligt. De forholdsvis store sideruder bagi får heller ikke bagsædet til at virke klaustrofobisk, hvilket ellers godt kan være tilfældet med mange coupéer. Bagagerummet har plads til hele 450 liter, hvilket er meget for denne type bil.

Bag rattet
Med AMG Sportspakken er E-coupé strammet lidt op i forhold til normalen. Derfor er køreegenskaberne også mærkbart forbedret. Skarpe sving og bløde kurver angribes med en blanding af sport og elegance, og fans af det tyske stjerne-mærke vil med det samme mærke en betydelig optimering i forhold til tidligere modeller. Der er altså tale om ganske sportslige køreegenskaber, uden man er gået på kompromis med det komfortable.

Prisniveau
Mercedes-Benz har altid lagt højere rent prismæssigt end konkurrenterne – og det er også tilfældet med E220 CDI Coupé, som med automatgear koster 794.400,-. Vores testbil havde lidt ekstraudstyr i form af Intelligent LED-lys, aktiv parkeringsassistent, AMG Sportspakke, COMAND Navigation og To-tonet læder. Alt sammen noget som man finder naturligt at have i en bil i denne klasse og med dette udseende. Det betyder til gengæld, at prisen ender på 1.025.000,- - og husk nu, at vi taler om en 170 hk diesel. Sammenlignet med tilsvarende konkurrenter, så ligger vi cirka 100.000,- over deres pris med tilsvarende motorydelse etc. Og det er vel og mærke på basisprisen uden ekstraudstyr. Om dette er et problem for Mercedes, må være op til den enkelte at vurdere. Personligt tror jeg ikke det vil få salget af E-coupé til at falde – på den anden side, så får det nok heller ikke nye kunder til, som ellers kunne være fristet til at skifte fra et konkurrerende mærke.

Konklusion
Personligt er jeg vild med E-coupé når den er trukket i sit frække AMG-dress, og fremstår luksuriøs og lækker med sin flotte kabine. Køreegenskaberne er yderst passende til bilen, og vil passe til de fleste. Den 2,1 liters dieselmotor er kvik, men den er også grov – lidt for grov til min smag, når det drejer sig om kørsel, hvor du ikke cruiser af sted på motor- eller landevej. Her kunne E200 benzin være en mulighed. Du får ikke samme høje drejningsmoment, men præstationerne er stort set ens, med undtagelse af lidt færre km/l. Prisen er derimod 50.000 billigere.