Siden sommeren 2008, hvor vi testede Mitsubishi Lancer SportSedan, har vi ventet på den 5-dørs version af den nye Lancer – SportBack. Konklusionen på vores første test af den nye Lancer SportSedan blev, at man får meget bil for pengene, men samtidig halter kvalitetsindtrykket lidt efter konkurrenterne – og især støjniveauet kunne forbedres.

Forbedret støjniveau
Mitsubishi har tilsyneladende selv været klar over støjproblemerne i Lancer, for man har i forbindelse med produktionen af den 5-dørs version fokuseret meget på støjdæmpning med blandt andet bedre isolering i motorrummet og ny udstødning, som skulle give mindre resonans. Efter at have kørt Sportback’en kan vi godt konkludere, at det har gjort en forskel, men der er stadig en stykke vej, hvis Lancer’en skal ligge på linje med de bedste konkurrenter på dette punkt.

Men det mest spændende ved denne 5-dørs Lancer er jo nok udseendet, og den større brugbarhed med den store bagklap.

Flot sportback
Historisk set har det aldrig været let, at være en sedan i den lille klasse – de mindre dimensioner får en sedan til at se lidt spøjs ud – man kan bare tænke på Toyota Corolla eller den gamle Ford Focus som begge ikke har udseendet med sig, når de står i en sedan version – Mitsubishi Lancer sedan bærer byrden ganske fint, men når vi sammenligner med SportBack’en ser man straks en langt mere sportslig og strømlinet bil, som alt i alt harmonere langt bedre.

Man kan diskutere om den store tagspoiler er overdimensioneret eller helt overflødig, men vi synes den passer godt ind i bilens sportslige udtryk, og den kan også lede tankerne hen på Mitsubishi fine karriere i rallyverdenen.

Ingen stationcar
Indtil videre kommer den nye Lancer ikke i stationcar version, så vi må nøjes med denne 5-dørs model, som dog også giver rig mulighed for plads i bagagerummet. Lancer’en kan brillere med samme lettet system til at klappe bagsæderne ned med, som Mazda 6. Et træk i to håndtag og ryglæn/sædehynde foldes ned på en gang, så det er hurtigt og let, er plads til en lænestol eller en cykel. Et stort plus i forhold til den noget snævre sedan.

Praktisk og sikker bil
I forhold til Lancer sedan er der ikke så meget mere at sige. Sportback’en er for mit vedkommende en mere spændende og mere brugbar bil end sedan versionen. Støjdæmpningen har virket, og køreegenskaberne er stadig rigtige fine.

Det stærkeste kort som Mitsubishi Lancer har på hånden er dog stadig prisen – ca. 240.000 kr. koster denne bil, med rigt komfortudstyr og en komplet sikkerhedspakke med 5 flotte stjerner hos EuroNCAP i 2009.

Derudover lyder garantien på 3 år uden kilometerbegrænsning, hvilket er flot i forhold til mange konkurrenter.