Første gang var en fiasko

Harry Motor vil gerne tale om de 150 fantastiske biler, han har ejet. Især de fire Porscher, Rolls Roycen, Jaguaren eller de 6o forskellige Volvo-modeller vil den 82-årige sælgerdynamo med snakketøj som en toptunet racerbil gerne fortælle anekdoter om.

Derimod bliver der pludselig ophold i ordstrømmen – ja, det er lige før man sporer et par sekunders tavshed, når samtalen nødtvungent drejes over på Harry Motors allerførste bil. Det er nemlig én af de få dårlige handler han har gjort.

”Det var en lille Fiat 500, og den var ikke i god stand. Min kone truede til sidst med at stille den ved kantstenen, for hun ville hellere gå. Så den holdt kun i tre måneder,” fortæller Harry Motor.

Fiat med cykelpedaler

”Det var i starten af 1960’erne, jeg var 30 år gammel og i gang med at opbygge Volvos forhandlernet i Danmark. Jeg havde selvfølgelig en tjenestebil, men den skulle afleveres på hovedkontoret hver weekend,” fortæller Harry Motor og fortsætter: ”Så da jeg under min jagt på potentielle Volvo-forhandlere rundt omkring i landet faldt over en lille bil med et skilt hvor der på godt jysk stod ’Til Salgs’ blev min interesse vakt. Bilforhandleren var en god sælger. Han lovede en masse og jeg fik bilen for 6.500 kr.”

Bilen var Harry Motors første private køretøj. Men bilforhandleren havde lovet mere end Fiat’en kunne leve op til.”Jeg blev snydt. Bilen var helt slidt op. Det eneste der manglede var en kæde til baghjulet og et par cykelpedaler, så kunne vi have brugt den som cykel,” husker Harry Motor.

Ærlighed er en sælgerdyd
Historien om Harry Motors første bil får ham til at gentage én af de dyder, hans egen succes er baseret på: hvis ikke man er ærlig, skal man slet ikke være sælger!Den ihærdige bilforhandler der solgte en nedslidt Fiat til den unge Volvo-repræsentant var ikke i kridthuset da han senere, kun takket være sin forretnings gode beliggenhed, selv blev Volvo-forhandler. ”Handlen påvirkede ikke vores forhold da bilforhandleren senere skulle med i vores forhandlernetværk,” bedyrer Harry Motor. Dog efterfulgt af et ”meeeen, han havde jo ikke meget goodwill hos mig i starten. Som Erik Ninn Hansen engang sagde til mig: ’Man må bestemt ikke være hævngerrig, men man skal huske navnene!’”

Flere hestekræfter
Fiat’en blev skiftet ud med en bil hvis motorkraft og ydeevne passede bedre til den fremadstormende Volvo-repræsentant: En Volvo, naturligvis.Harry Motor var nemlig på vej mod karrierens tinder i ekspresfart. Som ganske ung havde han arbejde som mekaniker. Men jobbet blev skiftet ud med dét han virkelig brændte for: sælgerjobbet. Harry Motor fik ansvar for at opbygge et solidt forhandlernetværk for Volvo i Danmark. Det førte til topposter i Volvo-koncernen - først i Norden og siden i Australien. Han gik på pension i 1981 men nægter at give sig hen til en rolig pensionisttilværelse. Den internationalt kendte sælger-guru er stadig en aktiv foredragsholder og udgav i starten af 2003 en anmelderrost dobbelt-cd med titlen ’Professionel Salgskunst.