Mitsubishi Colt blev i 2005 valgt som ”Årets Bil i Danmark”, hvilket jo er en ganske fornem titel at kunne bryste sig med. Desværre har det altid været svært, at sælge Mitsubishi biler i Danmark – endda på trods af en flot titel, og udmærkede biler. I løbet af 2008 følger Colt dog ganske fint med, og det blev til 1.964 solgte Colt’s mod f.eks. 5.264 stk. Skoda Fabia.

Facelift
Her 4 år efter introduktionen får Colt et lille facelift, og samtidig introduceres de ”grønne versioner” ved navnet ”Cleartec”, som er optimet med henblik på lavere forbrug.

Det mest synlige ved faceliftet er fronten, som er blevet ændret i retning af storbror Lancer – en stor, markeret og dominerende grill pryder nu fronten, og andre karosseriændringer giver mindre luft modstand, som et led i ”Cleartec” strategien. Bagfra er de høje aflange baglygter blevet udskiftet til den mere klassiske type.

Cleartec – motorerne 1,1 og 1,3
Alle bilproducenter gør efterhånden en lille smule ekstra for, at gøre deres biler ”grønnere”. Automatisk Stop & Go er ved at være standard i efterhånden mange af de mindre biler, og nu også i Colt.

Kort fortalt går teknikken ud på at motoren automatisk stopper, når man f.eks. standser ved en lysregulering og kobler ud. Dette nedbringer selvfølgelig tomgangstiden, og dermed minimerer unødigt forbrug. Effekten af systemet afhænger helt af ens kørselsmønster, og giver selvfølgelig ingen fordele på landevejen.

”Stop & Go” systemet skulle efter sigende stå for 1/3 af den besparelse som ”Cleartec” modeller har opnået.

De sidste 2/3 bliver vundet ved hjælp af specialdæk, højere gearing, nye stempler og knast, højere kompression, batteriet oplades af energien ved motorbremsning, og derudover anvendes motorolie med lav viskositet (modstand). En gearskiftet indikator er det også blevet til, så man bliver guidet til det optimale tidspunkt for at skifte gear.

De nye dæk leveres af Continental, og er den nyeste generation af energi besparende dæk. Rullemodstanden er i forhold til tidligere reduceret med 18-33%. Derforuden har Colt 1,3 fået 14” hjul i stedet for 15”.

Alt i alt har ”Cleartec” resulteret i et lavere forbrug – 1,1 modellen kører 20,4 km/l (tidligere 18,2), 1,3 modellen klarer 20,0 km/l (tidligere 17,5). Det betyder dermed en lav grønafgift på blot 520 kr. pr. år.

Testforbrug
Vores testforbrug (1,3 liters model) endte på 15,1 km/l ved blandet kørsel – ikke helt som lovet – men ganske som forventet. Motorvejskørsel er hård kost for disse motorer. Med en hastighed på godt 130 km/t skal man ikke forvente mere end 11 km/l, og det trækker hårdt ned i det totale gennemsnit – ved jævn landvejskørsel ligger man på den pæne side af 20 km/l.

Det positive er dog, at motoren faktisk leverer et godt og stille stykke arbejde, selv ved høj motorvejsfart. De 95 hk giver kvikke præstationer – 0-100 km/t på 10,6 sek. og en tophastighed på 180 km/t.

Undervognen er sat op, så bilen ligger stabilt og roligt, men dermed nok en smule for hård, vil nogle nok synes.

Generelt
I kabinen ligner alt sig selv, og fungerer efter bogen – en lidt højere kvalitetsfølelse kunne være rar, da den hårde plast ikke er så rar, at have med at gøre. Men det er en typisk Mitusbishi ting - som der ifølge rygtet dog vil ske en del ved i den kommende fremtid.

Pladsmæssigt er Colt fin rummelig i kabinen, og den høje taglinie giver også rigtig god plads på bagsædet til høje personer – Colt rummer ganske fint 4 personer på 185 cm – imponerende for denne type bil.

Bagagerummet lider desværre hårdt under den gode plads i kabinen – kun 214 liter er der at gøre godt med, og det er i underkanten til bare et par tasker.

Komfortudstyret i denne 1,3 Intense omfatter bl.a. læderrat, alu pedaler, a/c, elruder foran, fjernbetjent centrallås, ratbetjent fartpilot, ratbetjent radio, varme i forsæder og regnsensor – alt i alt ganske omfattende udstyr, hvor man i det daglige ikke mangler noget.

Godkendt sikkerhed
I 2005 fik Mitsubishi Colt 4 stjerner hos EuroNcap, hvilket er en stjerne fra topkarakter. Resultatet er godkendt, og siden da har Mitsubishi også forbedret og forstærket de ømme punkter, men da bilen ikke er blevet testet med de forbedringer, er det umuligt at sige hvilken forskel det gør. Det aktive sikkerhedsudstyr ABS, ESP og 6 airbags er standard.

Konklusion
Den ”nye” Colt er blevet forbedret på en række punkter, hvilket har gjort den til en endnu bedre bil end den var, da den vandt titlen som Årets Bil. ”Cleartec” teknikken gør en lille forskel i det praktiske forbrug, men betyder primært, at man nøjes med den allerlaveste grønneafgift.

Prisen på 160.000 kr. for en veludstyret og meget rummelig bil er ganske fornuftigt – det klejne bagagerum og den ikke helt perfekte crashtest er faktisk de eneste minusser hos Mitsubishi Colt.