Som det sikkert har været muligt at spore, så har Mini en helt speciel plads hos mange af redaktionens medlemmer. De suveræne køreegenskaber og det lækre design får virkelig smilet frem på læben, og det er lige meget om du så sidder bag rattet på en Mini One, Mini D eller en Cooper S. Derfor var det også med at slå til, da chancen for at teste en Mini Cooper S Works. Vi har tidligere testet S Works versionen af Mini (1. generation), men denne gang var det lidt anderledes, da der i dette tilfælde var tale om en Mini Cooper S med et John Cooper Works Kit. Altså en Works tuning foretaget efter bilen har forladt fabrikken.

Denne type tuning er godkendt af BMW/Mini og udføres på et autoriseret BMW værksted. Med tuningen følger et certifikat, der viser at bilen er udstyret med originalt tuningskit fra John Cooper Works i England og at garantien er præcis, som på en almindelig Mini.

Opskriften
Tuningskittet fra England monteres på en Mini Cooper S, der som standard er udstyret med en turboladet 1,6 liters motor med 175 hk. Kittet koster knap 24.000,- og bringer derfor prisen op på cirka 400.000,-. Dette gør faktisk den tunede Mini JCW cirka 100.000,- billigere end en fabriksbygget Mini JCW. Se umiddelbart virker det jo så absolut, som en god handel - næsten for god måske? Der må da være et eller andet, der gør den dyre fabrikstunede model anderledes. Det er der også!

Motoren
Motoren i de to biler er den samme. I den fabrikstunede model yder den 211 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 280 Nm. I den kit-monterede model effekten kun 192 hk og drejningsmomentet 270 Nm. Du får altså 19 hk og 10 Nm mindre i den "billige" version.
Spørgsmålet er så bare om det har nogen effekt, for 19 hk virker så absolut ikke som noget særligt. På papiret drejer det sig om 0,3 sekunder fra 0-100 km/t og 6 km/t i topfart. Absolut ikke noget, som man på nogen måde mærker i det daglige - overhovedet!

Kittet
Tuningskittet består af flere elementer, nemlig en ændring i motorstyringen, en ny sportsudstødning og et nyt luftfiler. Dette giver de ekstra hk og den ekstra acceleration og lyd, der kendetegner en JCW model. Du bestiller kittet hos din BMW/Mini forhandler, der derefter skal låne din bil i cirka fire timer til montering. Så alt i alt, skal du regne med omkring 27.000,- inklusiv montering. Det er en rigtig god investering, der er med til at gøre din Mini endnu mere unik og absolut også sjovere.

Konklusion
Da alt omkring JCW tuningskittet foregår via et autoriserede BMW/Mini forhandlere/værksted, har du absolut intet at være nervøs for. Du sparer omkring 100.000,- kroner, som du så kan sætte i banken eller bruge på at gøre din Mini endnu mere cool. Vores testbil var bl.a. udstyret med sportslæderrat, Xenon-lygter, klimaautomatik, on-board computer, hvide blinklys og chrome-line eksteriør. Ser vi bort fra tuningskittet, så var der ekstraudstyr for 100.000,- kroner, hvilket bragte bilen op på 500.280,-. Om det så er mange penge, skal være op til den enkelte at vurderer. En ting er dog sikkert - tuningskittet er alle pengene værd.

Af