Fremtid uden generator og startmotor
Hybrid-biler med både forbrændingsmotor og el-motor markedsføres allerede af Toyota og Honda. Desværre er hybrid-bilerne Prius og Insight så meget dyrere end almindelige biler, at den bedre brændstoføkonomi ikke kan opveje merprisen plus danske afgifter, og derfor sælges de ikke her i landet.En ny slags hybrid-biler er imidlertid på vej. De kaldes "milde" hybrider, og de udmærker sig ved ikke af have startmotor og generator, men en el-motor, som erstatter begge dele, og som desuden kan fungere som hjælpemotor, når der er brug for ekstra kræfter.Tyske Condinental har i flere år arbejdet med et system kaldet ISAD, som kommer i en amerikansk GM-model til næste år, og de store underleverandører til bilindustrien Valeo og Ricardo har i fællesskab udviklet systemet i-MoGen, som betyder Intelligent Motor Generator.
i-MoGen en er det første diesel-elektriske system. Det kommer i nær fremtid i en produktionsmodel, og der er et effektivt forhold mellem omkostninger og brændstofbesparelse, siger de to firmaer.

I en Opel Astra
Indbygget i en Opel Astra betyder i-MoGen 25 kilometer på literen, en accelerationstid til 100 km/t på cirka 12 sekunder og en udstødning, der er så ren, at det svarer til kun halvdelen af de skærpede grænseværdier, der indføres i 2005.I stedet for en normal 2-liters Isuzu-motor er bilen forsynet med en dieselmotor på kun 1,2 liter. Takket være den ekstra el-motor på 6 kW svarer den samlede effekt til 100 hk, og det nye motorsystem vejer 30 procent mindre end den konventionelle dieselmotor.Det betyder ikke alene økonomiske fordele, men skal også være mere behageligt at køre med, fordi man ved lave omdrejningstal og under acceleration får et krafttilskud fra el-motoren, som jo udmærker sig ved et højt drejningsmoment ved lavt omdrejningstal.

Systemet kræver kun ekstra batterier med en samlet vægt på 17 kilo. De er i stand til at opsamle bremseenergi, som kan genbruges, når man sætter i gang igen. Yderligere besparelse opnås ved, at motoren automatisk går i stå, når man holder stille. Takket være den stærke el-motor starter dieselmotoren næsten lydløst igen, når man slipper bremsen og træder på speederen, idet starten finder sted ved et betydeligt højere omdrejningstal, end en traditionel startmotor kan præstere.ISAD-systemet fra Continental blev egentlig opfundet for ad elektromagnetisk vej at fjerne de vibrationer, som naturligt opstår i en 4-cylindret motor. Fra at være en elektronisk svingningsdæmper udviklede ISAD sig imidlertid til et system, som erstatter både startmotor og generator og også er t stand til at yde et krafttilskud til benzinmotoren.Begge systemer repræsenterer en mekanisk forenkling, men har til gengæld sofistikerede elektroniske styresystemer. Hvis de viser sig, at de nye milde hybrider kan produceres til omtrent samme pris som konventionelle biler, er det næsten ikke til at få øje på nogen ulemper, men udelukkende fordele som lav vægt, lavt forbrug, renere udstødning og mere behagelig kørsel.

Flere store fabrikker har allerede demonstreret, at de tror på principperne bag de milde hybrider. Toyota tilbyder allerede sit eget system i en model på det japanske hjemmemarked, og på den nye overståede biludstilling i Paris viste Renault konceptbilen Ellypse, der ligesom i-MoGen prototypen har 1,2 liter dieselmotor plus en 12 kW el-motor.

Af Thorkil Sevelsted