Den seneste tilføjelse til Mitsubishis modelprogram er bilen med det lidt kryptiske modelnavn ASX. Bag navnet gemmer sig en bil af type Crossover – et alsidigt højbenet køretøj, der gerne vil være personbil, familie stationcar og cafe offroader på en og samme tid.

Nyt og gammelt
ASX er bygget på basis af de velkendte Outlander og Lancer, og deler en stor del teknik med dem. Design, samt hjertet under motorhjelmen er dog helt nyt, og det kan tydeligt ses og mærkes.

Mitsubishis velkendte front med det store ”gab” er selvfølgelig en del af designet på ASX, som sammen med det høje karrosseri giver bilen et potent og solidt look.

Lækker kabine
Mitsubishi har aldrig været verdensmester i at designe og indrette en lækker kabine, men igen sker der fremskridt ved hver ny model, og kabinen i ASX føles ganske lækker.

Materialerne er i høj kvalitet, ligesom der ikke kan sættes en finger på samlekvaliteten. Samtidig er sæderne velpolstrede og med rigtig fin sidestøtte.

Multifunktionsdisplayet imellem speedometer og omdrejningstæller er også en detalje, som medvirker til et overordnet positivt helhedsindtryk. Det er i farve, i høj opløsning og giver klare informationer om blandt andet forbrug, trip og gearskifte indikator.

Komfortudstyret ved denne "Invite" udgave er fint og dækkende med blandet andet klimaanlæg, læderrat med betjening af fartpilot og radio samt regnsensor.

Sikkerhedsmæssigt er ASX også fint udstyret med 7 airbags (den 7. er en knæairbag til føreren) og selvfølgelig ESP. Mitsubishi har derudover tilføjet HSA - Hills Start Assist - som helt basalt automatisk holder bremsen nede, når man er ved at starte på en bakke eller skråning - en stor hjælp ved f.eks kø kørsel.  

Motoren
Motoren i denne ASX er den spritnye 1,8 liters common rail dieselmotor med 150 hk.

For at spare på de dyre dråber og minimere forureningen har Mitsubishi valgt at bygge en helt ny motor, som ikke har så stor cylindervolumen, men alligevel yder som en større motor. Det har kunnet lade sig gøre ved at optimere teknikken i motoren, blandt andet ved at benytte sig af variabel ventilindstilling, ligesom i de moderne benzinmotorer. Resultatet er en kraftfuld motor med et moment på 300 Nm. fra 2.000-3.000 o/min, og de 150 hk ved 4.000 o/min.

Den nye motor gør ikke kun væsen af sig ved at levere en fin ydelse, men specielt også ved at være mærkbar støj- og vibrationssvag i så fin grad, at du ikke i det daglige tænker over, at du kører diesel.

Den nye motor er, som Mitsubishi ønskede det, også pænt økonomisk. Ifølge EU-mix skulle den klare 18,2 km/l ved blandet kørsel, men som vi har erfaret mange gange er disse tal ofte urealistiske. Vi nåede trods alt et ganske pænt gennemsnit på 15,1 km/l ved blandet kørsel. Automatisk stop og start system samt gearskiftet indikator er også medvirkende til, at få lidt ekstra kilometre ud af tanken.

På motorvejen ligger forbruget mellem 14-16 km/l alt afhængigt af hastigheden, mens bilen på landevejen godt kan klare 20 km/l.

Personbil eller…..
Fordelen med Crossover konceptet er selvfølgelig, at man kombinerer flere biler i en - men det behøver ikke være uden ulemper. Bilen bliver ofte noget dyrere end en tilsvarende normal personbil, og pladsmæssigt kan den heller ikke måle sig med f.eks en stationcar.

ASX’en er forholdsvis rummelig med rimelig fin plads til voksne på alle pladser. Bagagerummet rummer acceptable 416 liter, hvilket dog er noget mindre end hvad normalt en stationcar i mellemklassen kan byde på. Bagsædernes ryglæn kan lægges ned 60:40 split, og der er også en fin "skilem", så man har mulighed for at transportere lange genstande.

Køreoplevelsen
Køreoplevelsen i en højbenet bil er som regel heller ikke helt på højde med hvad en personbil kan levere, men ved ASX’en er forskellen minimal. Der er ikke nævneværdig mere krængning igennem sving, og bilen har også en rigtig fin retningsstabilitet. Generelt er Mitsubishi biler altid let kørt, har en god respons på styringen og en vel tilrettet undervogn - og det er bestemt også tilfældet med ASX.

Motoren med sine 150 hk giver rigelige og hurtige kræfter, mens den 6-trins gearkasse er en fornøjelse at bruge. 0-100 km/t klares på lige under 10 sekunder, og tophastigheden er på 200 km/t.

Fås med 4x4
Udseendet på Mitsubishi ASX lægger klart op til at bilen er udstyret med firhjulstræk, og den mulighed eksisterer da også. Firhjulstrækket er af den simple og automatiske type, der selv justere hvornår der er behov for træk på alle fire hjul.

Prisen
Mitsubishi ASX starter med priser fra 299.996 kr. for modellen med en 1,6 liters benzinmotor (117 hk) og forhjulstræk. Prisen for testbilen er 369.998. Den billigste version med firehjulstræk koster 399.998– altså en merpris på ca. 30.000 kr. for at få firehjulstræk – det koster en smule mere i brændstof, og præstationerne bliver også en lille tand dårligere. Men 4x4 vil være genialt, hvis vi i Danmark skal vænne os til 4 måneders hård vinter fremover.

Konklusion
Mitsubishi har med ASX formået at skabe en fin allround bil, som altså kan klare de fleste opgaver en familie måtte stille den.

Prisen er holdt på et nogenlunde acceptabelt niveau, dog med mellemklasse stationcars som f.eks Mazda 6/Ford Mondeo liggende på et lidt billigere niveau.

ASX er gennemført kvalitet på alle områder, hvor især den ny motor imponerer med lækker motorgang og fint forbrug.