Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Mercedes-Benz E350 CGI Coupé

1 / 6
  • Mercedes-Benz E350 CGI Coupé
  • Mercedes-Benz E350 CGI Coupé
  • Mercedes-Benz E350 CGI Coupé
  • Mercedes-Benz E350 CGI Coupé
  • Mercedes-Benz E350 CGI Coupé
  • Mercedes-Benz E350 CGI Coupé

Mercedes-Benz E350 CGI Coupé

|

Tidligere var navnet CLK - men med introduktion af den nye coupé-version af den efterhånden legendariske E-klasse, har Mercedes-Benz valgt at skifte CLK ud med E-coupé. Navnet er ganske passende, da bilen jo rent optisk er en E-klasse. At den så under huden i virkeligheden er en C-klasse, det skal den ikke høre noget for.

Den gamle CLK var på mange områder en ganske tung dame at danse med. Fokus var lagt på komfort, hvor det er helt anderledes i 2009 modellen - for sjældent har en E-klasse kørt så godt og set så godt ud på samme tid. Den aggressive og nu mere kantede front, de skarpe linjer i profil og den velproportionerede bagende, gør E-coupé til et vidunderligt syn. Det er tydeligt, at designerne har haft fokus på detaljerne, og skabt en helt igennem perfekt designet bil.

Kvaliteten er ligeså imponerende, som designet. Der er ikke nogle små fejl og mangler - der er tværtimod kælet for detaljerne over alt. Det er derfor en nydelse at gå en tur rundt om bilen og få alle de forskellige indtryk med.

Traditionen tro, så kan du få din E-klasse med et utal af motorer, nemlig to diesel og tre benzin. De to dieselmodeller yder henholdsvis 204 hk (E250CDI) og 231 hk (E350CDI) - mens de tre benzinmotorer yder 204 hk (E250), 292 hk (E350) og hele 388 hk (E500). Vi testede E350 CGI!

Motoren
E350 CGI er en nyudviklet V6-motor med direkte indsprøjtning. Ydelsen er 292 hk, og det maksimale drejningsmoment er 365 Nm ved 3.000 o/min. Motoren imponerer med sin høje ydelse, men samtidig har den en imponerende brændstoføkonomi på 11,5 km/l. Et tal vi ikke havde problemer med at nå efter en uges test. 350 CGI motoren er en del af Mercedes-Benz nye motorprogram, kaldet BlueEfficiency, hvor fokus er lagt på højere ydelse, lavere forbrug og lavere forurening. Derfor er CO2-emissionen for motoren også nede på 199 g/km, hvilket er ganske imponerende for en næste 300 hk V6'er.

Rent præstationsmæssigt er E350 CGI Coupé også ganske imponerende. 0-100 km/t er overstået på blot 6,3 sekunder, og topfarten er begrænset til 250 km/t.

E350 CGI er, som standard, udstyret med den 7-trins 7G-tronic automatgearkasse. 7G-tronic udmærker sig ved at være i stand til at springe gear over i en nedgearing, hvilket gør accelerationen mærkbart hurtigere. Vælger du 7G-tronic i AMG-versionen med shift paddles, har du mulighed for at opnå maksimal acceleration, idet bilen selv finder det gear, hvor optimal acceleration opnås. En suveræn gearkasse, der bare virker perfekt!

Undervognen er opbygget efter Mercedes Agility Control, hvor bilen tilretter undervognen efter underlaget, for på den måde at opnå den mest behagelige kørsel. Samtidig har du mulighed for at vælge "Sport" mode, hvor undervogn, servostyring og gearkasse "strammer sig op" til sportslig kørsel.

Designet
Som jeg tidligere skrev, så er E-coupé noget af det mest veldesignede, der længe er set fra den tyske fabrikant. Bilen rummer så mange detaljer, at det kan være svært at få det hele med. En lækker og åbenlys detalje er de flotte LED-lygter foran. Selvom Mercedes ikke var først med ideen, så har det ikke holdt dem tilbage med at skabe et lygte arrangement, der får bilen til at fremtræde ekstremt aggressiv. De mere kantede former, som vi normalt kender fra 80'erne, får samtidig lygterne til at fremtræde som en strømlinet og integreret del af det samlede design. Hermed mener jeg, at lygtearrangementer i dag er små designmæssige underværker, og ikke bare noget glas og en lyspære. Dette har Mercedes inkorporeret på fornemste vis på denne model.

Set over en kam
Det er næsten umuligt ikke at blive imponeret af den nye E-coupé. Personligt har jeg meget svært ved at finde noget, der tæller ned. Prisen fejler heller ikke noget - for, hvor vil du ellers finde en så stor, luksuriøs coupé med næste 300 hk, til lige under 1 million kroner. At du så sikkert har lyst til at købe dig fattig i ekstraudstyr bagefter, det er så en helt anden sag. Men kort og godt, så er E-coupé en gennemført fornøjelse på alle punkter. Den viser, hvad Mercedes vil rent designmæssigt, og hvad de kan rent teknologisk. Hatten af for E350 CGI Coupé!

 

Mercedes-Benz til salg på biltorvet.dk

Mercedes 300 SL 3,0
kr. 149.900
Mercedes C200 1,8 CGi st.car aut. BE
kr. 249.900
Mercedes A200 1,6 Business aut. 5d
kr. 379.900
Mercedes-Benz C 200 2,0 Kompressor 163HK 3d 6g
kr. 99.900
Mercedes Sprinter 313 2,2 CDi R2 Kassevogn aut.
kr. 229.900
Mercedes-Benz R 320 Lang 3,0 CDI 4-Matic 224HK 7g Aut.
kr. 119.800
Mercedes-Benz SL 500 5,0 320HK Cabr. Aut.
kr. 195.000
Mercedes E300 3,0 BlueTEC Avantgarde aut.
kr. 499.900
Mercedes Sprinter 319 3,0 CDi R3 Kassevogn aut.
kr. 359.900
Mercedes Sprinter 319 3,0 CDi R2 Kassevogn aut.
kr. 249.900
Mercedes ML320 3,0 CDi aut. 4-M Van
kr. 109.899
Mercedes Sprinter 319 3,0 CDi R3 Kassevogn
kr. 124.900

Brugte biler fra alle bilmærker