Igennem de seneste år, har et af de helt store samtaleemner, i bilbranchen, været forurening og nedbringning af CO2 udslippet. Men alt imens fokus er rettet mod netop CO2, så virker det som om at mange glemmer det, der i virkeligheden er det mest farlige for os mennesker, nemlig NOx-gasserne (nitrogen oxid). Dette har Mercedes-Benz valgt at gøre noget ved, hvilket har resulteret i deres BlueTec motorer. BlueTec reducerer igennem en række filtre antallet af NOx partikler, så motorerne fra Mercedes-Benz er de reneste i verden på netop det område. Samtidig har man forbedret brændstofforbruget og nedbragt mængden af udledt CO2. Så alt i alt, er Mercedes-Benz BlueTec de reneste dieselmotorer, som den tyske producent formår at producere.

Færre muskler eller...?
Normalt er der altid en "down side" ved noget godt - men dette er ikke tilfældet med BlueTec. Motoren er den samme lækre V6'er, som vi kender fra den almindelige E320CDI. Eneste forskel er ydelsen, hvor BlueTec har 211 hk, altså 14 hk mindre end 320CDI. Drejningsmomentet er dog det samme, nemlig hele 540 Nm ved 1.600-2.400 o/min - så det er ikke noget du kommer til at mærke noget til i hverdagen - overhovedet! Accelerationstiden er 0,4 sekunder langsommere, hvilket man som person på ingen måde opfatter, og topfarten er 244 km/t, hvilket er 6 km/t langsommere. Så der er ingen forskel på de to motorer - med mindre vi kigger nærmere på CO2 og NOx udledningen.

CO2 udledningen på en almindelig E320CDI er på 194 g/km, hvor BlueTec er nede på 189 g/km - altså en reduktion på 5 g/km. Bilen skiller sig dog mest ud, når det drejer sig om udledning af NOx partikler, der stort set er reduceret til 0, takket være BlueTec teknologien.

E300 BlueTec er udstyret med samme 7G-Tronic gearkasse, som den almindelig E320CDI. Gearkassen er et perfekt match til den kraftfulde dieselmotor, og leverer gearskifte i absolut verdensklasse.

Køreoplevelsen er den samme, som i den almindelige E-klasse. Der er strammet betydeligt op fra tidligere tiders meget bløde og til tider vuggende kørsel, og E-klassen fremtræder i sit nyeste dress, som en yderst velkørende bil i den store luksusklasse. Ja jeg vil faktisk påstå at bilen nu har fået en helt ny målgruppe tilføjet - nemlig ungdommen. Der er ikke længere dømt morfar eller taxa over E-klassen. Stylingen er lækker og sporty, køreegenskaberne er imponerende gode, og følelsen af luksus komplet - så lad os endelig se nogle flere unge mennesker i E-klassen!

E-klassen har dog to problemer, når det drejer sig om ungdommen - det ene er prisen og det andet er den nye C-klasse.

Hvem er den så til?
Der er absolut ingen tvivl i mit sind om, at samtlige Mercedes-Benz diesel taxaer, der triller rundt i de danske storbyer, burde være E300 BlueTec biler. Der skal ikke den store universitetsgrad til at regne ud, at NOx udledningen i storbyerne ville falde i en sådan grad at det hurtigt vil kunne mærkes. Og når vi nu er ved det, hvorfor så ikke forsyne busserne med BlueTec teknologi!

Taxa-folket vil ikke komme til at lide på nogen måde, da en Mercedes BlueTec koster nøjagtig det samme, som en E320CDI.

Prisen
Som privatperson skal du betale lige over 1 million kroner for en E300 BlueTec, hvilket er rigtig mange penge. Her ville en reduktion i afgiften være oplagt, som en belønning for mindre forurening. Men da Nox-gasserne ikke får samme opmærksomhed i medierne, selvom de umiddelbart er det mest skadelige ved dieselbilerne - så skal vi nok ikke ligefrem forvente at staten reducerer i afgiften - der forresten er godt 700.000,- kroner på en E300 BlueTec. Latterligt!

Konklusion
Vi har igennem de sidste mange år skrevet om det danske afgiftssystem og de muligheder vi ser, som spændende alternativer til samme. Men umiddelbart lader det ikke til at vi skal gøre os forhåbninger om en ændring af det forældede system. Det skal dog ikke ændre på, at samtlige taxa-vognmænd, burde vælge BlueTec næste gang vognparken skal skiftes ud. Det giver mening og prisen er den samme!