Af Thorkil Sevelsted

Mens bilfabrikanterne har nok at gøre med at analysere markeder og profilere deres forskellige mærker og modeller, så kunderne kan huske dem fra hinanden, er en større og større del af det tekniske udviklingsarbejde blevet overladt til de såkaldte underleverandører. Det er i vid udstrækning hos dem, tekniske nyskabelser bliver til, og ”bilfabrikkerne” køber flere og flere færdige systemer til montering i bilerne.

VW´s nye luksus-offroader Touareg, som netop er kommet til Danmark, har således et avanceret luft-affjedringssystem, som er udviklet hos tyske Continental, der også leverer luftaffjedring til Audi A8 og VW´s luksuslimousine Phaeton samt Mercedes´ nye luksusmærke Maybach.

Continental er først og fremmest kendt for sine dæk. Dæk er en vigtig del af bilens affjedringssystem, ja en overordentlig vigtig del i det hele taget, da de jo er det eneste af bilen, som rører ved jorden, og som skal formidle alle de dynamiske kræfter. I de senere år har Continental imidlertid udvidet sit aktivitetsområde til at omfatte færdige chassiser komplet med affjedringssystem, bremser og tilhørende styreelektronik.

Continental har således netop fået en pris for det såkaldte ESP-UCL-system, som er udviklet til den nye Renault Espace. UCL står for Understeer Control Logic, og det bruger bremserne til at modvirke forhjulstrukne bilers iboende understyring og skabe perfekt afbalanceret styrekarakteristik.

Den nye Touareg er en luksus-SUV, der som andre af den slags biler formodes at tilbringe hovedparten af sin tid ved højt fart på lande- og motorveje. Hvis man imidlertid vil køre ud i terrænet, kan frihøjden hæver så meget, det behøves – op til 24 centimeter er muligt ved hastigheder under 70 km/t og hele 30 centimeter, hvis farten er under 20 km/t. Omvendt kan bilen sænkes til 16 centimeters frihøjde, når tunge genstande skal læsses ind i bagagerummet. Hemmeligheden bag de fine vejegenskaber er desuden, at Touareg af sig selv sænker karrosseriet op til 4,5 centimeter afhængigt af hastigheden, når man kører på almindelig vej.

Systemet kaldes på en blanding af engelsk og tysk ”Four-Corner-Luftfederfahrwerk” og den tilhørende kontinuerligt justerbare støddæmperindstilling CDC - for Continous Damping Control.

Systemet reagerer på signaler fra sensorer, som holder øje med karrosseribevægelserne og accelerationen ved hvert enkelt hjul. Og det ”taler” selvfølgelig med motorstyringssystemet, bremsesystemet og det elektroniske stabilitetssystem.

Bremse-ekspertise har Continental sikret sig i rigeligt mål ved for nogle år siden at købe bremsefirmaet Teves, og Continental Teves har også leveret bremsesystemet, som foruden ABS og ASR, EBV, Bremseassistent og ESP byder på såkaldt Hill Start Assist (HSA), som stabiliserer bilen ved opkørsel af stejle skråninger.

Derudover har Continental leveret kunststofmaterialerne til bilens interiør, kileremmene til den 12-cylindrede motor, et par andre småting – og så selvfølgelig bilens dæk.