Sportsagtig rustbunke

Med spillefilm som De Skrigende Halse og Den Store Kul-tur har filminstruktøren Søren Fauli vist, at han godt kan lide at gå mod strømmen. Han har også rykket grænserne for, hvordan vi troede man kan reklamere for produkter som chokolade, chips og biler - og tilmed score markedsandele. Når det gælder bilkørsel er han til gengæld knap så rebelsk og har siden han erhvervede bil og kørekort for 8 år siden fulgt de gældende normer og regulativer til punkt og prikke.

”Min første bil fik jeg først som 31-årig. Min kone og jeg havde købt en gammel, brun-metallic Austin Metro, fordi vi ventede vores første barn. Jeg var stadig i gang med at tage kørekort da vi købte bilen,” fortæller Søren Fauli.

Kærligheden til den gamle, brune Austin holder stadig, selv om den var rustet sønder og sammen efter 2-3 år.

”Det var en sportsagtig bil, det er jo englændernes svar på en Golf,” bedyrer Søren Fauli, selv om bilen gav ham og hans familie en del opmærksomhed, da den sydende og boblende brød sammen ved færgelejet på vej til Jylland. Og havde en udefinerbar fejl som fik den til at rulle af sted i første og andet gear – selv om speederen ikke blev rørt.

”Men den lå rigtig godt på vejen. Og man har jo altid et specielt forhold til den første bil,” understreger Søren Fauli.

Nattekørsel
Søren Fauli er glad for at han først fik kørekort som 31-årig.

”Det gode ved at tage kørekortet sent er, at man lærer at tage færdselsloven alvorligt,” siger han.Der var dog et enkelt lille brud på færdselsloven. Men kun fordi han dumpede 3 gange til køreprøven og efterhånden var godt utålmodig efter at komme til at køre Austin Metroen.

”Jeg kører ellers godt, men hver gang jeg skulle til køreprøve fik jeg eksamensangst. Min kone og jeg var så glade for bilen, at vi kørte rundt en hel aften for at finde en restaurant. Vi kørte rundt så længe, at det til sidst blev for sent. Men heldigvis holdt vores lokale restaurant på Nørrebro køkkenet åbent til kl. 23.30. Så dér endte vi med at spise,” fortæller Søren Fauli og fortsætter:”Jeg synes godt, jeg kunne tillade mig at køre det korte stykke fra restauranten og hjem. Desværre holdt der en politibil i vores gade, og jeg gik totalt i panik. Jeg var nødt til at køre forbi politibilen på den meget lille vej som endte blindt. Politibilen kørte efter, så vi holdt ind til siden og lod som om vi skulle læsse en masse ting af bilen,” fortæller Søren Fauli. Han slap med skrækken, men bliver stadig helt nervøs ved tanken om det lille lovbrud, som absolut ikke var køreturen værd.

Tøvende bilsælger
Siden har Søren Fauli fået 3 børn og en brugt Mazda Stationcar, som kan rumme hele familien. Desuden har han anskaffet en Peugeot 306, fordi han kører meget rundt når han arbejder.

”Den ligger godt på vejen og er lidt sportsagtig som Austin Metroen. Og jeg har fået sat servostyring og ekstra fælge på den. Men det er gået hverken værre eller bedre, end at hjemmefronten mener det er for meget med to biler,” fortæller han.

Hårdt presset af en miljø- og omkostningsbevidst familie har han derfor lovet at skille sig af med Peugeot’en. Salgsarbejdet går dog ikke så hurtigt som dengang Søren Fauli satte krydderi på TVs reklameblokke som hurtigsnakkende og overgearet Mazda-sælger. Den pris han nævner for Peugeot’en, som trods 100.000 kørte km stadig er i fin stand, er så lav at man får mistanke om at han ikke engang er gået i gang med den indledende research inden bilsalget. På Biltorvet opfordrer vi straks til en vurdering hos en sagkyndig eller på Biltorvets elektroniske brugtbilsvurdereing. Søren Fauli ender nok med at tage lidt mere end de planlagte 44.000 kr. Når beslutningen om at sætte et ’Til Salg’ skilt på bilen ikke kan udskydes længere.