Det er lidt umuligt ikke at trække på smilebåndet når man står foran den nye S-klasse fra Mercedes-Benz. For har man bare en lille smule indsigt i bilindustrien, så ved man at S-klassen altid har været den model, hvor den tyske bilproducent har kræset mest om tingene og samtidig introduceret verden for deres nyeste produkter/tiltag indenfor teknik, komfort og sport. Det var derfor svært ikke at føle sig, som en svensker i en dansk vinafdeling da jeg modtog nøglerne til den nye Mercedes S500L.

Designet
Man er på ingen måde i tvivl om at det er en S-klasse man står overfor, når man møder det fornemme køretøj. Selvom bilen i sit nyeste dress er blevet fuldstændig re-designet og meget futuristisk at se på, så er alle elementer intakt – alt det, der giver S-klassen sin næsten majestætiske fremtoning. En lækker detalje er de nye baglygter, der er delt op i tre dele, adskilt af to dele i samme farve, som bilen. Samtidig har man fra Mercedes side ønsket at skabe en bil, der ved første øjekast virker utrolig voluminøs, men samtidig sportslig. Dette er blandt andet gjort med meget brede og kantede skærme bag og forskærme. Utrolig smukt at se på og virkelig gennemført design.

De brede skærme og den nye front gør sit til at få S-klassen til at fremstå stor og voldsom, men samtidig stilet og graciøs. Et smukt syn er de integrerede tågeforlygter, der ikke bare virker som et par ekstra lygter man skulle finde plads til – men mere, som en del af den naturlige aerodynamiske form på frontskørtet. Det kan godt være det er detaljer, men det er i mine øjne detaljer, der gør forskellen i den sidste ende.

Motor
Vælger du S500, så får du en helt nyudviklet V8-motor at lege med. Motoren yder imponerende 388 hk (285kW) og har et maksimalt drejningsmoment på hele 530 Nm. Dette er en betydelig forøgelse i forhold til den seneste generation af S500 – og for at finde løsning på den ekstra effekt, skal vi et smut forbi Tyskland og Mercedes-Benz udviklingsafdeling. Her har ingeniører analyseret luftstrømmene i cylindrenes ind- og udsugningskanaler og forbedret kanalernes form, så lufttilførslen er 100 % optimal. Som en ekstra bonus for dette arbejder kan man glæde sig over en reduktion af emissionen.

Store dele af den nye motor er desuden bygget i magnesium, hvilket både sikre en stærkere motor, men også en lavere vægt og derved en bedre økonomi i den sidste ende.
Mercedes lover derfor 8,3 km/l i gennemsnit – hvilket passer med virkeligheden.

Du får dog svært ved at holde ovenstående gennemsnit, hvis du vil lege med alle 388 hk på en gang. Åbner du op for gassen, så stryger den over to tons tunge S-klasse forbi de første 100 km/t på blot 5,4 sekunder – og den stopper først når den elektroniske begrænser slår til ved 250 km/t. Det bedste, men så sandelig også det farligste, er at du på ingen måde mærker denne voldsomme acceleration eller for den sags skyld tophastigheden. I kabinen er der tyst og ingen former for rystelser nogen steder. Suverænt!

En af hovedårsagerne til den næsten lydløse men også rykfri acceleration finder vi i den 7-trins automatiske gearkasse kaldet 7G-Tronic. Fordelen ved syv gear er at de enkelte skift bliver fortaget ved lavere omdrejningstal og det lille ryk man normalt mærker ved et gearskifte elimineres næsten totalt. Vælger man 7G-Tronic får man også muligheden for at vælge imellem tre programmer, nemlig manuel, sport eller komfort. Vælger du sport, så vil de enkelte gearskift ske ved højere omdrejningstal og undervognen vil samtidig blive strammet op. Vælger du derimod komfort, så vil de enkelte gearskift blive fortaget ved lavere omdrejningstal og undervognen vil være mere blød og komfortabel. Dette er muligt takket være Airmatic-luftaffjedringen, som S-klassen er udstyret med. Har man desuden valgt at udstyre sin bil med ABC (aktivt affjedringssystem), så vil en række små sensorer analyserer ens køremønster og det underlag man befinder sig på, hvorefter en computer sørger for at tilpasse undervognen, så du sikre optimal komfort og køredynamik. ABC-systemet mindsker samtidig krængning i svinger samt ryk ved acceleration og nedbremsning.

Indvendig komfort
Materiale valget i kabinen er det bedste den tyske bilproducent formår at sætte sammen – og det er virkelig toppen af toppen. Læder, plastik og træ er nøje udvalgt og fremstår i bedste kvalitet. Det vil ikke være smart at begynde at nævne alt det udstyr, som min testbil var udstyret med, for så ville jeg aldrig blive færdig med denne artikel. Mercedes havde nemlig valgt at vise hvad de formår og derfor var denne bil udstyret med alt lige med undtagelse af fjernsynsskærme i nakkestøtterne. En detalje der ellers havde været morsom, når man nu befandt sig i en af lænestolene på bagsædet, hvor massage og køling naturligvis er en del af udstyret. Netop sæderne i hele kabinen fortjener virkelig en bemærkning, for de er noget af det mest behagelige jeg nogensinde har kørt – og jeg har trods alt testet mere end 500 biler i min tid. Alle fire sæder (der er to separate stole bagerst) er udstyret med massagefunktion, varme og køling, samt elektrisk indstillelig justering. Fra hovedskærmen kan man via COMAND systemet indstille, hvilken type massage man ønsker og samtidig indstille alle dele af sæderne, lige fra lændestøtte til side- og lårstøtte. Da testbilen var en såkaldt ”L” model, så havde vi samtidig hele 13 cm længere akselafstand og derved overdådig bagsædeplads at gøre godt med.

Teknik, teknik, teknik...
COMAND systemet i S-klassen er formidabelt og giver dig mulighed for at styre alt i hele bilen. Det er gennemført og idiotsikret og viser virkelig, hvordan man skal sætte et multifunktionssystem op, så alle kan være med. Samtidig er navigationsdelen værd at fremhæve, som absolut fremragende.

En anden detalje i kabinen er speedometeret, der består af en computerskærm. Alle andre instrumenter er ganske normale analoge visere, men speedometeret er altså grafisk. Man lægger ikke mærke til det under normal kørsel, men vælger at aktiverer bilens ”nattesyn”, så toner en knivskarpt billede af vejen foran bilen frem og speedometeret ændre sig til en aflang statusbar under selve billedet.

Bilens Night Vision eller nattesyn er ganske glimrende – men det er en af de ting, som jeg umiddelbart mere bil betegne som blær end som direkte praktisk. Selv om billedet på computerskærmen er virkelig godt, så er det baseret på almindelig kamerateknologi, der aktivt er en del af bilens kørelys. Det betyder at man ikke kan bruge systemet uden at lygterne lyser vejen op. Det modsatte ser man hos f.eks. BMW, der har valgt at deres nattesyn skal bestå af en infrarød sensor, der angiver ting efter, hvor meget varme de udstråler. Begge systemer har deres fordele men så sandelig også deres ulemper. Personligt håber jeg at fremtiden nattesyn vil kombinerer de to teknikker, så man får et knivskarpt billede, der samtidig advarer om personer eller dyr på vejen via varme.

En detalje, som også skal fremhæves er den adaptive cruise control. Jeg kan lige så godt slå fast at her har Mercedes verdens absolut bedste system. Adaptiv cruise control betyder at bilen reagerer, hvis du nærmer dig en forankørende eller hvis en bil svinger ud foran dig på motor- eller landevejen. Normalt bremser bilen ned og forsøger at holde den afstand man har valgt i computeren – men Mercedes går lige en tand videre og analyserer den forankørendes hastighed og tilpasser derefter farten, så du undgår et hårdt ryk, hvis en bil svinger ud foran dig. Man kan samtidig hele tiden se, hvor stærkt den forankørende kører i forhold til dig selv. Systemet er faktisk så godt at du kan holde foden fra speeder og bremse igennem i f.eks. en rundkørsel, hvor din S’er bare holder afstanden til den forankørende og bremser og accelerer præcis som ham. Det er selvfølgelig ikke noget man skal gøre uden at være opmærksom – men det viser hvor gennemført systemet er.

Priser
Der er ikke grænser for, hvad du kan udstyre din S500 med af lækre detaljer og elektronisk hardware – hvilket naturligvis koster. Derfor kan din S500 nemt krybe over de tre millioner, selv om basisprisen for en almindelig S500 er 1.950.000,-.

Konklusion
Mercedes-Benz S500L er for mig det ypperste og optimale indenfor teknik og komfort. Det er meget muligt at man kan vælge kraftigere motorer – men V8’eren virker bare så gennemført og suveræn i alle situationer at mere kraft umiddelbart virker som fråds.

To millioner er mange penge og tre millioner for vores testbil er endnu vildere – men jeg tror egentlig ikke at det er sådan at man skal tænke når man ser på S-klassen – det er den simpelthen for suveræn til. Man skal hellere være imponeret over bilen og vide at det den kan, vil blive en del af andre bilers standardudstyr om nogle år. Man skal træde et skridt tilbage og lade sig imponerer af bilens formåen og huske at dette er verdens bedste limousine – uden sammenligning.