Når de store bilfabrikanter går amok, og laver ekstreme versioner af deres almindelige modeller, så får de en eller anden betegnelse. BMW har deres "M" modeller, Audi har deres "RS" modeller, Chrysler deres "SRT" osv. Hos Mercedes-Benz hedder de voldsomme modeller AMG, hvilket er kort for Aufrecht Melcher Grossaspach, som står for navnene på de to ingeniører der grundlagde selskabet i 1967, samt navnet på byen, hvor den ene ingeniør blev født. AMG er i dag et underselskab af Daimler koncernen og producerer udelukkende de ekstreme biler for moderselskabet.

E-klassen
Normalt er den kraftigste variant af E-klassen, den yderst lækre E500 med den velkendte 388 hk stærke V8'er på hele 5,5 liter. Men når AMG har haft fingre i E-klassen, så hedder topmodellen pludselig E63 AMG, og motorens størrelse er nu 6,2 liter og effekten er hele 514 hk. Samtidig er drejningsmomentet hævet fra 530 Nm til 630 Nm, hvilket naturligvis har sat sine spor på præstationerne.

En normal E500 er en ganske kvik fætter og bruger kun 5,4 sekunder for at nå de 100 km/t. Men den bliver sat grundig til vægs, når E63 AMG lægger fra land og runder de magiske 100 km/t på blot 4,6 sekunder. Topfarten er naturligvis elektronisk reguleret, men ville med garanti runde de 300 km/t, hvis bilen fik lov.

Bag rattet
Det er en meget speciel oplevelse at sidde bag rattet i en AMG tunet Mercedes, og specielt når vi taler om E63 AMG. Det er oplagt at sammenligne bilen med BMW M5, der med sin V10-motor og 507 hk er den eneste direkte konkurrent. Godt nok kommer Audi med deres RS6 Avant senere på året - men indtil da står Mercedes'en og BMW alene i kampen om at være hurtigst.

Direkte sammenlignet med M5, er E63 meget nemmere at have med at gøre. Dette skal forstås sådan, at du har et rat, et automatgear og en speeder. Tryk speederen ned og raketten flyver forbi alt og alle i en lydkulisse, der må få smilet frem på selv den mest hårdkogte astronaut. I M5 har du en masse forskellige indstillinger af gearskiftet, knapper til optimering af motorkraften og launch control hentet direkte fra Formel 1. Inden du når at sætte dig ind i alle de forskellige ting, har du tilbagelagt masser af kilometer i Mercedes'en.

Jeg skal være den første til at indrømme at jeg elsker M5, og mener at det er en af de absolut mest velkørende og mest kontante biler i verden. Men vil du have det simpelt og bare masser af power overført til asfalten med et vip fra din højre fod, så er E63 AMG helt klart at foretrække. Det er rå muskelkraft når det er bedst! Desværre er E63 AMG ikke lige så skarp, når det drejer sig om sving. Selvom E-klassen er blevet ekstremt meget bedre end den var for blot to år siden, så er den ikke lige så skarp som sin konkurrent. Men hvem har også brug for det på 402 m.

Mange muskler og baghjulstræk kan dog også blive for voldsomt, hvilket jeg måtte sande under min test, da sneen pludselig væltede ned. Normalt vil et sæt gode vinterdæk gøre underværker. Men da min testbil var udstyret med racer sommerdæk, så var bilen stort set lammet. Det mindste vip med foden og bagenden svingede ud. Start i et lyskryds tog sådan cirka et minut, inden bilen kom halvvejs over, og hastigheder over 40 km/t var bandlyst. Så endnu et bevis på at vinterdæk har betydning - også uden 514 hk på baghjulene!

Estate
Selv om en bil har lige så meget power, som fem normale personbiler, og koster et samme som et mindre parcelhus - så er der ingen der siger at den ikke må være praktisk. Derfor fås E63 AMG også som stationcar, hvor der er plads til hele 670 liter bagage. Har man ikke brug for bagsæderne, så kan man slå dem ned og nyde godt af hele 1.930 liter. Og har man overhovedet ikke brug for bagsæder, så er muligheden for at købe E63 AMG som van også tilstede, hvilket sætter sit tydelige aftryk på pengepungen. Normalt har bilen en basispris på 2.123.000,-. Som van skal du "kun" smide 1.156.005,- på bordet - og så er momsen også betalt. Det er selvfølgelig meget at spare en rund million kroner, hvis ikke man har brug for bagsæderne - men spørgsmålet er så, om man kan leve med det signal bilen sender - for en AMG stationcar på gule plader, signalerer "nærigrøv"  i langt højere grad end en 4x4 på gule plader - og så er det jo oplagt at vælge ML63 AMG i stedet for - prisen er nøjagtig den samme!

Overall
Hvis du vælger at købe en E63 AMG på gule plader, så kan du med garanti kalde dig indehaver af en af Danmarks absolut hurtigste varebiler. Selv gulplade-versionen af BMW's M5 Touring, må se sig slået af Mercedes'en, når det drejer sig om en sprint. Du skal dog også regne med at dit brændstofforbrug stiger voldsomt, hvis du vælger at skifte din Ford Transit ud med en AMG'er. Mercedes oplyser at det gennemsnitlige forbrug er 6,9 km/l. Men vil du have det lidt sjovt, så er 5,9 nok lidt mere realistisk.

Set over en kam, så er Mercedes-Benz E63 AMG Estate en vanvittig lækker bil, der vil få selv det mest hårdkogte medlem af Enhedslisten til at smile, blot ved et tryk på speederen. For meget kan man sige om dette køretøj, men suset i maven er den en mester i at levere  - igen og igen og igen og igen og...