Vi har tidligere testet Mini One og Mini Cooper. Begge biler med yderst tilfredsstillende resultat – i begge tilfælde har vi dog eftersøgt mere power. Det er ikke fordi at bilerne direkte mangler kræfter, de kan bare klare SÅ meget mere. Dette kan lade sig gøre med Mini Coopers S versionen, der i nyeste dress byder på 170 hk. Men – man kan også gå hele vejen og anskaffe sig en Cooper S Works. Her har en standard Cooper S været et smut forbi John Cooper Works i England og effekten fra den 1,6 liters kompressormotor er hævet til 210 voldsomme hestekræfter.

Små ændringer
Da Cooper S i sin tid blev introduceret, var effekten fra den 1,6 liters motor på 163 hk. Men, i 2005 blev motoren modificeret og effekten hævet til 170 hk. Ved samme lejlighed skiftede man gearkassen ud. Effektforøgelsen medførte også, at John Cooper Works versionen fik 210 hk i stedet for 200 – dette medførte små ændringer i præstationerne.

Med den nytrimmede motor og gearkasse stryger Cooper S Works forbi de 100 km/t på blot 6,6 sekunder. Accelerationen føles meget speciel, da lyden fra kompressoren er meget dominerende og giver en intens følelse af race. Samtidig er undervognen sat så perfekt op, at følelsen af at sidde i en go-kart er helt enorm. Det lave tyngdepunkt, hjulene placeret helt ude i siderne og den glimrende vægtfordeling gør simpelthen Cooper S Works til en racer af bedste slags.

Kabinen
Kabinen er tro mod Cooper S modellen. Det store speedometer dominerer meget, men SKAL sidder hvor det gør. Omdrejningstælleren er placeret bag rattet, hvilket giver et lille problem med at se tallene øverst på skiven – men, det er noget man absolut tilgiver designerne.
Antallet af lækre detaljer i kabinen er stor specielt de smarte ”retor” vippekontakter fanger ens øje. Værd at fremhæve er også det lækre rat, der sender dine mindste bevægelse videre til hjulene. Sæderne er også glimrende, men kunne godt give lidt mere sidestøtte. Men, det er igen en detalje i det samlede indtryk.

Pladsen på bagsædet imponerer faktisk, når man tager Mini’s størrelse i betragtning. Voksne kan godt sidde der – også på længere ture. Pladsen i bagagerummet imponerer dog ikke vildt med sine 150 liter. Vælger man at lægge sæderne ned, så udvides pladsen til 670 liter.

The look
Vores Works udgave af Mini’en var virkelig lækker. Den markante indsugning i motorhjælmen, de enorme 18” fælge med lavprofil dæk og de centermonterede udstødningsrør, der rent størrelsesmæssigt får dem på en standard Cooper S til at ligne sugerør, gør bilen til noget helt specielt. Det samme gælder lyden fra udstødningen, der ved udkobling sender de lækreste ”pruttelyde” ud i atmosfæren. Vores testbil vakte endda mere opmærksomhed end normalt, da den var knald rød med hvidt tag og hvide fartstriber hen over motorhjælmen. Lækkert!

Det samlede indtryk
Cooper S Works er en bil for personen, der virkelig ved hvad han/hun vil have. Det er en bil, hvor der er kælet for rigtig mange detaljer. Detaljer der ikke altid gør den praktisk, men som altid gør den spændende.

Personligt vil jeg meget gerne have en Cooper S Works – fordi den passer til min stil. Men, jeg kan godt se, at den for mange er for speciel og for lidt praktisk. Men, den slags biler savner vi at se i gadebilledet. Det er jo sådanne biler, der gør det sjovt at færdes i trafikken. De giver en noget at kigge på og glæde sig over – så Mini Cooper S Works er med garanti en vinder i min bog - endda en sjov en af slagsen.