En ting der er vigtig når man kører Off-Road er, at man kender til de begrænsninger ens bil har. Hvis man ved dette, er chancen for at komme helskindet igennem det kuperede terræn noget større, end hvis man tager "chancer" med bilen. Mitsubishi’s Grand Pajero DI-D (Direct Injection Diesel), har ikke mange begrænsninger, når det drejer sig om terræn.

Den nyudviklede højtryksdiesel på 3.2 l, leverer et maksimalt moment på hele 373 Nm, hvilket er mere end rigeligt for den garvede 4x4 kører. Faktisk er bilens trækevne så imponerende, at man tit føler at bilen griner af en, når man guider den igennem et mudderhul, eller en sanddynge.

Mitsubishi har udstyret Grand Pajero med det nyudviklede INVECS automatgear, som også kan skiftes manuelt uden brug af kobling. Det smarte ved INVECS gearet er, at bilen lærer af den der sidder bag rattet. Dette betyder i praksis, at bilen tilvænner sig førerens køreform. Så ligger man på motorvejen og gasser op og ned ved overhalinger, vil bilen tilpasse gearingen efter dette. Kører man derefter ud i terrænet, vil bilen ændre gearing, så man får mere trækkraft ved lavere omdrejninger. Denne form for gearing er ganske ny – men den virker perfekt.

På motorvej er bilen en fryd at køre. Den er naturligvis ikke beregnet til højhastighedskørsel – men automatgearet er så perfekt afstemt, at du ikke mærker, når bilen skifter gear. En svag ændring i motorlyden er den eneste oplysning du får om at bilen har skiftet. Perfekt! Motorlyden er dog Pajero’s svage punkt. Der er en del larm i kabinen, når den store diesel skal arbejde. Men, dette er kun i terrænet. På motor- og landevej "slapper" motoren af, og støjen er betydeligt reduceret.

Sikkerheden i Grand Pajero er forbedret betydeligt. En stivere kabinestruktur og nyudviklede stødabsorberende deformationszoner sikre, at fører og passagerer i bilen er godt sikret i alt slags terræn. Dørene er forstærket med sikkerhedsbjælker og bilen er naturligvis udstyret med ABS samt airbags foran og i dørene.

Næsten 1.90 i bredden og højden, samt en vægt på knap 2 tons, gør Grand Pajero til en stor bil. Men, Mitsubishi har skabt en stor og flot bil. Flot på en muskuløs måde, hvor alt andet ser småt ud i sammenligning. Man kan godt føle sig lidt lille, hvis man ser en Grand Pajero i sit bakspejl.

Den store bil er dog ikke lammet af sin størrelse. O-100 Km/t er overstået på 13.2 sek. Og med en tophastighed på 170 Km/t, står den heller ikke tilbage for mange andre af sin slags.

Map-type navigationsystem er navnet på Mitsubishi’s nye navigationssystem. Systemet er udviklet så det nemt finder vej for dig. Også hvis du befinder dig på små sideveje i det danske sommerland. Jeg var specielt imponeret over, hvor hurtigt systemet skiftede, når man svingede ind på en lille sidevej.

Displayet er i fire farver. Man har udover GPS navigation også mulighed for at se oplysninger omkring ventilationssystemet, radio og cd afspilleren, samt forbrugstal for motoren. Et ganske imponerende stykke værktøj. Prisen for det ekstra udstyr er 15.500,- inkl. Montering og eks. Moms. Vores bil var desuden monteret med aircondition til den lave pris af 6.185,- eks. Moms og montering.

Mitsubishi’s Grand Pajero 3.2 DI-D er en rigtig Off-Roader. Der er ingen tvivl hos mig om, at p.t. er Grand Pajero kongen i terrænet. Og på asfalten overfører den elegant sine egenskaber fra terrænet, så du sikres en behagelig og flydende kørsel.

Godt skruet sammen Mitsubishi!