Forleden dag kørte jeg med en taxachauffør, der stod for at skulle skifte sin E-klasse ud. Han følte, at han var nødt til at tænke i mere økonomiske og øko-venlige baner, hvilket havde fået ham til at overveje Mercedes-Benz E250 CDI i stedet for sin nuværende E320 CDI. Men, så spurgte han om jeg havde prøvet E300 BlueTec Hybrid, hvilket jeg tilfældigvis netop havde.

E300 Hybrid er udstyret med nøjagtig samme motor, som E250 CDI. Der er altså tale om en 2,1 liters rækkefirer med 204 hk og et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm ved blot 1.600 o/min. Motorerne er den seneste generation fra Mercedes-Benz, og er derfor baseret på den nyeste teknologi og selvfølgelig hele ideen omkring downsizing.

Hybrid-modellen har naturligvis også en el-motor, hvilket giver 27 hk ekstra i forhold til E250 CDI. Det smarte med hybridteknologien er, at forbrændingsmotoren kan slå fra i medløbsfaser, hvilket er med til at reducerer både brændstofforbruget og CO2 udledningen. I ”Sport mode” har du mulighed for at udnytte de ekstra hestekræfter fra el-motoren, hvilket giver lidt mere spark. De to varianter er dog helt ens når det drejer sig om acceleration og tophastighed, bl.a. pga. mervægten på hybrid-modellen. Der hvor de to modeller adskiller sig fra hinanden er på brændstofforbruget og naturligvis muligheden for at køre på el over små distancer. E250 CDI kører i gennemsnit 19,2 km/l, mens E300 Hybrid kører 22,7 km/l. CO2 udledningen er henholdsvis 136 g/km og 116 g/km.

Begge modeller er udstyret med den fremragende 7G-Tronic gearkasse, der i hybridversionen er modificeret en smule i forhold til den rene dieseludgave. I begge tilfælde er der dog tale om helt gnidningsfrie gearskift, der virkelig imponerer.

Jamen, er der så ingen ulemper ved at vælge den ene frem for den anden, kan man så fristes til at spørge? Og jo, det er der. I en direkte sammenligning er min personlige vurdering, at hybrid-modellen har et par ulemper. Det irriterer mig gevaldigt, at dieselmotorens igangsætning er så tydelig, som den er. Under en uges test, vænnede jeg mig aldrig til motorens tænd og sluk, når den gik fra el til forbrændingsmotor. Og skulle jeg kører taxa i en storby, ville jeg blive ekstra irriteret over netop denne funktion. Nu er jeg selvfølgelig også af den skole, der mener at øko-funktioner i en bil er noget man skal slå til, og ikke slå fra. Problemet med E300 Hybrid er bare, at det er så mærkbart. En anden lille ting er bilernes tilladte anhængervægt. Her må hybridmodellen kun trække 300 kg, mod den rene diesels 750 kg med bremser.

Udstyrsmæssigt er bilerne hundrede procent ens, og kan udstyres med nøjagtig samme ekstra features. Indretningsmæssigt er der heller ingen forskel, da E300 Hybrid batteri ikke optager ekstra plads i hverken bagagerum eller kabine. Prismæssigt er E250 CDI cirka 50.000,- billigere end hybrid-versionen. Penge man enten kan spare eller bruge på firehjulstrækket 4Matic, hvis man gerne vil være ekstra sikker i det danske vintervejr.

Personligt ville jeg vælge E250 CDI frem for E300 BlueTec Hybrid. Selve tanken om hybrid øko kørsel er glimrende – jeg synes bare ikke det virker optimalt med den nuværende konstellation. Der skal vi altså over i en mere smidig igangsætning af forbrændingsmotoren. Men, kan du vænne dig til det, så er det selvfølgelig ikke noget problem og E300 BlueTec Hybrid er derfor det perfekte valg.

Derudover er der ikke så meget at sige til E-klassen som taxa, hvor den stadig er det oplagte valg pga. sin størrelse, komfort, udstråling og gensalgsværdi.

Konklusionen må være, at ideen med hybrid-modellen er god, men endnu ikke optimal. Forskellen mht. brændstofforbrug er ikke voldsom stor, og i mine øjne slet ikke nok til at vælge hybriden.