For alle os der elsker biler, er det virkelig en fornøjelse at følge med i det lille “kapløb” der foregår imellem de store bilproducenter – kapløbet om lige at gøre det lidt bedre, lidt hurtigere, lidt mere ekstremt end konkurrenten. Et af de steder jeg altid har holdt af at følge dette kapløb er i den underspillede klasse. Med dette mener jeg selvfølgelig de biler, der for det utrænede øje ligner enhver almindelig (læs: dyrere, red.) familiebil, men, som uden problemer trækker sig ud af næsten enhver duel som sejrsherre. BMW har deres M5, Jaguar har deres R, Audi deres RS og Mercedes-Benz deres AMG. Og det er sidstnævnte vi skal kigge nærmere på i denne omgang. Men ikke nok med, at der er tale om en AMG-version af den store E-klasse – næh, der er faktisk tale om en AMG S, hvilket betyder en hel del i det samlede regnskab.

Meget simpelt stillet op, så er førnævnte biler almindelig personbiler, i dette tilfælde stationcars, som har været en tur forbi tuningsafdelingerne hos deres respektive producenter. Dette betyder, at du får en på alle måder praktisk stationcar med plads til hele familien og bagage – men også, at du uden problemer sætter flere Porsche og Ferrari modeller til vægs i en accelerationsduel. Vores testbil er det vildeste Mercedes-Benz kan præstere i en serieproduceret stationcar. Motoren er en 5,5 liters V8-motor med bi-turbo. Normalt er ydelsen 558 hk og drejningsmomentet hele 720 Nm ved blot 1.750 o/min. Men, da BMW M5 og Audi RS6 begge yder 560 hk, vil Mercedes-Benz selvfølgelig ikke være dem underlegne - så derfor tilføjer man det lille ”S” til modelbetegnelsen og ændrer lidt på ydelsen. Faktisk betyder ”lidt”, at effekten ryger op på 585 hk og det maksimale drejningsmoment op på 800 Nm. Det betyder, at der skæres lidt af accelerationstiden fra 0-100 km/t, som derved er et overstået kapitel på 3,7 sekunder. Ja, der står 3,7 sekunder, hvilket gør bilen til verdens hurtigste serieproducerede stationcar. Topfarten er begrænset til 250 km/t, men kan modificeres fra fabrikken ved køb af en AMG Drivers Package, hvis du måtte ønske det. Bilens tophastighed bliver herefter begrænset til 300 km/t. Denne manøvre kræver dog, at du som ejer af bilen deltager i et AMG kørekursus.

For at tøjle de mange muskler, har Mercedes valgt at udstyre AMG 63 S med firehjulstræk (33:67, red.) – en absolut nødvendighed. Faktisk fungerer kombinationen af firehjulstræk og spærredifferentialet på bagakslen så godt, at vi uden problemer kunne accelererer fra stilstand i silende regn, uden nogen form for hjulspind. Ved fuld acceleration er der ingen slinger i valsen. Næsen med den store stjerne peger ligeud under hele seancen, og takket været den ekstremt lækre 7-trins AMG Speedshift gearkasse, foregår det hele uden dramatik af nogen slags. Lyden fra de fire piber bagtil er fænomenal, men ikke så voldsom, som i f.eks. Audi RS6. Her er det som om, at Mercedes bevidst er gået efter rollen som ulv i fåreklæder. Mellemgas ved nedgearing eller ”back fire” ved speederslip er derfor ikke så markant, som man i visse tilfælde godt kunne have håbet på – f.eks. når biler er i AMG-mode.

Du har fire forskellige køreprogrammer at vælge imellem, og så selvfølgelig launch control, hvis du skulle få lyst til at teste raketten for fuld udblæsning.

Ser vi et kort øjeblik bort fra monsteret der bor under motorhjelmen, så er E 63 AMG S en helt almindelig E-klasse, hvilket betyder masser af plads, super komfort, lækker kvalitet og masser af udstråling. Med sidstnævnte mener jeg, at den nye E-klasse virker utrolig veldesignet og grandios i sin udstråling. Den er den smukkeste E-klasse til dato – uden sammenligning!

Når der nu er tale om en AMG S version, så har designet også fået et ekstra nøk opad. Skærmene er udbygget, kølergrillen er unik for AMG, de 19” fælge er specialdesignet til formålet og de smukke bremsekalibre er unikke for netop denne model. Indvendigt er der også kræset lidt ekstra for detaljerne, og da vores testbil havde været forbi Mercedes’ Designo afdeling, virkede alt perfekt afstemt til hinanden.

Men, hvad koster det så at køre rundt i verdens hurtigste stationcar? Tja…, selvom motoren er tørstig, så lover Mercedes et gennemsnitligt brændstofforbrug på 9,5 km/l, hvilket må siges at være imponerende. Så det er nok ikke her du bliver fattig. Prisen for selve herligheden er derimod af en lidt anden kaliber – 2.580.000 kroner. Det er en del mere end konkurrenterne. Men, er du oppe i denne klasse, så gør det nok ikke så meget. Og helt ærligt, så giver det altså et ekstra træk på smilebåndet når du holder i lyskrydset og på forhånd kender svaret, hvis en af konkurrenterne dukker op i bakspejlet.

 

 

 

 

 

TEKST