Når man siger Pininfarina, så siger man også Ferrari. Men, Pininfarina kan også andet end at designe flotte Ferrari biler – hvilket Pajero Pinin er et rigtig godt eksempel på.

Med Pajero Pinin, har Mitsubishi skabt en kombination af en MPV og en rigtig 4X4. Bilens former adskiller sig betydeligt fra andre biler i klassen, og man har heller ikke lagt skjul på, hvem der står bag designet. Designet er en flot kombination af kanter og runde former.

Mitsubishi har valgt at udstyre Pinin med den nye 2.0 liters GD-I motor med 129 Hk ved 5.000 o/min og et moment på 190 Nm ved 3.500 o/min – og lad mig sige det med det samme. Motoren gør det rigtig godt - og på landevej opfører Pinin sig som en rigtig velkørende personvogn. Selvom bilen vejer over 1300 kg, har den en imponerende 0-100 Km/t tid på bare 10.8 sek.

Pinin er opbygget som en rigtig 4X4, der både har selvbærende karrosseri og rigtigt 4-hjulstræk med centerdifferentiale.
Pinin's 4-hjulstræk er baseret på det anerkendte Super Select transmissionsystem. Super Select udmærker sig ved, at man frit kan skifte imellem 2- og 4-hjulstræk ved hastigheder op til 100 km/t. Og det virker upåklageligt.

I 4H indstillingen fordeler viskosekoblingen motorens kraft mellem for- og bagaksel, fra 20:80 til 50:50, afhængig af hvilket underlag du har bilen ude i.

I terræn gør Pinin er hæderligt stykke arbejde. Det skal ingen hemmelighed være, at Pinin har det bedst på strand og ved lettere terræn kørsel. Bilen kan naturligvis ikke matche storebror Grand Pajero, der både motor- og opbygningsmæssigt er skabt til terræn. Det er Pinin ikke – den er en klar kombination af det komfortable og det praktiske.

Vores testbil var udstyret med Mitsubishi’s Arrow Type Navigationssystem, der som sædvanligt viser sig at være blandt markedets bedste.

Kabinen er "frisket" op med sporty blå instrumenter – om man kan lide dem, er et spørgsmål om smag. Personligt mener jeg at det giver et lille pift til kabinen. Siddekomforten er virkelig god – samtidig med at man sidder højt og har overblik over vejen.

Ved kørsel på strand, i klitter og let mudder lykkedes det os ikke at sidde fast en eneste gang. Og med en pris på cirka 190.000,- kroner incl. Moms, så viser Pinin at den godt kan og at den med garanti er her for at blive. Velkommen til Pinin.